University extension project: a playful approach involving biotechnology for primary school students in Belém – PA
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v14i.19327Keywords:
Micropropagation, In vitro plant cultivation, Scientific educationAbstract
The objective was to describe the experiences and impacts of playful tools, employed during the I Plant Biotechnology Exhibition extension event, in the dissemination of biotechnology for elementary school students. Therefore, games and banners were developed and used in lectures at the event for students from the 1st to 4th year of two schools, the public school E.E.E.F. Prof. Virgílio Libonati and the private school Centro de Ensino Integrado Hage, both located in Belém/PA and the behavior of the students involved was evaluated. As a result, it was observed that the prior knowledge of the students about biotechnology was very scarce, and that the playful material developed stimulated the curiosity, engagement and learning of the students on the subject. Thus, it is concluded that the experiences obtained were positive and that the use of playful tools favors the knowledge and curiosity of elementary school students in the area of biotechnology.
Downloads
References
ALVES, Leonardo Carvalho; COSTA, Heron Salazar. Ensino de Biotecnologia: um panorama de suas abordagens no país da biodiversidade. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v.7, n.2, p.816-835, 2020.
BRASIL. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-n-7-de-18-de-dezembro-de-2018-55877677. Acesso em: 20 mai. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 mai. 2024.
CORRÊA, Luciara Bilhava; LEAL, Zilda Diani Rosa; FUENTES-GUEVARA, Miguel David; SOUZA, Eduarda Gomes; CORRÊA, Érico Kunde. Projeto de Extensão Universitária: experiências de educação ambiental e saneamento no ambiente escolar do município de Pelotas. Expressa Extensão, v.26, n. 2, p. 260-272, 2021.
GRÜBEL, Joceline Mausolff; BEZ, Marta Rosecler. Jogos Educativos. Revista Novas Tecnologias da Informação, v.4, n. 2, p. 1-7, 2006.
LIMA, Jairo Ribeiro de; SANTOS, Luis Fernando Marques. A Biotecnologia no Cotidiano Escolar do Ensino Médio: análise da percepção dos estudantes. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v.15, n.1, p.260-276, 2022.
MALAJOVICH, Maria Antonia Muñoz de. O Ensino de Biotecnologia. 1.ed. Rio de Janeiro: BTeduc, 2017.
OLIVEIRA, Evandro Salvador Alves de. Contribuições da Extensão Universitária com a Produção e Circulação do Conhecimento. Intermedius – Revista de Extensão da UNIFIMES, v.1, n. 1, p. 47-55, 2021.
PEREIRA, Renan Nery; PAIM, Joyce Mendes; CARVALHO, Ítalo Nascimento de; SILVA, Patrícia Petitinga. Agroecologia e saúde em horta comunitária: intercâmbio de saberes e fazeres com comunidade acadêmica e não acadêmica. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v.14, n.2, p. 201-211, 2023.
PEREIRA, Rômulo Jorge Batista; AZEVEDO, Marcia Mourão Ramos; SOUSA, Emilly Thaís Feitosa; HAGE, Adriane Xavier. Método tradicional e estratégias lúdicas no ensino de biologia para alunos de escola rural do município de Santarém - PA. Revista Experiências em Ensino de Ciências, v.15, n. 2, p. 106-123, 2020.
SOUSA, Isabela Brandão; SOARES, Bianka de Oliveira; PETTINELLI, Jamine de Almeida; GARCIA, Renata; SILVA, Cláudia Ribeiro da; GAGLIARDI, Rachel Fatima. Conservação in vitro da biodiversidade vegetal: abordagem no ensino médio. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v.9, n.1, p. 47-56, 2018.
SOUZA, Thaís Cristina Flexa; CARVALHO, Jacira Nunes. A percepção de pais sobre projeto de extensão universitária em escola amazônica. Revista Enfermagem em Foco, v.9, n. 3, p. 25-29, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista ELO – Diálogos em Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.