Film society: the Eduardo Coutinho Cineclube experience
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16714Keywords:
Film Club, Film, DocumentaryAbstract
The aim of this experience report is to discuss the pedagogical and, above all, social relevance of film clubs for training students in the field of Social Communication. To this end, it specifically discusses the proposal for a film club practiced by the "Eduardo Coutinho Film Club", an extension action aimed especially at showing national documentary films. The project, which took place between July and December 2022 at a university in a city in the interior of Minas Gerais, screened eight feature-length documentaries in open sessions followed by discussions about the themes and cinematographic language adopted by each of them. As a result, it is believed that the audience attending the screenings had contact with the burning issues of our time and the Brazilian social reality and, above all, became aware of the multiple possibilities of representing it in audiovisual form.
Downloads
References
ALVES, Giovanni. O cinema como experiência crítica: tarefas políticas do novo cineclubismo no século XXI. In: ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (Orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, 2010, p. 7-26.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Ministério da Educação. Brasília, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf. Acesso em: 13 set. 2023.
DUARTE, Rosalia; ALEGRIA, João. Formação estética audiovisual: um outro olhar para o cinema a partir da educação. Revista Educação & Realidade, vol. 33, n. 1; p. 59-80, 2008.
FABRIS, Elí Henn. Cinema e educação: um caminho metodológico. Revista Educação & Realidade, vol. 33, n. 1, p. 117-134, 2008.
FRANCO, Geral A. Lobato. O vídeo educativo: subsídios para a leitura crítica de documentários. Biblioteca On-line de Ciência da Comunicação. Tecnologia Educacional, nº 136-137, p. 20-23, 1997 Disponível em: https://www.bocc.ubi.pt/pag/franco-geraldo-video-educativo.pdfAcesso em: 29 set. 2023.
FRESSATO, Soleni Biscouto. Cinematógrafo: pastor de almas ou o diabo em pessoa? Tênue limite entre a liberdade e alienação pela crítica da Escola de Frankfurt. IN: NÓVOA, Jorge; FRESSATO, Soleni Biscouto; FEIGELSON, Kristian (orgs.) Cinematógrafo: um olhar sobre a história. Salvador: EDUFBA; São Paulo: Ed. da UNESP, p. 85-98, 2009.
GOMES, Silvia; NOGUEIRA, Patrícia. Eduardo Coutinho: “com os Outros, e não sobre os Outros” a obra nasce. Cineclube Guimarães, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/286732618_Eduardo_Coutinho_com_os_Outros_e_nao_sobre_os_Outros_a_obra_nasce.Acesso em: 10 mar. 2022.
GUSMÃO, Milene Silveira. O desenvolvimento do cinema: algumas considerações sobre o papel dos cineclubes para formação cultural. IV ENECULT – Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Faculdade e Comunicação, Salvador/BA, 2008. Disponível em: http://www.cult.ufba.br/enecult2008/14469.pdf. Acesso em: 29 set. 2023.
KLAMMER, Celso Rogério; GNOATTO, Dejanira Malacarne; OZÓRIO, Érika Vanessa Kampa; SOLIERI, Mariluz. Cinema e educação: possibilidades, limites e contradições. Simpósio Nacional de História Cultural, v. 3, Florianópolis: UFSC, p. 872-882, 2006.
LISBOA, Fátima Sebastiana Gomes. O movimento de cineclubes na América Latina: civilizacionismo e engajamento político. Argentina e Brasil - (1940-1970). Associação Nacional de História (ANPUH). XXIII Simpósio Nacional de História, Londrina, p. 1-6, 2005.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. Uma história sem fim - O cineclube abraça a escola. IN:ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (Orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, p. 109-124, 2010.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA. Resolução CONAC/UFRB Nº 057 de 23 de maio de 2022. Cruz das Almas/Bahia, 2022. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/proexc/images/20220525111544_Resolucao_CONAC_57_2022.pdf. Acesso em: 17 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.