The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15381

Keywords:

Extension, Trilhas potiguares, Lap reading

Abstract

Among the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Cristiano Hass da SILVA, Universidade Federal do Rio Grande do Norte/ Professor

Professor do Curso de Turismo da Faculdade de Engenharia, Letras e Ciências Sociais do Seridó (FELCS) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestre, graduado (licenciatura e bacharelado) em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Integrante do Grupo de Pesquisa Turismo, Sociedade & Território. Editor da Revista Turismo, Sociedade & Território (2021-atual). Atua principalmente nas áreas de Patrimônio Cultural, História da Educação, Turismo Cultural e Ensino de História.

References

AMORIM, Francilene Lopes de. Práticas pedagógicas em salas multisseriadas, 2019.

Amorim, Francilene Lopes de. Práticas pedagógicas em salas multisseriadas. Monografia (Graduação) - Curso de Educação do Campo, UFT, Tocantinópolis, 53 f., 2019.

CALDIN, Clarice Fortkamp. A função social da leitura da literatura infantil. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis n. 15, p. 47–58, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2003v8n15p47. Acesso em: 22 Mar. 2023.

CARNEIRO, Maria Angelica Lauretti. O papel do professor na construção da prática social da leitura. Sínteses, v. 3, p. 35-44. 1998. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/sinteses/article/view/6080. Acesso em: 22 Mar. 2023.

CARPANEDA, Isabella; BRAGANCA, Angiolina D. Quer brincar de pique-esconde? FTD Educação. 1ª edição, 32p., 2006.

CONSEPE. Resolução nº 006/2022, de 26 de abril de 2022. Aprova o Regulamento de Extensão da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

COELHO, Geraldo Ceni. O papel pedagógico da extensão universitária. Revista em Extensão, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 11-24, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/26682. Acesso em: 22 Mar. 2023.

CRUZ, Ricardo Figueiró; SILVA, Eduardo Cristiano Hass da. Textos visuais na Educação Básica: possibilidades de leitura da obra “Carnaval em Madureira” de Tarsila do Amaral. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 7, n. 1 - pág. 1866-1882 janeiro-abril de 2021.

DA SILVA, Gustavo Ribeiro; DE OLIVEIRA DERING, Renato. Breves reflexões sobre a importância da leitura para a formação de um sujeito crítico. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 7, n. 1, p. 75-81, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2344#:~:text=A%20escola%20tem%20o%20papel,promo%C3%A7%C3%A3o%20desse%20tipo%20de%20leitor. Acesso em: 22 Mar. 2023.

EDITAL UFRN/PROEX/PROGRAMA TRILHAS POTIGUARES. Disponível em: https://trilhaspotiguares.ufrn.br/documentos/187857913. Acesso em: 22 Mar. 2023.

FERRAREZI JR, Celso. A leitura em casa: a participação da família no ensino sistemático da leitura na fase infanto-juvenil. Trem de Letras, Alfenas, v. 2, n. 1, p. 14-28, 2013. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/163/95. Acesso em: 22 Mar. 2023.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê? Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em:

https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 22 Mar. 2023.

LAGOA SALGADA. FamilySearch, online. Disponível em: https://www.familysearch.org/pt/wiki/Lagoa_Salgada,_Rio_Grande_do_Norte_-_Genealogia. Acesso em: 22 Mar. 2023.

LAGOA SALGADA. Prefeitura, online. Disponível em: https://lagoasalgada.rn.gov.br/. Acesso em: 22 Mar. 2023.

PINHEIRO, Williane Maria Pereira da Silva. A leitura como prática significativa na formação de leitores nas séries iniciais do ensino fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2016.

RODRIGUES, Andréia Lilian Lima; COSTA, Carmen Lucia Neves do Amaral; PRATA, Michelle Santana; BATALHA, Taila Beatriz Silva; PASSOS NETO, Irazano de Figueiredo. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação - Ciências

Humanas e Sociais – UNIT - SERGIPE, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013.

TRILHAS POTIGUARES. Apresentação – Programa de Extensão. Disponível em: https://trilhaspotiguares.ufrn.br/apresentacao. Acesso em: 18 Set. 2022.

Published

2023-05-12

How to Cite

SILVA, E. C. H. da, & PINHEIRO , I. T. S. de O. (2023). The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022). Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15381

Issue

Section

Artigos