Interdisciplinarity and interprofessionality in university extension through the eyes of a Pedagogy student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13958

Keywords:

Educação, Extensão, Pedagogia, Interdisciplinaridade, Interpessoalidade

Abstract

The present experience report aims to analyze and reflect about interdisciplinarity and interprofessionality as fundamental guidelines for the university extension, focusing on the experience in an extension project focused on the History of Education through the eyes of a Pedagogy student and the contribution towards academic qualification and pedagogical performance of extensionists. Such reflection, made after the participation in the respective Project for approximately one year, allowed for the perception that this project provides tools to study content and concepts that extrapolate the boundaries of what is taught in regular university programs, besides enabling one to notice the historical influences in the pedagogical practice. Another important element that's being debated is interprofessionality and the part played by extension projects on joint development of theoretical and practical work seeking the qualification of researcher-teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, Nildo Alves. Educação interprofissional em saúde: concepções e práticas. Caderno FNEPAS, Rio de Janeiro, v. 2, p. 25-28, jan. 2012. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4298824/mod_resource/content/1/educacao_interprofissional.pdf. Acesso em: 15 Nov. 2021

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia. Rio de Janeiro, v. 9, nº 1, p. 223- 237, jan. a abr., 2019.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 4. ed. Curitiba: Ed. Positivo, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1981.

GONÇALVES, Nadia Gaiofatto (org.). Histórias & Memórias sobre Educação: trajetória e atividades de um projeto de extensão – vol. I. Curitiba: Pró-reitoria de Extensão e Cultura – Universidade Federal do Paraná, 2016.

GONÇALVES, Nadia Gaiofatto (org.). Histórias & Memórias sobre Educação – vol. II. Curitiba: Pró-reitoria de Extensão e Cultura – Universidade Federal do Paraná, 2019.

GONÇALVES, Nadia Gaiofatto; QUIMELLI, Gisele Alves de Sá (orgs.). Princípios da Extensão Universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: Editora CRV, 2016.

LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

Published

2022-06-27

How to Cite

SIQUEIRA, M. M. B. de ., CORDEIRO, A., GONÇALVES, N. G. ., & LOPES, I. A. P. . (2022). Interdisciplinarity and interprofessionality in university extension through the eyes of a Pedagogy student. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13958

Issue

Section

Relatos de Experiência