Promotion of personal hygiene in children: application of the Maguerez Arch in a university extension project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v14i.20080

Keywords:

Hygiene, Health education, Preschool, Extension activities

Abstract

Personal hygiene is one of the main ways to prevent infections and disease transmission. Therefore, the objective of this academic work is to report on the application of health education activities at a Child Education Center (CEI) in Anápolis, Goiás. Given its applicability to the action, the Maguerez Arch was the chosen learning methodology. The five stages of the Maguerez Arch were applied, namely: "observation of reality," "key points," "theorization," "solution hypotheses," and "application to reality." The action was developed through discussion circles, music, and painting activities with the children, who were very engaged. As a result, during the action, some challenges were observed, such as the difficulty of discussing intimate hygiene with the children. The action yielded positive results, related to the high level of public participation and the feedback from the teachers of the involved educational institution. University extension projects are important not only for university students, who develop new skills, but also for society, which begins to change its habits in light of the discussed topics.

Downloads

References

BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Instrutivo Programa Saúde na Escola (PSE). Brasília, DF: MS, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria-Executiva. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. HumanizaSUS: Política Nacional de Humanização: A humanização como eixo norteador das práticas de atenção e gestão em todas as instâncias do SUS. Brasília, DF: MS, 2004.

KLOC, Ma?gorzata; GHOBRIAL, Rafik M.; KUSHAR, Ernest; LEWICKI, S?awomir; KUBIAK, Jacek Z. Development of child immunity in the context of COVID-19 pandemic. Clinical Immunology, [s.l.], v. 217, p. 1-4, 2020.

MELO, Thayane Guimarães de; ROSVAILER, Mayara Schulze Cosechen; CARVALHO, Vânia Oliveira de. Banho, maquiagem e protetor solar: o que as crianças usam? Revista Paulista de Pediatria, [s.l.], v. 38, p. 1-6, 2020.

RAMOS, Rayciane Santos Suzart; MORAIS, Aisiane Cedraz; MATOS, Ana Verena de Araújo Vidal; CARVALHO, Dailey Oliveira; LIMA, Sinara de Souza. Promoção da saúde na educação infantil: práticas de educadores na rede pública. SciELO Preprints, [s.l.], p. 1-15, 2022.

ROCHA, Gisele Brito Araújo; SILVA, Bruna Gabrielle Barros. A importância de estimular os hábitos de higiene na educação infantil. Educação e (Trans)formação, [s.l.], p. 19-30, 2018.

SANTANA, Regis Rodrigues; SANTANA, Cristina Célia de Almeida Pereira; COSTA NETO, Sebastião Benício da; OLIVEIRA, Ênio Chaves de. Extensão universitária como prática educativa na promoção da saúde. Educação & Realidade, [s.l.], v. 46, n. 2, 2021.

SANTOS, Telma Temoteo. O Arco de Maguerez e a aprendizagem baseada em projetos na educação em saúde. Revista Educação Pública, [s.l.], v. 20, n. 7, p. 1-5, 2020.

SILVA, Luiz Alberto Ruiz da; PIVETA JUNIOR, Orides; COSTA, Paulo Ramsés da; RENOVATO, Regis Dias; SALES, Cibele de Moura. O Arco de Maguerez como metodologia ativa na formação continuada em saúde. Interfaces Científicas-Educação, [s.l.], v. 8, n. 3, p. 41-54, 2020.

Published

2025-03-25

How to Cite

MARTINS, E. F., AGOSTINHO, A. B. A., REZENDE, R. A., SOUSA, S. D. de, DUTRA, S. I. V. da S. M., & SILVA, M. F. G. D. e. (2025). Promotion of personal hygiene in children: application of the Maguerez Arch in a university extension project. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 14. https://doi.org/10.21284/elo.v14i.20080

Issue

Section

Relatos de Experiência