Information and communication technologies and the playfulness associated with the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v14i.18374Keywords:
Teaching-learning, Playful games, Information and communication technology, PlayroomAbstract
The project focused on the utilization of ChemSketch® for creating educational games in Chemistry, aimed mainly at high school students. The objectives covered training in the use of the software, the development of games such as memory and quiz and dissemination through social networks. The target audience consisted of approximately 38 students/teachers participating in the games and around 200 followers on the quimicagame page. There were favorable results in relation to the Playroom, with the majority of teachers/students finding it excellent in relation to the application of the theory and concept of the subject, exchange of information and the relationship between teacher-student, student learning related to chemistry content, student-student interaction. Furthermore, teachers and students would not change the Playroom, they would like the school to also have one and only 10 knew about the Instagram page. In the end, an encouraging dynamic, motivation and learning was observed.
Downloads
References
ALMEIDA, Franciane Silva; OLIVEIRA, Patrícia Batista de; REIS, Deyse Almeida dos. A importância dos jogos didáticos no processo de ensino aprendizagem: Revisão integrativa. Research, Society and Development, [s.l.], v. 10, n. 4, p. 1-9, 2021.
ALMEIDA, Lúcia Maria; TORRES, Carina Ioná de Oliveira.; SEIXAS, Narita Renata de Melo; SANTOS, Daniela Bezerra; SILVA, Clécio Danilo Dias. A importância das tecnologias da informação e comunicação no processo de ensino aprendizagem em ciências. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista – ENCITEC, [s.l.], v. 13, n. 2, p. 54-71, 2023.
BATISTA, Gerliane da Costa.; LIMA, Aurineide Ribeiro; CRISOSTOMO, Luiz Cláudio da Silva.; MARINHO, Marcia Machado; MARINHO, Emmanuel Silva. Softwares para o ensino de química: Chemskech® um poderoso recurso didático. Neo-Faccat, [s.l.], v. 5, n. 1, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 20 dez. 1996.
CONCEIÇÃO, Alexandre Rodrigues da; MOTA, Maria Danielle Araújo; BARGUIL, Paulo Meireles. Didactic games in teaching and learning Science and Biology: teaching concepts and practices. Research, Society and Development, [s.l.], v. 9, n. 5, p. 1-26, 2020.
CRUZ, Dulce Márcia. Jogar, analisar, criar jogos e refletir sobre seu uso em práticas pedagógicas. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, [s.l.], v. 30, n. 64, p. 158-180, 2021.
CUNHA, Marcia Borin. Jogos no Ensino de Química. Química Nova na Escola, [s.l.], v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012.
FAGUNDES, Arthur Henrique Alvarenga; BITENCOURT, Heriberto Rodrigues; PINHEIRO, José Ciríaco; ALMEIDO, Ossalin; FARIAS, Rômulo Augusto Feio; SILVA, Karina Sousa. Tics no ensino de química em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 9, p. 91327- 91338, 2021.
FERREIRA, Adiel Soares; NETO, Epitácio Marinho dos Santos; NASCIMENTO, Leticia Maria Oliveira do Nascimento; ALEXANDRE, Maria Daiza de Souza; NASCIMENTO, Raphael Fonseca; Entertainment tools for pedagogical intermediation applied to teaching chemistry. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 2, p. 12421-12430, 2022.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. Pro-Posições, [s.l.], v. 6, p. 46-63, 1995.
GARCIA, Lílian Fialho Costa; NASCIMENTO, Patrícia Maria Pereira. O jogo didático no ensino de ciências: uma análise do jogo “descobrindo o corpo humano”. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ABRAPEC, 2017. p. 1-11.
GOI, Mara Elisângela Jappe; ELLENSOHN, Ricardo Machado. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ABRAPEC, 2017. p. 1-8.
MAGALHAES, Letícia F.; ALVES, Rafael B.; CUNHA, Letícia R. C.; ROCHA, Leonardo A.; SCHIAVON, Marco A. Elaboração de um método lúdico para o ensino de química: um jogo baseado em células solares sensibilizadas por corante. Química Nova, [s.l.], v. 46, p. 1015-1022, 2023.
MESSEDER NETO, Hélio da Silva. O jogo é a excalibur para o ensino de ciências? Apontamentos para pensar o lúdico no ensino de conceitos e na formação do professor. Actio: Docência em Ciências, [s.l.], v. 4, n. 3, p. 77- 91, 2019.
OLIVEIRA, Rayane Erika Galeno; VIEIRA, Thalita Brenda dos Santos; CARVALHO, Thaís Alves; SOUSA, Raiane de Brito; CARVALHO, Rubens Bruno Fonseca. Jogos didáticos no Ensino de Química: Desenvolvimento e Aplicação em turmas da 1 série do ensino médio em Cocal, Piauí. Revista Ciências & Ideias, [s.l.], v. 12, n. 3, p. 79-90, 2021.
PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira; PARENTE, José Reginaldo Feijão; BRANDÃO, Israel Rocha; QUEIROZ, Ana Helena Bomfim. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: Revisão integrativa. Sanare, [s.l.], v. 15, p. 145-153, 2016.
PINTO, Lucas Quevedo; PAIS, Ana Clara Vilas Boas; NÓBILE, Fábio Henrique Moscardini; GABRIEL, Gabriela Martins; SODERO, Joyce Pereira Takatsuka. Discovering the Elements: the elaboration of didactic games as an alternative teaching. Brazilian Journal of Development, Curitiba, [s.l.], v. 7, n. 1, p. 2247-2253, 2021.
REIS, Deyse Almeida dos; VIEIRA JÚNIOR, Nilton. Games as a science teaching strategy to address basic sanitation Los juegos como estrategia de enseñanza de ciencias para abordar el saneamiento básico. Research, Society and Development, [s.l.], v. 9 n. 12. p. 2525-3409, 2019.
SANTOS, Sandra Larissa Freitas; LIMA, Cleiton Aquino; ALVES, Hérick Hebert da Silva; BARROS, Karla Bruna Nogueira Torres; Abordagem e Atividade lúcidas no processo de ensino-aprendizagem de química orgânica: Uma Revisão Narrativa da Literatura. Ensino, Saúde e Ambiente, [s.l.], v. 9, p. 44-53, 2016.
SANTOS, Luiz Carlos Pereira; SANTOS, Eliane Alves; SANTANA, Luzinete dos Santos; Nada mais é do que o conectivismo influenciando a metodologia ativa em um processo de intervenção pedagógica. Revista Eletrônica Pesquiseduca, [s.l.], v. 1, p. 200-218, 2019.
SILVA JÚNIOR, Carlos Antônio Barros; BEZERRA, Ayla Márcia Cordeiro.; Estruturas e Nomenclaturas dos Hidrocarbonetos: é possível aprender jogado? Holos, [s.l.], ano 31, v. 6, p. 146-155, 2015.
SILVA, Luiz Eduardo L. da; MENDONÇA, Raimundo W. F.; LEITE, Joiane R.; MEOTTI, Paula R. M.; COELHO, Euricleia G.; SOUZA, Mayana G. P. de. Chemsketch: uma breve análise do seu impacto no desenvolvimento das habilidades visuoespaciais de alunos do Instituto Federal do Amazonas – IFAM. Scientia Naturalis, [s.l.], v. 1, n. 4, p. 39-55, 2019.
SOUZA, Dominique Guimarães; MIRANDA, Jean Carlos; COELHO, Lincoln Mansur. Redes Sociais e o Ensino de Biologia: O Uso do Quiz do Instagram como recurso didático. Revista Carioca de Ciência Tecnologia e Educação, [s.l.], v. 5 n. 2, 2020.
SOUZA, Luan D. de; SILVA, Bárbara V.; ARAÚJO NETO, Waldmir N.; REZENDE, Michelle J. C. Tecnologias Digitais no Ensino de Química: Uma breve revisão das categorias e ferramentas disponíveis. Revista Virtual de Química, [s.l.], v. 13, n. 3, p. 713-746, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista ELO – Diálogos em Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.