NARRATIVE PRODUCTION IN THE ALTERNANCE TRAINING: A CASE STUDY WITH A STUDENT OF THE DEGREE IN COUNTRYSIDE EDUCATION

Authors

  • Marcelo Loures Santos Universidade Federal de Viçosa
  • Daniela Queiroz do Prado UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS https://orcid.org/0000-0002-0202-225X

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.13402

Keywords:

Countryside Education, Inicial Teacher Training, Methodology of Narrative Production, Alternance Training, Degree in Countryside Education

Abstract

The Degree in Countryside Education aims to train teachers and headmasters to work by knowledge areas in countryside´s schools. They are guided by the principles of alternance formation, an educational model that presupposes planning, studies and information gathering in the community and its socialization between students and teachers. This paper discusses theoretical-methodological similarities between alternance formation and Methodologies of Narrative Productions and its application in a case study with a student of the Degree in Countryside Education of the Universidade Federal de Viçosa. Narrative interviews about the educational territories of her community were conducted, reflecting on the personal trajectory, the local history and the national context. Finally, the MPN helped to recover different senses of the educational experience, to understand the vicissitudes of the countryside education and to update experiences as rural subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Loures Santos, Universidade Federal de Viçosa

Professor Adjunto do Departamento de Educação na Universidade Federal de Viçosa (UFV). Doutor em Psicologia pela PUC-CAMPINAS (2009), mestre em Psicologia Social pela USP-SP (1999), psicólogo pela Universidade Federal de Minas Gerais (1994). Tem experiência em pesquisa, ensino e extensão em educação e junto aos movimentos sociais

Daniela Queiroz do Prado, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS

Master's Degree in Education and Research Fellow at the Federal University of Minas Gerais.

References

BALASCH, M.; MONTENEGRO, M. Una propuesta metodológica desde la epistemología de los conocimientos situados: las producciones narrativas. Encuentros en Psicología Social, Barcelona, jan. 2003. Disponível em: <https://www.academia.edu/762651/Una_propuesta_metodológica_desde_la_epistemología_de_los_conocimientos_situados_Las_producciones_narrativas>. Acesso em: 5 set. 2021.

CORRÊA, J. L.; NEVES, M. O. Educação do Campo: narrativas que protagonizam práticas de resistência. Ensino Em Perspectivas, Fortaleza, mar. 2021. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6055>. Acesso em: 5 maio 2021.

DE CARLI, C. Questão agrária no século XXI: os efeitos do agronegócio para as políticas de reforma agrária no Brasil e em Portugal. Amazônica - Revista de Antropologia, Recife, PE, fev. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/amazonica/article/view/7359>. Acesso em: 29 out. 2021.

FERNANDES, B. M. A Formação do MST no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2000.

FREITAS, H. C. Rumos da Educação do Campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 35-49, abr. 2011.

GERGEN, K. J. Construcionismo Social, aportes para el debate y la práctica. Bogotá: Universidad de Los Andes, 2007.

GOIKOETXEA, I. G. Tensiones y distensiones en torno a las relaciones de poder en investigaciones feministas con Producciones Narrativas. Quaderns de Psicologia, Barcelona, v. 16, n. 1, p.127-140, 2014.

GIMONET, J. C. Praticar e Compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis, Vozes, 2007.

GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.

GOHN, M. G. Educação não-formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social, Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 28-43, jan./abr. 2009.

HAGE, S. A.; SILVA, H. S.; BRITO, M. M. Educação Superior do Campo: Desafios para a Consolidação da Licenciatura em Educação do Campo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 147-174. out-dez., 2016

HARAWAY, D. J. Ciencia, Cyborgs y Mujeres: la reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra, 1995.

HARAWAY, D. J. Testigo_Modesto@ Segundo_Milenio. HombreHembra©_Conoce_Oncorratón®: Feminismo y tecnociencia. Barcelona: UOC, 2004. Colección Nuevas Tecnologías y Sociedad. Disponível em: . Acesso em: 10 out. 2021.

JASMIN. Entrevistas [Interviews]. [fev. a julho de 2015]. Viçosa, 2015. 3 arquivos mp3 (240 min.). Acervo pessoal dos autores.

MARTÍNEZ-GUZMAN, A.; MONTENEGRO, M. La producción de narrativas como herramienta de investigación y acción sobre el dispositivo de sexo/género: Construyendo nuevos relatos. Quaderns de Psicologia, Barcelona, v. 16, n. 1, p. 111-125, 2014.

MELUCCI, A. A invenção do presente: movimentos sociais nas sociedades complexas. Petrópolis, RJ, Vozes, 2001.

MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I. Educação do Campo: história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores – reflexões sobre o PRONERA e o PROCAMPO. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 220-253, jul./dez. 2014.

MOLINA, M. C. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, n. 55, p. 145-166, jan. /mar. 2015.

MONCLUS, P. G. Terapia Ocupacional: Una disciplina para la autonomía. Prácticas y discursos de Gubernamentalidad y subjetivación en torno a una ciencia emergente. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona, 2011.

ROCHA, E. N. Das práticas educativas dos Movimentos do Campo às Políticas Públicas: tramas e artimanhas pela Educação do Campo. 2013, 329 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, UNB, Brasília, 2013.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1995.

SANTOS, B. S. A Universidade no Século XXI. São Paulo: Cortez, 2005.

SANTOS, B. S. A Crítica da Razão Indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2011.

SANTOS, M. L.; BARBOSA, W. A.; KÖLLN, M. Programa de Extensão TEIA/UFV: Formação Universitária para uma Ecologia de Saberes. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 29, n. 4, p. 69-98, dez. 2013.

TEIXEIRA, E. S; BERNARTT, M. L.; TRINDADE, G. A. Estudos Sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão da literatura e perspectivas para a pesquisa, Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, maio/ago 2008.

TOURAINE, A. Crítica da Modernidade. Petrópolis: Vozes, 2002.

UNICEF. Acesso, permanência, aprendizagem e conclusão da Educação Básica na idade certa – Direito de todas e de cada uma das crianças e dos adolescentes. Brasília: UNICEF, 2012. Disponível em: <http://www.unicef.org/brazil/pt/br_oosc_ago12.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2016.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e método. Porto Alegre, Bookman, 2010.

Published

2023-11-22

How to Cite

SANTOS, M. L.; QUEIROZ DO PRADO, D. NARRATIVE PRODUCTION IN THE ALTERNANCE TRAINING: A CASE STUDY WITH A STUDENT OF THE DEGREE IN COUNTRYSIDE EDUCATION. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021007, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.13402. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/13402. Acesso em: 27 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)