Codesign for architectural project at ENEP - Escola Nacional de Energia Popular (National School of Popular Energy), in Viçosa, Minas Gerais, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15689

Keywords:

Codesign methodologies, Popular education, Escola Nacional de Energia Popular - ENEP

Abstract

Escola Nacional de Energia Popular (ENEP) is an institution coordinated by a group of social movements, both rural and urban, whose pedagogical method is popular education, acting as an important agent for social inclusion. Considering the need to renovate the physical structure and build new spaces, ENEP's management decided to start planning the readjustments of the area. Then, a formal partnership was established with the Department of Architecture and Urbanism (DAU) of the Federal University of Viçosa (UFV) and an extension project was initiated. Several workshops based on codesign methodologies were held in monthly meetings with ENEP’S management and volunteers, so that users of the space could further engage in project decisions, thus reinforcing the sense of belonging and of ownership of the space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ENEP - ESCOLA NACIONAL DE ENERGIA POPULAR. Histórico da Escola Nacional de Energia Popular. Viçosa-MG: ENEP (material divulgação), 2021. (mimeo)

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 12 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 64 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

LANA, Sibelle Meyer. O arquiteto e o processo de projeto participativo: o caso do RSV. 2007. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, 2007. Disponível em <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/RAAO-7BRLWX>, acesso em 22 mar. 2021.

HIRAO, Flávio; LAZARINI, Kaya; ARANTES, Pedro Fiori. Metodologia de projeto arquitetônico participativo em empreendimentos habitacionais autogeridos em São Paulo: a experiência recente da assessoria técnica Usina junto aos movimentos populares de sem-teto (UMM) e sem-terra (MST). 2010. Usina_ctah (sítio eletrônico). Disponível em <http://www.usina-ctah.org.br/textos.html>, acesso em 12 mar. 2021.

MOLISSON, Bill; HOLMGREN, David. Permacultura um. São Paulo: Ground, 1981.

MOLISSON, Bill; SLAY, Mia. Introdução à Permacultura. 2 ed. Austrália: Tagari, 1994.

RAMOS, Marina. Integrando Saberes: Uma experiência de projeto participativo no ambiente escolar. 2015. Monografia (Graduação em Arquitetura e Urbanismo) - Curso de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal-RN, 2015. Disponível em <https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/36811>, acesso em 22 mar. 2021.

RUAS, Elma Dias; BRANDÃO, Isabel Maria de Morais; CARVALHO, Maria Auxiliadora Tavares;

SOARES, Maria Helena Pinheiro; MATIAS, Rodrigo Ferreira; GAVA, Ronald Cezar; MESONES, Willy

Gustavo de La Piedra. Metodologia participativa de extensão rural para o desenvolvimento sustentável. Belo

Horizonte: EMATER-MG, 2006.

SILVA, Marcos Antônio Francelino da. Processos participativos de arquitetura e urbanismo. Um novo tipo de arquiteto. Drops, São Paulo, ano 17, n. 116.02, Vitruvius, maio 2017. Disponível em <https://vitruvius.com.br/revistas/read/drops/17.116/6518>, acesso em 24 mar. 2021.

Published

2023-08-16

How to Cite

SOARES, J. M., ZICA, O. D. Z., & ALTO, V. C. M. (2023). Codesign for architectural project at ENEP - Escola Nacional de Energia Popular (National School of Popular Energy), in Viçosa, Minas Gerais, Brazil. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15689

Issue

Section

Artigos