University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15954Keywords:
Lectures, Teacher training, University extension, Graduation in ChemistryAbstract
This work has as objective developing activities with Chemistry undergraduates, having in sight the approach with other social sectors, as well as other academic spaces, having in sight some comprehension of the responsibility and social commitment of their profession The organizing team constituted on six students of the Chemistry course, being done the survey of interests of the undergraduates, by mean of an online form. Semi-
structured interviews were also realized with the lecturing teachers and the students who attended the lectures. Furthermore, the corpus of the analysis also integrated the reports by the students who realized the activity. The results indicated the macro theme of more interest by the undergraduates was "science, technology and innovation" (24%), while the macro theme "globalization processes and international politics" (0%) did not catch the interest of the undergraduates. From this point, were organized eight lectures, in person and remotely.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 4. ed. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2009.
BEHAR, Patrícia Alejandra; PASSERINO, Liliana Maria; BERNARDI, Maira. Modelos Pedagógicos para Educação a Distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação, Rio Grande do Sul, v. 5, n. 2, p.1-12, 2007.
BORTOLAI, Michele Marcelo Silva; LIMA, Rafaela dos Santos; DUTRA-PEREIRA, Franklin Kaic. “Ser professor de química é”: percepções sobre docência e o seu papel social. Revista Práxis Educacional, v.17, n. 46, p. 315-333, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria Nº 386, de 23 de agosto de 2021. Dispõe sobre o componente de Formação Geral, no âmbito do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade), edição 2021. Brasília-DF: MEC/INEP, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília-DF: MEC, Conselho Nacional de Educação, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 2, de 1o de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília-DF: MEC, Conselho Nacional de Educação, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC/CNE, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências.
BZUNECK, José Aloyseo. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH. Evely; BZUNECK, José Aloyseo. (Orgs.) A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis-RJ: Vozes, 2009.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de Professores de Ciências: Tendências e Inovações. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FARIAS, Sidilene Aquino de. A. Formação inicial de professores de química na região norte: análise das diferentes concepções das IES públicas e de professores e estudantes do ensino médio. Tese. (Doutorado em Ciências), Universidade Federal de São Carlos, 2011.
FARIAS, Sidilene Aquino de; SOUZA, Ana Cris Nunes de. Construção da identidade docente na licenciatura dupla em Biologia e Química: contribuições do currículo. Olhar de Professor, v. 24, p. 1-21, 2021.
FORPROEX, Política de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras (FORPROEX), Manaus, Maio. 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade, n. 68, p. 239 –277, 1999.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, p. 13-37, 1986.
MACHADO, Letícia Rocha; LONGHI, Magalí Teresinha; BEHAR, Patrícia Alejandra. Domínio tecnológico: saberes e fazeres na educação à distância. In: BEHAR, P. A. Competências em educação à distância. 1. ed. Porto Alegre: Penso, p. 56–80, 2013.
MOROSINI, Marilia Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barbosa; LEITE, Denise; FRANCO, Maria Estela Dal Pai; CUNHA, Maria Isabel da; ISAIA, Silvia Maria Aguiar. A qualidade da educação superior e o complexo exercício de propor indicadores. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, p. 13-37, 2016.
PPGQ/UFAM. Programa de Pós-Graduação em Química, das Universidade Federal do Amazonas. Linha de Pesquisa: Ensino de Química. Disponível em: https://ppgq.ufam.edu.br/teste-1.html. Acesso em: 03 Abr. 2023.
SANTOS, Maria Cristina Elyote Marques; SANTOS, Paulo César Marques de Andrade. Pesquisa e extensão universitária como sustentação do ensino. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 9, p. 14345-14360, 2019.
SOUZA, Elen Karine Schweig; QUEVEDO, Éverton Reis. Análise das concepções de ensino e aprendizagem a partir do item ‘Formação Geral’ das provas ENADE. Anais da Mostra de Iniciação Científica do Cesuca - ISSN 2317-5915, n. 15, 2021.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.