Popular knowledge and Science Teaching

an investigation in the city of Laguna, SC

Authors

  • Karine Arriaga Almerini State Department of Education of Santa Catarina
  • Marcelo D'Aquino Rosa Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-0111-8540
  • João Vicente Alfaya dos Santos Federal University of Santa Catarina https://orcid.org/0000-0001-5076-0831

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v12i01.9798

Keywords:

Popular knowledge, Scientific knowledge, Science teaching, Philosophy of science

Abstract

Popular knowledge can be considered the raw gem of scientific knowledge. However, quite often the school environment does not offer due attention to the local culture, hindering the appreciation and even the learning of such knowledge by many students. The objective of this research is to survey the main popular beliefs in the municipality of Laguna, Santa Catarina. To achieve this goal, a questionnaire was applied, in which 270 participants (including teachers, administrators and parents of students from public and private schools in Laguna SC) answered questions about popular beliefs and myths they know. 13 of the more frequently mentioned beliefs were raised and confronted with scientific knowledge about the topic. The elaborated survey aims at a better understanding of the so-called alternative knowledge which students may enroll in school being already aware of. As part of the results, in the final section, a philosophical reflection on everyday knowledge and pedagogical possibilities of this knowledge was sought.

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Author Biographies

Karine Arriaga Almerini, State Department of Education of Santa Catarina

Graduada em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (ProfBio) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atua como Professora de Ciências e Biologia na Rede Estadual de Educação de Santa Catarina.

Marcelo D'Aquino Rosa, Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática - Pecim) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestre em Educação Científica e Tecnológica (Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica - PPGECT) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas (UFSC). Professor de Ciências e Biologia na Educação Básica e formador de formadores no Magistério Superior.

João Vicente Alfaya dos Santos, Federal University of Santa Catarina

Graduado em Ciências Biológicas e em Filosofia; Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica e Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina.

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Published

2021-12-20

How to Cite

ALMERINI, K. A. .; ROSA, M. D. .; SANTOS, J. V. A. dos . Popular knowledge and Science Teaching: an investigation in the city of Laguna, SC. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021004, 2021. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v12i01.9798. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9798. Acesso em: 31 aug. 2024.