Mediations of reading as a strategy for text comprehension by 6-year-old children in the literacy process
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8374Keywords:
Reading stories, Literacy, Literary literacy, Understanding texts, Development of readersAbstract
This article is contextualized in literary literacy and aims to analyze the influences of shared storybook reading for reading comprehension by 6-year-old children in the literacy process. Focusing on children's literature we sought to develop conditions to form readers who enjoy literature. Action research was used with weekly shared reading workshops of literary texts, with children enrolled in the first year of school. With the systematic work, children were given conditions to listen to texts and understand written language. As a result of the study, we could notice that children could verbalize feelings and perceptions, anticipate senses, confirm hypotheses, understand, make inferences, develop sensitivity and creativity, sharpen curiosity and imagination, expand knowledge, open to new cultural and social universes.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1995.
ALBERGARIA, Lino de. Literatura e escola. Revista Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 6, n. 36, p. 40-47, nov./dez. 2000.
BAJARD, Élie. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
BANDEIRA, Manuel. O pardalzinho. In: BANDEIRA, Manuel (org.). Lira dos cinquent’anos. 1. ed. digital. São Paulo: Global Editora, 2014. p. 51.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Alfabetização na escola de nove anos: desafios e rumos. In: SILVA, Ezequiel Theodoro (org.). Alfabetização no Brasil: questões e provocações da atualidade. Campinas: Autores Associados, 2007. p. 73-112.
FREITAS, Gabriela Castro Menezes de. Sobre a consciência fonológica. In: LAMPRECHT, Regina Ritter et al. (org.). Aquisição fonológica do português: perfil de desenvolvimento e subsídios para a terapia. Porto alegre: Artmed, 2004. p. 177-192.
FURNARI, Eva. A bruxinha atrapalhada. São Paulo: Editora Global, 1982.
KRAMER, Sonia. O papel da educação infantil na formação do leitor: descompassos entre as políticas, as práticas e a produção acadêmica. In: DALBEN, Ângela et al. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: alfabetização e letramento [...]. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 111-133.
MACHADO, Cila Alves dos Santos. Estratégias pedagógicas de linguagem escrita na educação infantil: intencionalidade e foco. In: FERREIRA, Valéria Silva (org.). Infância e linguagem escrita: práticas docentes. Itajaí: UNIVALI, 2007. p. 201-217.
MORAIS, Artur Gomes de. Consciência fonológica e metodologias de alfabetização. Revista Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 12, n. 70, p. 58-67, jul./ago. 2006.
NEITZEL, Adair de Aguiar. Prosa & poesia na literatura infantil: a literatura pede passagem. In: FERREIRA, Valéria Silva (org.). Infância e linguagem escrita: práticas docentes. Itajaí: UNIVALI, 2007. p. 25-44.
PINTO, Ziraldo Alves. Uma historinha sem 1 sentido. São Paulo: Melhoramentos, 2002.
ROCHA, Ruth. A máquina maluca. Ilustração de Mariana Massarani. São Paulo: Editora Salamandra, 2010.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz (org.). Crianças e Miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004. p. 9-34.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Tradução de Daise Batista. Porto Alegre: Artmed, 2003.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
TEBEROSKY, Ana; COLOMER, Tereza. Aprender a ler e escrever: uma proposta construtivista. Porto Alegre: Artmed, 2003.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.