The university pedagogy and teacher training for basic education

approaches and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v12i01.9654

Keywords:

University pedagogy, Teachers degree, Basic Education

Abstract

This article indicates some theoretical approaches regarding the possibilities and challenges for the consolidation of a university pedagogy for the college education of teachers to work in Basic Education. It is methodologically linked to the historical dialectical conception, using the Content Analysis technique (BARDIN, 2002). The research points to the theoretical-methodological achievements in the scope of the production of research on university pedagogy in the context of Brazilian higher education and to the difficulties overcoming the characteristics of a historical experience of university pedagogy in Brazil, setting a scenario of dispute between current pedagogical achievements and the technical-professionalizing, fragmented and utilitarian tradition of higher education.

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Author Biographies

Paulo Fioravante Giareta, Federal University of Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. Líder do GForP - Grupo de Estudos em Formação de Professores da UFMS/CPTL.

Beatriz Mussio Magalhães de Paula, Federal University of Mato Grosso do Sul

Graduada em Direito pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Flávia Moreira Ribeiro Ribeiro, Federal University of Mato Grosso do Sul

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Graduada em Pedagogia pela Faculdade da Fundação Educacional Araçatuba e em Filosofia pela Universidade Metropolitana de Santos.

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Published

2021-01-12

How to Cite

GIARETA, P. F.; PAULA, B. M. M. de .; RIBEIRO, F. M. R. The university pedagogy and teacher training for basic education: approaches and challenges. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021002, 2021. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v12i01.9654. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9654. Acesso em: 19 dec. 2024.