Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15183

Keywords:

Hybrid teaching, Information and communication technology, University extension, Music

Abstract

The article presents the report of an extension project of  hybrid teaching music, entitled “Musicarte: Musical Training Course”, carried out through the hybrid teaching methodology in the city of Tucuruí. The project offered 80 vacancies divided into two groups of musicalization, with a total workload of 80 hours. Resources produced specifically for the course are described, such as video lessons, rhythmic and melodic perception training and theoretical exercises. The technological tools and pedagogical activities of the project are also explained, concluding with reflections that emerged from this hybrid music teaching experience. Implications for music education in the hybrid format are discussed at the end of the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Antonio Braga VIEIRA JUNIOR, Instituto Federal do Pará

Educador musical, músico e pesquisador. Licenciado Pleno em Música pela Universidade do Estado do Pará (2010) e Mestre em Música pela Universidade de Brasília (2016). É professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará e tem experiência como tutor EaD tanto na licenciatura quanto na especialização em música da UnB. Desde 2011 coordena e executa o projeto de ensino/extensão 'Banda de Música do IFPA - Campus Tucuruí'. Tem experiência nas áreas de Arte, Música e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: arte/educação, música e tecnologias, ensino de instrumentos musicais em grupo, banda de música, autorregulação da aprendizagem musical, teoria social cognitiva e educação musical à distância. Atualmente é Chefe do Departamento de Ensino e Políticas Educacionais do IFPA - Campus Tucuruí.

References

BARROS, Matheus Henrique da Fonseca. Educação musical, tecnologias e pandemia: reflexões e sugestões para o ensino remoto emergencial de música. Ouvirouver, v. 16 n. 1 p. 292-304 jan.jun. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/55878. Acesso em: 30 Mai. 2022.

CERNEV, Francine Kemmer. O uso de blogs para Aprendizagem Musical no Ensino Superior: uma proposta de ensino híbrido com alunos da pedagogia. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 23., 2017, Manaus. Anais… Manaus: ABEM, 2017. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v2/papers/2677/public/2677-9435-1-PB.pdf. Acesso em: 13 Mai. 2022.

CRAWFORD, Renée. Rethinking teaching and learning pedagogy for education in the twenty-first century: blended learning in music education. Music education research, Vol.19 (2), p.195-213, 2017. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1140825. Acesso em: 12 Mai. 2022.

CRUYWAGEN, Sonja; POTGIETER, Hetta. The world we live in: A perspective on blended learning and music education in higher education. The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa, 16(1), a696, 2020. Disponível em: https://td-sa.net/index.php/td/article/view/696/1214. Acesso em: 10 Mai. 2022.

DA SILVA CORTEZ, Alexandre. Educação musical e pandemia: um estudo de caso nas aulas de instrumento com uso das novas metodologias ativas no conservatório estadual de música haydée frança americano. Revista Gênero e Interdisciplinaridade, 2(05), 2021. Disponível em: https://periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/558. Acesso em: 30 Mai. 2022.

EDWARD, Chamila; ASIRVATHAM, David; JOHAR, Md Jappar Md. The impact of teaching oriental music using blended learning approach: An experimental study. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 16(1), 81-103, 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ej1219911. Acesso em: 11 Mai. 2022.

JENKINS, Louise; CRAWFORD, Renee. The impact of Blended Learning and Team Teaching in tertiary pre-service music education classes. Journal of university teaching & learning practice, Vol.13 (3), p.61-84, 2016. Disponível em: https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol13/iss3/5/. Acesso em: 10 Mai. 2022.

MORAN, José. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, TANZI & TREVISANI (Org.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação, Porto Alegre: PENSO, 2015, Págs. 27-45. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2021/01/educa%c3%a7%c3%a3o_h%c3%adbrida.pdf. Acesso em: 30 Mai. 2022.

SALES, Thiago da Silva. AVAMUSIC: ambiente virtual de aprendizagem voltado para o ensino de instrumento musical. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado em Computação, Comunicação e Artes) – Centro de Informática, Universidade Federal da Paraíba. 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21460. Acesso em: 30 Mai. 2022.

SILVA, Juliana Rocha Farias. Projetos de música no campus planaltina: a pesquisa aliada ao ensino e extensão. In: Anais do Encontro Nacional de Professores de Arte dos Institutos Federais. Anais... Brasília (DF) Instituto Federal de Brasília, 2019. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/iiienpaif/99905-projetos-de-musica-no-campus-planaltina--a-pesquisa-aliada-ao-ensino-e-extensao. Acesso em: 23 Dez. 2022.

UNESCO. Educação: do fechamento das escolas à recuperação. Disponível em https://www.unesco.org/pt/covid-19/education-response. Acesso em: 20 Dez. 2022.

Published

2023-04-11

How to Cite

VIEIRA JUNIOR, L. A. B., & LISBOA, R. F. (2023). Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15183

Issue

Section

Relatos de Experiência