Dialogue learning in the tissues between life, training and teacher work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9035

Keywords:

Brazilian educational policies, Dialogicity, Teacher training, Teaching work

Abstract

In the context of contemporary society, from which educational policies based on neoliberalism emerge, educational practices based on a technical rationality that reduces the training horizons to the banking perspective, aiming at quantitative results, become commonplace. In this scenario, political, epistemological and pedagogical challenges arise that directly affect the education, life and work of teachers, especially as regards the dialogue that has become increasingly difficult and necessary. This study aims to discuss fundamentals, themes and challenges of dialogicity in teacher education. Methodologically uses the qualitative approach, analyzing autobiographical reports produced by teachers of a public school in Ceará. Challenges of learning about dialogue were identified and its recognition as a possibility of building a critical and emancipatory education that enables teachers to recognize themselves as the author of their history and profession.

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Author Biographies

Elisangela André da Silva Costa, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Diversidade e Docência (EDDocência).

Maria Socorro Lucena Lima, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutora em Educação pela USP com Estágio na Universidade do Minho - Portugal. Integra o quadro de pesquisadores do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

2020-07-19

How to Cite

COSTA, E. A. da S.; LIMA, M. S. L. Dialogue learning in the tissues between life, training and teacher work. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020010, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9035. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9035. Acesso em: 25 aug. 2024.