Extension project Nucleus of Anthropolitic Studies: pandemic, challenges andpolitics in the networks
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15447Keywords:
University extension, Pandemic, Politicy, AnthropologyAbstract
This article aims to present the results of the actions developed in the Extension Project Nucleus of Anthropolitic Studies (NEA) in the periods that comprise 2020-2021. With the pandemic and social isolation, the project was carried out through the social networks Instagram and Google Meet, through publications and mini online courses, reflecting on political issues with an ethnographic focus, contemplating people from different segments of society and cities in the Northeast. In view of the presentation of these results, the methodology will be qualitative with the use of the photographic resource and also indicates numerical data on the engagements in the official social network of the @nea.uern project. As a result, it was observed that the NEA is strengthened through its adaptation to the virtual mode, maintaining the commitment to producing content using teaching, research and extension, in planned articulation and adapting to reality in the context of a pandemic and distancing Social.
Downloads
References
BRASIL. Parecer CNE/CES n. 608/2018. Diretrizes para as Políticas de Extensão da Educação Superior Brasileira. 2018.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.
GOLDMAN, Marcio. Uma teoria etnográfica da democracia: a política do ponto de vista do Movimento Negro de Ilhéus, Bahia, Brasil. 203-226. In: Política no Brasil: Visões de Antropólogos. Moacir Palmeira & Cesar Barreira (Orgs). Rio de Janeiro, Relume-Dumará, 2006.
MACHADO, Joicemegue Ribeiro; TIJIBOY, Ana Vilma. Redes Sociais Virtuais: um espaço para efetivação da aprendizagem cooperativa. Novas Tecnologias na Educação. CINTED-UFRGS, V. 3 Nº 1, maio, 2005.
MOTA, Ivan Dias da; TENA, Lucimara Plaza; SÉLLOS-KNOERR, Viviane de Coelho. O novo marco regulatório da extensão universitária no Brasil: uma contribuição para a política de promoção humana. Revista Brasileira de Direito, Passo Fundo, v. 15, n. 3, p. 79-110, dez. 2019. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistadedireito/article/view/3845. Acesso em: 12 Dez. 2021. doi:https://doi.org/10.18256/2238-0604.2019.v15i3.3845.
PEREIRA, Danilo Moura.; SILVA, Gislane Santos. As Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como aliadas para o desenvolvimento. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, [S. l.], v. 7, n. 8, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/1935. Acesso em: 20 Fev. 2023.
PRIMO, Alex. O que há de social nas mídias sociais? Reflexões a partir da teoria ator-rede Contemporânea: Comunicação e Cultura. Salvador. Vol. 10, n. 3 (set./dez. 2012), p. 618-641
RESENDE, Ciro Antônio da Silva. Análise de redes sociais: o método e sua utilização nas Ciências Sociais brasileiras. Ciências Sociais Unisinos. 56 (1):94-103, janeiro/abril 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4013/csu.2020.56.1.09. Acesso em: 20 Abr. 2023.
SANTOS, João Henrique de Sousa Santos.; ROCHA, Bianca Ferreira.; PASSAGLIO, Kátia Romanini. Extensão Universitária e formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 28 maio 2016. Acesso em: 12 Dez. 2022.
THOMPSOM, John Brookshire. B. A mídia e a Modernidade. Uma Teoria Social da Mídia. Editora Vozes: Petrópolis, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.