Remote Learning and Educational Transformations

Analyzing Student Experiences during the Covid-19 Pandemic at UFPE

Authors

  • Israel Ferreira de Lucena Universidade Federal de Pernambuco https://orcid.org/0000-0002-3701-9720
  • Simone Dia de Azevedo Universidade Federal de Pernambuco
  • Geyza D'Ávila Arruda Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.33228/scribes.v5i1.17433

Abstract

Remote learning is a teaching modality that presents challenges and opportunities. It is important to consider these challenges to ensure the inclusion, motivation, and quality of student learning. The pandemic emphasized the need for the implementation of pedagogical strategies in the online environment. The objective of this research is to understand the learning experience of students from UFPE's Executive Secretariat during social distancing. For this elucidation, the evolution of distance learning modalities, the role of technology in education, its benefits, challenges, and perspectives were highlighted. The challenges of emergency remote learning for teachers and students, remote learning as a new educational reality, and the impacts on the social environment for the pedagogical community. The research had a descriptive-exploratory character, using a quantitative approach. The data were collected through an online questionnaire, with closed multiple-choice questions and Likert scale. The results were addressed in tables, demonstrating that students generally evaluated the experience of remote classes positively. The results of this research can guide future decisions about the implementation of more effective and adaptable educational strategies, even in challenging scenarios, such as the pandemic.

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Author Biographies

Israel Ferreira de Lucena, Universidade Federal de Pernambuco

Israel Ferreira de Lucena, é estudante de Produção Publicitária pela FACOTTUR, bacharel em Secretariado Executivo pela UFPE e técnico em Guia de Turismo pelo Ser Educacional. Integra o Grupo Interdisciplinar Latino-Americano de Estudos e Pesquisa em Secretariado Executivo (GILESEC/UFPB), onde desenvolve pesquisas na área de Secretariado Executivo e temas correlatos. Dedica-se à produção de trabalhos científicos com foco na valorização e reconhecimento dessa profissão no ambiente corporativo. (Texto informado pelo autor)

Simone Dia de Azevedo, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Secretariado pela Universidade Federal de Pernambuco (1992) e Mestrado em Administração pela mesma instituição, tendo concluído em 2004. Atualmente é professora titular da Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência na área de Administração e Secretariado, atuando principalmente nas seguintes áreas: Administração Geral, Secretariado, Atendimento ao público, Relações Públicas, Desenvolvimento Gerencial, Redação Oficial e Empresarial, Liderança, Comportamento Organizacional,Técnicas Secretariais, Organização de Eventos e Sustentabilidade. Também leciona no Curso de Graduação em Administração na área de RH. Sócia Fundadora da Associação Brasileira de Secretariado (SBSEC). Coordenadora do MBA em RH/UFPE. (Texto informado pela autora)

Geyza D'Ávila Arruda, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Ciência da Educação com especialidade em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho, Portugal. Possui mestrado em Gestão Empresarial pela DeVry FBV e graduação em Psicologia Organizacional pela FAFIRE. Atualmente, atua como professora adjunta na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Published

2024-09-04

How to Cite

Lucena, I. F. de, Azevedo, S. D. de, & D’Ávila Arruda, G. (2024). Remote Learning and Educational Transformations: Analyzing Student Experiences during the Covid-19 Pandemic at UFPE. SCRIBES - Brazilian Journal of Management and Secretarial Studies, 5(1), 59–83. https://doi.org/10.33228/scribes.v5i1.17433

Issue

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