Peace culture with children in child education: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v10i.11913

Keywords:

Community-Institutional Relations, Child rearing, Collective Human Rights, . African Continental Ancestry Group

Abstract

This is an experience report of the extension project Diagnosis of Violence and Peacebuilding Strategies in the PublicSchools of Feira de Santana-BA. The extension project is aimed at quilombola children from three to five years old and theirfamilies. It aims to describe the activities of an extension project carried out with children enrolled in the public School of EarlyChildhood Education in a quilombola community. The methodology adopted was the conversation circle, presentation of theproposal and identification of reported risk factors and activities about violence prevention, basic human body, body hygiene andvalues such as ethics, respect and cooperation. The work was developed from October 2018 to July 2019. The meetings with thechildren provided the promotion of critical thinking, as well as participation and dynamism in the elaborated activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, Maria Elizete Guimarães; MORAIS, Grinaura Medeiros de; CARVALHO, Bruna Katherine Guimarães. Dos castigos escolares à construção de sujeitos de direito: contribuições de políticas de direitos humanos para uma cultura da paz nas instituições educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro , v. 27, n. 102, p. 24-46, Mar. 2019. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362019000100024&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 02 Nov.

DUSI, Miriam Lúcia Herrera Masotti. Construção da cultura de paz no contexto da instituição escolar. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

ENGEL, Bruna Cavalheiro; SILVA, Caroline da; BARRETTA, Claiza; FABRIS, Francielly Alexandre; WACHHOLZ, Luana Bertomoni; OLIVEIRA, Marcia Aparecida Miranda de; LUZ, Maria Eduarda; SILVA, Mariana Francisco da; SANTOS, Thalia Nathalia dos; OLIVEIRA, Willian Bueno de; CHESANI, Fabíola Hermes. Projeto De Extensão: Humanização E Educação Em Saúde Junto aos Cuidadores, Crianças e Adolescentes no Hospital Universitário Infantil. Revista Univap online. Edição Especial, v. 22, n. 40, São José dos Campos – SP, 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.18066/revistaunivap.v22i40>. Acesso em: 30 Mai. 2019.

FREITAS, Lydia Vieira; JOVENTINO, Emanuella Silva; ROGÉRIO, Raul Feitoza. Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção deenteroparasitoses: Relato de experiência. Rev. Rene, v.10, n.2, p.141-8, 2009. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/13691/1/2009_art_esjoventino.pdf>.

Acesso em: 10 Jun. 2019.

GROSSI, Patrícia Krieger; AGUINSKY, Beatriz Gerhenson; BRANCHER, Leoberto; OLIVEIRA, Simone Barros de; SCHNEIDER, Gisiane. Violência no meio escolar: a inclusão social através da educação para a paz. Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 4, n. 1, p. 1-16, 26 out. 2006. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/992>. Acesso em: 15 Mai. 2019.

JERUSALINSKY, Julieta. A criação da criança: Brincar, gozo e fala entre a mãe e o bebê. Salvador, BA: Ágalma, 2011.

KUHLMANN, Paulo Roberto Loyolla; DE ARAÚJO, Suerda Gabriela Ferreira; DO RÊGO SOUZA, Edith Larissa Rodrigues. Projeto Universidade em Ação (PUA): rompendo os muros e capacitando para uma cultura de paz por meio do lúdico, do diálogo e das artes. Mural Internacional, [S.l.], v. 10, p. e38009, ago. 2019. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/article/view/38009/30445>. Acesso em: 04 Abr. 2020.

MARIOTTO, Rosa Maria Marini. Cuidar, Educar e Prevenir: as funções da creche na subjetivação de bebês. São Paulo: Escuta, 2009.

PIMENTEL, Alessandra. A ludicidade na educação infantil: uma abordagem histórico-cultural. Psicol. educ., São Paulo, n. 26, p. 109-133, jun. 2008. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/

scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752008000100007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 10 Jun. 2019.

STELKO-PEREIRA, Ana Carina; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque. Reflexões sobre o

conceito de violência escolar e a busca de uma definição abrangente. Temas em Psicologia, 2010. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v18n1/v18n1a05.pdf>. Acesso em: 30 Mai. 2019.

VICTOR, Janaína Fonseca; SOUSA, Rosilea Alves de. Grupo de teatro de fantoches Saúde com Arte: proposta de enfermagem para educação em saúde. Rev. Rene; 8(2): 79-84, maio-jun. 2007. Disponível em: <http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/5322>. Acesso em: 10 Jun. 2019.

Published

2021-04-30

How to Cite

RAMOS, R. S. S. ., MORAIS, A. C., FERREIRA, I. S. . dos S., SOUZA, S. de L., & CARVALHO, R. C. de. (2021). Peace culture with children in child education: experience report. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 10. https://doi.org/10.21284/elo.v10i.11913

Issue

Section

Relatos de Experiência