TRAINING NEEDS FOR TEACHERS AT THE BEGINNING OF THE CAREER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11597

Keywords:

Training needs; Beginning teachers; Child education.

Abstract

This article discuss the results of a research that analyzed the professional insertion of teachers of Early Childhood Education in a public municipal school system looking for sought to identify and understand the training needs of teachers in this process of professional insertion, as well as the possibilities found by them in meeting these needs. The research, of qualitative nature, used as instruments for data collection a questionnaire answered by 37 teachers beginning in Early Childhood Education, and a focus group, composed of six teachers. The analysis of the results revealed that the education system in question does not recognize the training needs of the beginning teachers, with emphasis on the lack of support and enhancement of their knowledge. The results offer contributions to the public education systems for the development of proposals to meet the training needs of beginning teachers of Early Childhood Education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neusa Ambrosetti, Universidade de Taubaté

Doutorado e Pós-doutorado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).  Professora aposentada na Universidade de Taubaté (UNITAU). Atualmente é membro permanente do corpo docente do Mestrado Profissional em Educação da UNITAU.

Eliara de Oliveira Coelho, Universidade de Taubaté

Mestranda do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté. Professora de Educação Infantil na rede pública municipal de ensino de Taubaté.

References

ANDRÉ, Marli. Políticas de formação continuada e de inserção à docência no Brasil. Educação Unisinos, v. 19, n. 1, jan.-abr., 2015, p. 34-44. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2015.191.03. Acesso em: 30 abr. 2020.

BENEDITO, Vicente Antolí; IMBERNÓN, Francisco Muñoz; FÉLEZ, Beatriz Rodríguez. Necesidades y propuestas de formación del profesorado novel de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, v. 5, n. 2, p. 1-24, 2001. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56750205. Acesso em: 04 dez. 2020.

BRASIL. Decreto-lei nº 5.452, de 1 de maio de 1943. Aprova a consolidação das leis do trabalho. Lex: coletânea de legislação: edição federal, São Paulo, v. 7, 1943.

CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. Perfil do professor da educação básica. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018. 67 p. (Série Documental. Relatos de Pesquisa, ISSN 0140-6551; n. 41).

DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini et al. Necessidades formativas de professores de redes municipais: contribuições para a formação de professores crítico-reflexivos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

DUARTE, Carina Sofia Barata. Análise das necessidades de formação contínua de professores dos cursos de educação e formação. 2009. 107 p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação). Universidade de Lisboa, Portugal, 2009.

ESTRELA, Maria Teresa; MADUREIRA, Isabel; LEITE, Teresa. Processos de identificação de necessidades: uma reflexão. Revista de Educação, Lisboa, v. VIII, p. 29-48, jan. 1999.

GATTI, Bernardete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano. Série Pesquisa em Educação, v. 1, 2002.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências Sociais e Humanas. Brasília: Liber Livro, 2005.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. In: GARCIA, Walter E. (org.). Bernardete A. Gatti: educadora e pesquisadora. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009. Relatório de pesquisa.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. 2.ed. Porto: Porto, 1995. p. 31-61.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo.

Revista de Ciências da Educação, Portugal, n.8, p. 07-22, 2009.

MOSCOSO, Javier Núñez. Los métodos mixtos en la investigación en educación:

hacia un uso reflexivo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.164, p.632-649, abr./jun. 2017.

NUÑEZ, Isauro Béltran. Estudo das necessidades formativas de professores(as) do ensino médio no contexto das reformas do currículo. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2004. Caxambu, MG. Anais... Caxambu, MG, 2004. Disponível em: 27reuniao.anped.org.br/gt08/t089.pdf. Acesso em: 24 nov. 2020.

OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, Maria Odete Emygdio. A Análise de Necessidades de Formação na Formação Contínua de Professores: um caminho para a integração escolar. 2000. 286 p. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da USP, São Paulo. 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

VASCONCELOS, Sandra Lima de. Análise das necessidades formativas dos professores de pedagogia quanto a preparar futuros professores para a inclusão escolar. In: EDUCERE, Congresso Nacional de Educação. Anais... PUCPR, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21734_10576.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

Published

2023-11-30

How to Cite

AMBROSETTI, N.; COELHO, E. de O. . TRAINING NEEDS FOR TEACHERS AT THE BEGINNING OF THE CAREER. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021015, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11597. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/11597. Acesso em: 23 nov. 2024.