Playfulness in the Teaching of Cell Biology: possibilities in higher education
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v10i.12290Keywords:
Meaningful learning. University Extension. Active methodologies.Abstract
Considering the difficulties that some new students at the University present to understand abstract concepts, this work describes an Extension Course, in the area of Cell Biology, which was carried out with the objective of contributing to the effective learning of a group of undergraduate students at the University Federal University of Viçosa (MG). The work also reports the importance of the experience lived for the graduate students who taught the Course. In the Course, diversified recreational activities were used, chosen according to the theme that would be approached. The results showed that the Course was very well accepted by the students, helping them to understand the contents, through a pleasant and accessible process, which enabled the construction of knowledge. For graduate students who taught the Course, the experience was unique and contributed to their professional training. Therefore, the experience was significant for everyone involved.
Downloads
References
AZEVEDO, S. B.; PACHECO, V. A.; SANTOS, E. A. DOS. Metodologias ativas no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, v. 9, p. 1–22, 2019.
BACHUR, T. P. R. et al. Paródias e contação de história: formas lúdicas de ensinar parasitologia no ensino superior. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, v. 18, n. 1, p. 79, 2019a.
BACHUR, T. P. R. et al. Paródias e contação de história: formas lúdicas de ensinar parasitologia no ensino superior. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, v. 18, n. 1, p. 79, 2019b.
CALDARELLI, P. G. A importância da utilização de práticas de metodologias ativas de aprendizagem na formação superior de profissionais da saúde. Revista Sustinere, v. 5, n. 1, p. 659–677, 28 jul. 2017.
CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELÍCIO, A. K. C. A Produção De Jogos Didáticos Para O Ensino De Biologia: Contribuições E Perspectivas. Caderno dos núcleos de Ensino, v. 39, n. 5, p. 561–563, 2003.
COVOS, J. S. et al. O Novo Perfil De Alunos No Ensino Superior, E a Utilização De Jogos Lúdicos Para Facilitação Do Ensino Aprendizagem. Revista Saúde em Foco, p. 62–74, 2018.
GARDNER, H. Estruturas da Mente: A teoria das Inteligencias Múltilpas. 2a edição ed. Porto alegre: Penso, 1995.
GLASSER, W. The Quality School: Managing Students without Coercion. New York, NY - USA: Harper and Row Publishers, Inc, 1990.
GROSSI, M. G. R. O lúdico na aprendizagem de alunos de cursos técnico, graduação e mestrado: relatos de experiências. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1689–1709, 2017.
LIMA, J. M. DE. O Jogo Como Recurso Pedagógico No. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2008.
LIMA, T. C. F. DE; PESSOA, A. C. R. G. Dificuldade de aprendizagem: principais abordagens terapêuticas discutidas em artigos publicados nas principais revistas indexadas no LILACS de fonoaudiologia no período de 2001 a 2005. Revista CEFAC, v. 9, n. 4, p. 469–476, 2007.
MERTZIG, P. L. L. et al. Reflexões sobre práticas coletivas e metodologias ativas no ensino superior. Revista Aproximação, v. 02, p. 45–50, 2020.
MIRANDA, S. DE. No Fascínio do jogo, a alegria de aprender. Linhas Críticas, v. 8, n. 14, p. 21–34, 1969.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. II, p. 15–33, 2015.
PAIXÃO, G. C. et al. Paródias no ensino de microbiologia: a música como ferramenta pedagógica. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 11, n. 1, p. 1–12, 2017.
SILVA, L. V. S.; TANAKA, P. S. DE L.; PIRES, M. R. G. M. BANFISA and (IN) DICA-SUS in health undergraduate education: playing and learning construction. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 68, n. 1, p. 124–130, 2015.
SOUZA, L. S. DE; SANTOS, D.; MURGO, C. S. Metodologias Ativas na Educação Superior em Saúde Brasileira: Uma Revisão Integrativa frente ao Paradigma da Prática Baseada em Evidências. Revista Internacional de Educação Superior, v. 7, p. 1–32, 2020.
SOUZA, P. M. B. DE et al. Metodologias ativas de ensino e aprendizagem no ensino da Anatomia Humana: Uma experiência usando massa de modelar e outras ferramentas de comunicação em um projeto de monitoria. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 41834–41843, 2020.
VERISSIMO, A. C. B.; SANTOS, A. M. DOS. POR QUE PENSAR O LÚDICO NA UNIVERSIDADE? Anais do XV Seminário Internacional de Educação. Anais do XV Seminário Internacional de Educação. Novo Hamburgo, RS: Universidade FEEVALE, 2016
ZUANON, Á. C. A.; DINIZ, R. H. S.; NASCIMENTO, L. H. DO. Construção de jogos didáticos para o ensino de Biologia: um recurso para integração dos alunos à prática docente. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 3, n. 3, p. 49–59, 2011.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.