The school principal’s action towards addressing high school dropout in the São Paulo state education network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v12i00.8914

Keywords:

Education Management, High School, School dropout

Abstract

This paper aims to analyze the school principals’ actions of the São Paulo State Department of Education (SEDUC-SP) towards addressing the high dropout rates pointed out in High School, since the practices and decisions of these professionals can generate significant repercussions on the students’ trajectory. This is a qualitative approach research, whose data were obtained through interviews with principals from seven public schools of SEDUC-SP. The school principals’ statements were analyzed and interpreted from the perspective of Laurence Bardin’s Content Analysis, and in the light of the literature on the subject. The results show that, among other elements, early student entry into the labor market is the main reason for dropouts in High School; however, the performance of school principals has been instrumental in reducing high dropout rates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nonato Assis de Miranda, Municipal University of São Caetano do Sul

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado Profissional em Educação - da Universidade Municipal de São Caetano do Sul, Coordenador Geral do Curso de Pedagogia da Universidade Paulista (UNIP). Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) Políticas Públicas, Gestão e Formação de Professores.

Cleidson Pereira Gonçalves, SENAC University Center

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), professor do Centro Universitário SENAC.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Construindo o sistema nacional articulado de educação: O Plano Nacional de Educação, diretrizes e estratégias de ação. Documento-Referência CONAE 2010. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/conae/documento_referencia.pdf. Acesso em: 14 out. 2018.

CAMARGO, Douglas Branco de; RIOS, Mônica Piccione Gomes. Evasão escolar na 1ª série do ensino médio: o caso de Joaçaba, Santa Catarina. Eccos – Revista Científica, São Paulo, n. 46, p. 33-51, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.5585/eccos.n46.4287.

COSTA JR., Wercy Rodrigues. Política educacional no contexto do neoliberalismo. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, ano VIII, n. 13, p. 31-49, jan./jun. 2010.

DINIZ, Carine Saraiva; QUARESMA, Adilene Gonçalves. Evasão de jovens do ensino médio: causas intraescolares segundo os evadidos de uma escola pública. Camine: Caminhos da Educação, Franca, v. 8, n. 2, p. 113-134, 2016.

KRAWCZYK, Nora Rut. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 752-769, set./dez. 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742011000300006.

LOPES, Maria Marta da Silva; SANTOS, Luiz Alberto dos. Evasão escolar no ensino médio. Enciclopédia Biosfera, Goiânia, v. 11, n. 22, p. 3767-3775, dez. 2015. http://dx.doi.org/10.18677/Enciclopedia_Biosfera_2015_269.

LÜSCHER, Ana Zuleima; DORE, Rosemary. Política educacional no Brasil: educação técnica e abandono escolar. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 8, n. 1, p. 147-176, dez. 2011. https://doi.org/10.21713/2358-2332.2011.v8.244.

MENDES, Marcelo Simões. Da inclusão à evasão escolar: o papel da motivação no ensino médio. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 30, n. 2, p. 261-265, jun. 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2013000200012.

MILLEN NETO, Alvaro Rego et al. Evasão escolar e desinteresse dos alunos nas aulas de Educação Física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 1-15, maio/ago. 2010. https://doi.org/10.5216/rpp.v13i2.7559.

QUEIROZ, Maria Ireide Andrade de. Plano de desenvolvimento da escola (PDE) e sua gestão democrática na educação. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 2, n. 2, p.1-17, jun. 2007.

REAL, Giselle Cristina Martins et al. Abandono, reprovação, reforço escolar: respostas de diretores ao questionário contextual da Prova Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 35, n. 1, p. 249-268, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.21573/vol1n12019.86902.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Índices educacionais auxiliam ações da Educação na busca constante pela melhoria da qualidade de ensino. São Paulo: SEDUC, 2017. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/indices-educacionais. Acesso em: 29 set. 2017.

SILVA, Fernanda Scaciota Simões da. O fluxo escolar (ou) o percurso escolar (ou) a taxa de escolarização: entendendo seus conceitos para o Brasil e para a França. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 13., 2017, Curitiba. Anais eletrônicos [...]. Curitiba: PUCPR, 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26865_13382.pdf. Acesso em: 17 nov. 2019.

SOUSA, Antonia de Abreu et al. Evasão escolar no ensino médio: velhos ou novos dilemas?. Revista Vértices, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 25-36, 2011. https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110002.

TROMBINI, Janaine; OLEGRÁRIO, Fabiane; LAROQUE, Luís Fernando da Silva. A evasão no ensino médio e as estratégias educacionais. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 12, n. 25, p. 144-151, jan./abr. 2017.

Published

2021-01-10

How to Cite

MIRANDA, N. A. de; GONÇALVES, C. P. The school principal’s action towards addressing high school dropout in the São Paulo state education network. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021001, 2021. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v12i00.8914. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8914. Acesso em: 27 jul. 2024.