SOCIAL REPRESENTATIONS OF DISCENTS OF THE FOOD ENGINEERING COURSE ON THE RELATIONSHIP - STUDENT TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.9758

Keywords:

Teacher-student relationship, Social Representation, Teaching-learning

Abstract

The article presents results of a descriptive research with a qualitative approach, whose general objective was to understand the meanings attributed by students to the teacher-student relationship, and the specific objective aimed to highlight the organization of the content of the teacher-student relationship representations. In the production of data, we applied a questionnaire to 53 students of the Food Engineering Course using the free association of technical words (TALP). In the analysis of the data we used simple statistical operations, which helped to organize the structure of the subjects' representations. The results show that for some students, the teacher-student relationship has a sense of friendship, respect, understanding, empathy, while for others it has a sense of distance, hierarchy, difficulty, which leads us to conclude that such discrepant representations are historical-social products related to the practices of individuals, which can directly influence the students' learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana

Pós- doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Professora Plena do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS.

Alexsandra de Santana Soares Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana

Especialista em Supervisão Escolar e Psicopedagogia. Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana.

References

ABRIC, Jean-Claude. Central system, peripheral system: their functions and roles in the dynamics of social representations. Papers on Social Representations – Textes sur les représentations Sociales, Austria, v. 2 (2), p. 75-78, 1993.

ABRIC, Jean-Claude (org.). Pratiques sociales et représentations. Paris: Presses universitaires de France, 1997.

ALMEIDA, Ângela Maria de Oliveira. Abordagem societal das representações sociais. Sociedade e Estado. Brasília, v. 24, n. 3, p. 713-737, set./dez. 2009.

AROEIRA, Kalline Pereira; MERLO, Francyne Wolkartte. Relação professor e aluno no ensino superior: reflexões no contexto de formação de professores de Educação Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, XVI ENDIPE, 2012, Campinas, SP. Anais... Campinas: UNICAMP, 2012.

ARRUDA, Ângela. Viver é muito perigoso: a pesquisa em representações sociais no meio do redominho. In: COUTINHO, Maria da Penha (org.). Representações sociais: abordagem interdisciplinar. João Pessoa, PB: Editora Universitária, 2003.

AZEVEDO, Rayanne Linhares. De quem é a Universidade? Um estudo sobre a relação de poder na interação aluno-professor. 2018. 152f. Dissertação (Mestrado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

BARROS, Flávia Regina. Impactos afetivos das práticas pedagógicas no ensino superior: o olhar dos alunos. 2017. 278f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2017.

CAVACA, Aline Guio et al. A relação professor-aluno no ensino da Odontologia na Universidade Federal do Espírito Santo. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, out. 2010. Disponível: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462010000200008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 14 jan. 2019.

COSSO, Esther. Representações sociais de professores e alunos do ensino superior sobre relação professor e aluno. 2017. 89f. Tese (Doutorado em Psicologia Educacional) – Centro Universitário Fieo, Osasco, SP, 2017.

CUNHA, Maria Isabel. A universidade: desafios políticos e epistemológicos. In: CUNHA, Maria Isabel. (org.). Pedagogia universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2006.

DAY, Christopher. Pasión por enseñar: La identidad personal y professional del docente y sus valores. Madrid: Narcea, 2011.

GILLY, Michel. Les représentations sociales dans le camp éducatif. In: JODELET, Denise. (dir.). Les représentations sociales. Paris: Presses universitaires de France, 1989, p.363-384.

JODELET, Denise. Les représentations sociales. Paris: Presses universitaires de France, 1989.

LOMBARDI, Maria Rosa. A engenharia brasileira contemporânea e a contribuição das mulheres nas mudanças recentes do campo profissional. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, PR, n. 2, p. 109-131, 1º. sem. 2006.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. rev. São Paulo: Summus, 2012.

MOSCOVICI, Serge. O fenômeno das representações sociais. In: MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003, p. 29-109.

MOTA, Clebson dos Santos Mota. A influência da relação afetiva entre professores e estudantes do curso de educação física da UEFS no processo de formação acadêmica. 2017. 154f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, BA, 2017.

NÓBREGA, S. M; COUTINHO, M. P. L. O Teste de Associação Livre de Palavras. In: COUTINHO, M. P. L. (org.). Representações sociais: Abordagem Interdisciplinar. João Pessoa, PB: Editora Universitária, 2003.

NÓVOA, A. A Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de et al. Percepções de estudantes universitários sobre a relação professor-aluno. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.18, n. 2, p. 239-246, maio/agos. de 2014.

PEREIRA, ALEXANDRE BRITTO. Afetividade na relação professor-aluno: uma pesquisa bibliográfica exploratória. 2017. 144f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

RATEAU, P., et al. Social Representation Theory. In: VAN LANGE, P. A. M.; KROGLANSKI, A. W.; HIGGINS, E. T. (orgs.). Handbook of theories of social psychology, v. 2. London: SAGE, 2012.

ROUQUETTE, M.; RATEAU, P. Introduction à l’étude des représentations sociales.

Saint-Martin-d’Hères (Isère): PUG, 1998.

RIBEIRO, M. L.; JUTRAS, F.; LOUIS, R. Análise das representações sociais de afetividade na relação educativa. Psicologia da Educação, São Paulo, SP, 20, p. 31-54, 1º sem. 2005.

RIBEIRO, M. L. A afetividade na relação educativa. Estud. psicol., Campinas, SP, v. 27, n.3, p. 403-412, set. 2010.

SOUZA, Cleudinéte Ferreira dos Santos. Relação afetiva entre professora e estudantes do Ensino Superior: sentidos, desafios e possibilidades. 2016. 171f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, BA, 2016.

VERAS, Renata da Silva; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, Curitiba, PR, set. /dez. 2010. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155018477015>. Acesso em: 7 maio 2019.

Published

2023-11-30

How to Cite

RIBEIRO, M. L.; SILVA, A. de S. S. SOCIAL REPRESENTATIONS OF DISCENTS OF THE FOOD ENGINEERING COURSE ON THE RELATIONSHIP - STUDENT TEACHER. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021014, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.9758. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9758. Acesso em: 21 nov. 2024.