School failure in high school in a rural school: causes and reasons identified in the voices of students and teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14198

Keywords:

School failure, High school, Field school, Social exclusion, School inclusion

Abstract

Education in Brazil faces several problems, among them, school failure in high school, whose dimensions cause concern in the school community. In this sense, the present study aims to analyze the conceptions of high school students and teachers at the José Rodrigues da Silva School Unit about school failure. It is a qualitative research, in which the questionnaire was used as a technique and instrument of data production, with the students; and informal conversations with teachers. The results, based on the voices of students and teachers, point out that the causes and reasons for school dropout and failure are
directly linked to school failure. This, then, is a multifaceted phenomenon, the result of the reflexes of Brazilian society, marked by educational inequalities that negatively affect the access and success of students, still prevailing the logic of social exclusion, requiring, therefore, the construction of discourses and social inclusion practices, especially in rural schools.

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Author Biographies

Francisco Renato LIMA, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutorando em Linguística, área de concentração: funcionamento do discurso e do texto; subárea: Linguística Textual, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Letras - Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em Neuropsicopedagogia Clínica e Educação Especial (IESM); Docência para o Ensino Superior (IESM); Educação a Distância (UNOPAR); Docência no Ensino Superior (UNIFSA); Linguística Aplicada na Educação (UCAM); Tecnologias Educacionais para Prática Docente no Ensino da Saúde na Escola (ENSP/FIOCRUZ); Psicopedagogia Clínica e Institucional (FUNIP) e Informática na Educação (IFMA). Mba em Educação Cognitiva: Gestão da Aprendizagem Mediada (UNESA). Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Santo Agostinho (UNIFSA) e em Letras - Português/Inglês pelo Instituto de Ensino Superior Múltiplo (IESM). Membro (sócio efetivo) da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN), do Grupo de Estudos Linguísticos do Nordeste (GELNE) e da Associação de Leitura do Brasil (ALB). É organizador (em parceria e individual), coautor e autor de livros nas áreas de educação e de linguagem, dentre eles, a autoria de: 'Letramentos e retextualização em contextos de consulta médica: um estudo sobre a compreensão na relação médico-paciente' (Mercado de Letras/2019) e 'Fake news e campanhas de vacinação: a experiência com projetos de intervenção pedagógica na Educação Básica' (Pedro & João Editores/2019). Suas pesquisas recentes concentram-se em Educação e Linguagem, amparado pelos pressupostos teórico-metodológicos dos Novos Estudos do Letramento e da Linguística Textual, com ênfase em temas como: Alfabetização; Letramentos sociais; Gêneros discursivos; Retextualização; Ensino e Aprendizagem da Língua Portuguesa; Avaliação Educacional; Formação Docente; Tecnologias educacionais; Multiletramentos e questões relativas à EaD. Atualmente é Professor Assistente (substituto) da Universidade Estadual do Piauí (UESPI), lotado na Coordenação do Curso de Letras - Português, no Centro de Ciências Humanas e Letras (CCHL), Campus Poeta Torquato Neto. Professor Formador I (coordenador de disciplinas) do Centro de Educação Aberta e a Distância da Universidade Federal do Piauí (CEAD/UFPI), atuando no curso de Licenciatura em Computação.

http://lattes.cnpq.br/3152885404404790

Raimunda Alves MELO, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora Adjunta da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Jilton Vitorino de FRANÇA, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Licenciado em Educação do Campo (LEdoC) pela Universidade Federal do Piauí (UFPI).

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Published

2022-08-30

How to Cite

LIMA, F. R., MELO, R. A., & FRANÇA, J. V. de. (2022). School failure in high school in a rural school: causes and reasons identified in the voices of students and teachers. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14198

Issue

Section

Artigos