Participatory Governance in Mozambique: Dynamics of Citizens' Involvement in Municipal Management in Xai-Xai

Authors

  • Albino Alves Simione Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Pedagógica de Mocambique
  • Ivan Beck Ckagnazaroff Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v1i1.5025

Keywords:

Participação, Gestão Municipal, Conselhos Locais, Políticas Públicas.

Abstract

In this paper we discuss about the institutionalization of social participation scopes and the citizens' involvement with the municipalities in
Mozambique. The aim of this work is to analyze the participatory governance mechanisms designed for the municipal management and their implications in the
decision-making process of local public policies. This study is important because it delves into the fundamental issues of democratizing the public administration
and examines the civil society as a relevant political actor. We conducted a case study regarding the experiences that were embraced in the city of Xai-Xai. The
research is characterized as qualitative, descriptive and interpretative. It was developed through interviews and documents that were submitted to content
analysis. The results show the establishment of local councils as the main form of implemented citizen participation. However, the set of distinctive practices
that was adopted in Xai-Xai has flaws in its structure of representation and in its functioning, which can compromise the social interaction and democratic
management process.
Keywords: Participation, Democratic Management, Local Councils, Public Policies.

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Author Biographies

Albino Alves Simione, Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Pedagógica de Mocambique

Doutorando em Administracao pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, possui Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Brasil. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão Organizacional e Governança no Setor Público. É Graduado em Administração Pública pelo Instituto Superior de Relações Internacionais – ISRI (2006).

 

Possui Especialização em Direito das Autarquias Locais pela Universidade Eduardo Mondlane - UEM (2009). Atualmente é funcionário público do quadro de pessoal do Governo da Província de Gaza e desempenhou a função de Coordenador do Departamento de Administração Territorial e Autárquica – DATA, na Secretaria Provincial.

 

Trabalha como professor universitário principalmente nas seguintes áreas: Gestão Estratégica, Economia e Finanças Públicas, Administração Sistemas e Funções; Comportamento Organizacional; Empreendedorismo; Gestão Orçamental nas Autarquias. Professor na Universidade São Tomás de Moçambique (USTM), Delegação de Xai-Xai; na Universidade Pedagógica (UP), Delegação de Gaza; e no Instituto de Formação em Administração Pública e Autárquica (IFAPA), na Cidade de Xai-Xai.

É autor de varios Artigos Científicos publicados internacionalmente em revistas como; Public Administration Research – PAR, pela Revista de Administração Pública – RAP. e outras outroa.

 

Ivan Beck Ckagnazaroff, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Economia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1981), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (1988) e doutorado em Doctoral Programme Aston Business School - Aston University (1993). Atualmente é professor associado do Departamento de Ciencias Administrativas e do Cepead da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Organizações Públicas, atuando principalmente nos seguintes temas: Administração Pública (governança, modernização administrativa, descentralização, parceiras) e terceiro setor. Avaliador de periódicos cientificos.

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Published

2017-01-01

How to Cite

Simione, A. A., & Ckagnazaroff, I. B. (2017). Participatory Governance in Mozambique: Dynamics of Citizens’ Involvement in Municipal Management in Xai-Xai. Administração Pública E Gestão Social, 1(1), 64–74. https://doi.org/10.21118/apgs.v1i1.5025

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