Scenes of racism at school:speeches of young people from the Sertão do Pajeú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.14988

Keywords:

School, Racism, Youth, Prejudice

Abstract

This study sought to reflect on episodes of racism that occur in school contexts, whether carried out by students and/or teachers. It was carried out in a public school in Serra Talhada - PE, developed in two stages: The first, focused on the investigation of the profile of the young participants and the practices of racism suffered and/or witnessed in the school context. In the second stage, we carried out four online conversation rounds. The conversations were analyzed one by one through thematic analysis, considering the social markers that intersect with race, gender, and class. Racist practices are reproduced by students and professors and are present in the language, in the way of referring to students, and through what some understood as "jokes". One issue that stood out and appeared in all the conversations was the prejudice related to hair, and especially the young girls, being the target of curses and nicknames.

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Author Biographies

Maria Marcia da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Unidade Acadêmica de Serra Talhada

Graduanda do curso de Letras português/inglês pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), na Unidade Acadêmica de Serra Talhada (UAST), discente Bolsista do Programa de Educação Tutorial da UFRPE-UAST, PET/CS Comunidades Populares, integrante do grupo de pesquisa em relações de gênero, sexualidade e saúde (DADÁ), atualmente inserida no programa de iniciação cientifica (PIC), realizando pesquisas sobre interseccionalidade na pesquisa com os/as jovens no contexto escolar.

José Willian de Souza Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Unidade Acadêmica de Serra Talhada

Graduando em Licenciatura em Letras Português/Inglês, pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - Unidade Acadêmica de Serra Talhada (UFRPE-UAST). Bolsista do Programa de Educação Tutorial da UFRPE-UAST, PET/CS Comunidades Populares. Participa do Programa de Iniciação Científica (PIC-PIBIC/UFRPE), na área teórica da Linguística Textual e Análise Textual dos Discursos (ATD). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagem e Educação (Geple/UFRPE-UAST). Tem interesse em Linguística Textual, Linguística da Enunciação, Análise(s) de Discurso(s), Teoria Decolonial, Estudos de gêneros e Educação Étnica-racial.

Profa. Dra. Roseane Amorim da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Unidade Acadêmica de Serra Talhada

Psicológa. Mestre e Doutora em Psicologia. Professora Adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE, Unidade Acadêmica de Serra Talhada - UAST. Integrante do Dadá - Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão sobre Relações de gênero, sexualidade e saúde da UAST- UFRPE.

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Published

2023-02-16

How to Cite

da Silva, M. M., de Souza Silva, J. W., & Amorim da Silva, R. (2023). Scenes of racism at school:speeches of young people from the Sertão do Pajeú. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.14988

Issue

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Artigos