Research-action-training with rural youth: contexts, paths and findings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15781

Keywords:

Solidarity economy, Rural youth, Training processes, Agroecology, Educational territories

Abstract

The rural youth have strained the development of public policies to consider the "countryside with people", bringing up discussions like the permanence of young people in the countryside, Agroecology, Solidarity Economy and Rural Education. The objective here is to discuss the actions developed during an undergraduate research project focused on the promotion of educational processes with rural youth. The methodology adopted was Action-Research and the target audience was young people from the rural community called Alto Isabel. The intervention consisted of: an exchange of experiences and workshops in rural educational territories; building a collective vegetable garden and conducting interviews. The young people showed a strong sense of belonging to the countryside, but a tendency to distance themselves from production on the land. Thus, it is important to carry out training actions that reflect the life project of rural youth, covering the different possibilities of working, professionalizing and living in the countryside.

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Author Biographies

Edeilson Brito de SOUZA, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Serrinha

Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, ​Campus ​Serrinha.

Dione Costa SANTOS, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Serrinha

Tecnóloga em Gestão de Cooperativas e Pós-graduanda da Especialização em Inovação Social com Ênfase em Economia Solidária e Agroecologia, ambos pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, ​Campus ​Serrinha.

Glauciane Pereira dos SANTOS, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Serrinha

Graduanda do curso Tecnólogo em Gestão de Cooperativas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, ​Campus ​Serrinha.

Heron Ferreira SOUZA, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Serrinha

Doutor em Educação; Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, ​Campus ​Serrinha.

Antonio José de SOUZA, Secretaria Municipal de Educação de Itiúba/BA

Doutor em Família na Sociedade Contemporânea pela Universidade Católica do Salvador (UCSal); professor na Secretaria Municipal de Educação de Itiúba/BA.

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Published

2023-08-22

How to Cite

SOUZA, E. B. de, SANTOS, D. C., SANTOS, G. P. dos, SOUZA, H. F., & SOUZA, A. J. de. (2023). Research-action-training with rural youth: contexts, paths and findings. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15781

Issue

Section

Artigos