Afro-brazilian body practices: experience report from an extension project
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v14i.18685Keywords:
Physical Education, Training, Extension, Body practices, Afro-brazilian cultureAbstract
This is an experience report from the Corporal Culture in Movement extension project at the Faculty of Physical Education of UFJF. This project serves around 100 children, aged between 5 and 16, offering Physical Education classes in an institution that welcomes these children after school in a neighborhood on the outskirts of the city. We aimed to report the experience of developing the theme of Afro-Brazilian body practices, as well as the potentialities and weaknesses in the development of an educational action on the topic. Based on bodily practices, issues related to racism, prejudice, religions, physical appearance, the media, economic relations and public policies arose, sparking discussions that helped in citizenship formation. The project's scholarship graduates also benefited from experiencing a significant pedagogical practice in Physical Education that goes against traditional proposals in the area.
Downloads
References
NASCIMENTO, A. S.; NEIRA, M. G. Currículo cultural da Educação Física: princípios ético-políticos e situações didáticas. In: NEIRA, M. G. Escrevivências da Educação Física cultural. São Paulo: FEUSP, p. 11-30, 2023. Disponível em: https://www.gpef.fe.usp.br/2023/02/06/nascimento-a-s-neira-m-g-curriculo-cultural-da-educacao-fisica-principios-etico-politicos-e-situacoes-didaticas-in-neira-m-g-escrevivencias-da-educacao-fisica-cultural-sao-paulo-feusp/. Acesso em: 8 abr. 2024.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural: carta de navegação. Arquivos em Movimento, [s.l.], v. 12, n. 2, p. 82-103, 2016.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2019.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. O mapeamento no currículo cultural da Educação Física: cartografia e vadiagem. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 36, n. 78, p. 1449-1479, 2022a.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Epistemologia e didática do currículo cultural da Educação Física. Universidade de São Paulo – Faculdade de Educação, FEUSP, São Paulo, 2022. Disponível em: www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/933. Acesso em: 19 fev. 2024.
NEVES, Marcos Ribeiro. O currículo cultural de Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
REIS, Mauricio de Novais; ANDRADE, Marcilea Freitas de. O pensamento decolonial: análise, desafios e perspectivas. Revista Espaço Acadêmico, [s.l.], n. 202, 2018.
SANTOS, Ivan Luiz; NEIRA, Marcos Garcia. A problematização no currículo cultural da Educação Física. São Paulo: FEUSP, 2022.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista ELO – Diálogos em Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.