The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15381Keywords:
Extension, Trilhas potiguares, Lap readingAbstract
Among the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education.
Downloads
References
AMORIM, Francilene Lopes de. Práticas pedagógicas em salas multisseriadas, 2019.
Amorim, Francilene Lopes de. Práticas pedagógicas em salas multisseriadas. Monografia (Graduação) - Curso de Educação do Campo, UFT, Tocantinópolis, 53 f., 2019.
CALDIN, Clarice Fortkamp. A função social da leitura da literatura infantil. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis n. 15, p. 47–58, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2003v8n15p47. Acesso em: 22 Mar. 2023.
CARNEIRO, Maria Angelica Lauretti. O papel do professor na construção da prática social da leitura. Sínteses, v. 3, p. 35-44. 1998. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/sinteses/article/view/6080. Acesso em: 22 Mar. 2023.
CARPANEDA, Isabella; BRAGANCA, Angiolina D. Quer brincar de pique-esconde? FTD Educação. 1ª edição, 32p., 2006.
CONSEPE. Resolução nº 006/2022, de 26 de abril de 2022. Aprova o Regulamento de Extensão da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
COELHO, Geraldo Ceni. O papel pedagógico da extensão universitária. Revista em Extensão, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 11-24, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/26682. Acesso em: 22 Mar. 2023.
CRUZ, Ricardo Figueiró; SILVA, Eduardo Cristiano Hass da. Textos visuais na Educação Básica: possibilidades de leitura da obra “Carnaval em Madureira” de Tarsila do Amaral. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 7, n. 1 - pág. 1866-1882 janeiro-abril de 2021.
DA SILVA, Gustavo Ribeiro; DE OLIVEIRA DERING, Renato. Breves reflexões sobre a importância da leitura para a formação de um sujeito crítico. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 7, n. 1, p. 75-81, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2344#:~:text=A%20escola%20tem%20o%20papel,promo%C3%A7%C3%A3o%20desse%20tipo%20de%20leitor. Acesso em: 22 Mar. 2023.
EDITAL UFRN/PROEX/PROGRAMA TRILHAS POTIGUARES. Disponível em: https://trilhaspotiguares.ufrn.br/documentos/187857913. Acesso em: 22 Mar. 2023.
FERRAREZI JR, Celso. A leitura em casa: a participação da família no ensino sistemático da leitura na fase infanto-juvenil. Trem de Letras, Alfenas, v. 2, n. 1, p. 14-28, 2013. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/163/95. Acesso em: 22 Mar. 2023.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê? Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em:
https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 22 Mar. 2023.
LAGOA SALGADA. FamilySearch, online. Disponível em: https://www.familysearch.org/pt/wiki/Lagoa_Salgada,_Rio_Grande_do_Norte_-_Genealogia. Acesso em: 22 Mar. 2023.
LAGOA SALGADA. Prefeitura, online. Disponível em: https://lagoasalgada.rn.gov.br/. Acesso em: 22 Mar. 2023.
PINHEIRO, Williane Maria Pereira da Silva. A leitura como prática significativa na formação de leitores nas séries iniciais do ensino fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2016.
RODRIGUES, Andréia Lilian Lima; COSTA, Carmen Lucia Neves do Amaral; PRATA, Michelle Santana; BATALHA, Taila Beatriz Silva; PASSOS NETO, Irazano de Figueiredo. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação - Ciências
Humanas e Sociais – UNIT - SERGIPE, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013.
TRILHAS POTIGUARES. Apresentação – Programa de Extensão. Disponível em: https://trilhaspotiguares.ufrn.br/apresentacao. Acesso em: 18 Set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.