Basic life support training: a training for kindergarten teachers and staff

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v13i.17299

Keywords:

Basic Life Support, Training, First Aid, Kindergarten

Abstract

This work aims to describe the experience of medical students in training kindergarten teachers for initial response to accidents in a school environment and equipping these professionals with tools to reduce the
culture of hospitalization and unnecessary public spending. It is a qualitative study of a descriptive nature in the
form of an experiential report on Basic Life Support training provided by medical students at Pitágoras College
in Eunápolis, directed towards kindergarten staff in the municipality of Eunápolis. The experiences of the educators were positively received by teachers and school staff, but it remains a challenge, as effective implementation within schools, especially public ones, requires interest and investment from the current public authorities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Adriana Montenegro de; GOUVEIA, Bernadete de Lourdes André; LOPES, Cesar Augusto de Azevedo; FERREIRA, Jocelly de Araújo; PINTO, Maria Benegelania; SANTOS, Nathanielly Cristina Carvalho de Brito. Salvando vidas: avaliando o conhecimento de adolescentes de uma escola pública sobre primeiros socorros. Revista de Enfermagem UFPE on line., Recife, v.9, n.1, p.32-38, 2015.

ANDRADE, Joanna Farias. Educação de suporte básico de vida para leigos: revisão integrativa da literatura. Univ. Fed. Rio Grande do Sul. Escola de Enfermagem. Porto Alegre: 2018.

BRASIL.Lei Nº 13.722, de 4 de outubro de 2018. Lei Lucas. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 2, col. 1, 04 fora.

BRASIL. Ministério da Saúde. Desospitalização: reflexões para o cuidado em saúde e atuação multiprofissional. Brasília: Ministério da Saúde, 2020.

BRITO, Jackeline Gonçalves; OLIVEIRA, Inês Pereira de; GODOY, Christine Baccarat de; FRANÇA, Ana Paula dos Santos Jesus Marques. Efeito de capacitação sobre primeiros socorros em acidentes para equipes de escolas de ensino especializado. REBEN Revista Brasileira de Enfermagem., v. 73, n. 2, 2020.

COELHO, J. P. S. L. Ensino de primeiros socorros nas escolas e sua eficácia. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v.8, n.1, p. 1- 4, 2015.

OLIVEIRA JÚNIOR, Miguel A.; SILVA JÚNIOR, Carlos Jaime da; TOLEDO, Elizandra Maria de. O Conhecimento em Pronto-Socorrismo de Professores da Rede Municipal de Ensino do Ciclo I de Cruzeiro-SP. Educação, Cultura e Comunicação, v. 4, n. 7, p. 39-47, 2013.

PEREIRA, Karine Chaves; PAULINO, Janice Rosa; SALTARELLI, Rafaela Magalhães Fernandes; CARVALHO, Alessandra Montezano de Paula; SANTOS, Rhavena Barbosa dos; SILVEIRA, Thaizy Valânia Lopes; TEIXEIRA, Bárbara de Sá Menezes. A construção de

conhecimentos sobre prevenção de acidentes e primeiros socorros por parte do público leigo. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, vol. 5, nº 1, p. 1478-1485, 2015.

PEREIRA, Janaina. A importância dos primeiros socorros para profissionais da educação: Uma revisão integrativa. 2023. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.

RUMOR, Pamela Camila Fernandes; HEIDEMANN, Ivonete Teresinha Schulter Buss; SOUZA, Jeane Barros de; MANFRINI, Gisele Cristina; SOUZA, Janaina Medeiros de. Programa Saúde na Escola: potencialidades e limites da articulação intersetorial para

promoção da saúde infantil. Saúde em Debate, v. 46, n. especial, p. 116-128, 2023.

Published

2024-09-23

How to Cite

CARLETTO, C. P. de O., DIAS, R. J., SOBRAL, B. L., SILVA, K. S., OKADA, K. M., & CANGUSSU, I. R. M. (2024). Basic life support training: a training for kindergarten teachers and staff. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 13. https://doi.org/10.21284/elo.v13i.17299

Issue

Section

Relatos de Experiência