Building bridges: the construction of popsicle sticks bridges in basic education as an incentive to access higher education
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16236Keywords:
Insertion in higher education, Public engineering, Popsicle stick bridge, EducationAbstract
It is extremely important to encourage public school students to learn about and continue their studies in higher education, since many students, upon completing basic education, feel unmotivated or uncertain about continuing their education. Therefore, the extension project Construindo Pontes of the Federal University of Viçosa held a competition for popsicle stick bridges, together with the Viçosa city's municipal schools. Classes exposed basic points of the Civil Engineering and Architecture courses, along with guidelines for the construction of bridges. At the end of the competition, the bridge rupture ceremony was held, and possible causes of ruptures and ways to increase the efficiency of the bridges were discussed. It was possible to carry out the extension between the knowledge acquired in the Civil Engineering and Architecture courses with primary school students from Viçosa, enabling the exchange of knowledge and access to a new world of perspectives and opportunities.
Downloads
References
ANJOS, José Ayron Lira dos; GUIMARÃES, Ricardo Lima. Elaboração e validação do jogo do palito no ensino de nomenclatura de compostos orgânicos. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 1, n. 1, 28 ago. 2017.
AYER, Steven K.; MACHT, Fretchen A.; LEICHT, Robert M.; NEMBHARD, David A. Teams assessing teams: how assessment is affected by team member personality traits. Construction Research Congress 2014: Proceedings. p. 349-358, 2014. DOI https://doi.org/10.1061/9780784413517.036.
BOURDIEU, Pierre. L’école conservatrice: les inégalités devant l’école et devant la culture. Revue Française de Sociologie, vol. 7, no. 3, p. 325-347, 1966.
FERREIRA, Paula Barreto; SURIANO, Maria Lúcia Fernandez; DOMENICO, Edvane Birelo Lopes de. Contribuição da extensão universitária na formação de graduandos em enfermagem. Revista Ciência em Extensão, v. 14, n. 3, p. 31–49, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FURTADO, Dária Maria Paiva; FONTENELES, Marcelle Naeli do Nascimento; SOUZA, Nilciany Oliveira de; SOUSA, Maria Stela Gomes de; ARAGÃO, Ana Clara; OLIVEIRA, Eliany Nazaré. Ações de extensão no contexto escolar: promovendo saúde mental para jovens do ensino médio. Revista ELO – Diálogos em Extensão, v. 12, p. 1–14, 2023.
GROSSI, Maria Gorett Ribeiro. O lúdico na aprendizagem de alunos de cursos técnicos, graduação e mestrado: relatos de experiências. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1689–1709, 2017.
LAPERRIÈRRE, Hélène. Inovação metodológica – experimentando da educação libertadora em saúde. Saúde & Transformação Social, v. 1, n. 1, p. 28–34, 2010.
LIMA, Francisco Renato; MELO, Raimunda Alves; FRANÇA, Jilton Vitorino de. Fracasso escolar no ensino médio de uma escola do campo: causas e razões identificadas nas vozes de estudantes e professores. Revista ELO – Diálogos em Extensão, v. 11, p. 1–20, 2022.
MARRIEL, Nadja Biondine; LADEIRA, Luiz Carlos Maia; ARAÚJO, Renan dos Santos; SILVA, Janaina da; MARTINS, Ana Luiza Pereira; TAVARES, Mara Garcia. O lúdico no ensino de biologia celular: possibilidades no ensino superior. Revista ELO – Diálogos em Extensão, v. 10, p. 1–11, 2021.
MENDONÇA, Thiago Neves. Geometria para as crianças em tempos de matemática moderna em Minas Gerais: analisando novas fontes. Com a Palavra, o Professor, v. 4, n. 8, p. 222–243, 2019.
MIRANDA, R. J. P. C.; DOMINGUES, P.; ZAMBONI, L. M.; SALAMANI, J. C. The role of experimental stress analysis at graduation and post graduation courses - a brazilian case. Applied Mechanics and Materials, v. 24–25, p. 424–432, 2010.
MONTEIRO JUNIOR, Adhemar de Carvalho; CORTEZ, Ângelo José Costa; SILVA, Paulo César Santos Ribeiro da; PRADO, Pedro Henrique Colman; SANTOS, Ramon Oliveira Borges dos; ALMEIDA, Bruno Vital de. Planejamento e construção: ponte de palitos. II Simpósio Internacional de Projetos em Engenharia e em Tecnologia, January, 2021.
MORAES, Matheus Henrique Morato de; FREITAS, João Eduardo Sousa de; MORAES, Diogo Henrique Morato de; FREIRE JUNIOR, Juarez Francisco; SILVA, Wellington Andrade da; GONÇALVES FILHO, Geraldo Magela. Procedimento de análise experimental e numérica de uma ponte executada com palitos de picolé. In: Química: Debate entre a Vida Moderna e o Meio Ambiente 2. [s.l.] Atena Editora, 2021.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.), v. II, p. 15–33, 2015.
OCAMPO, Daniel Morin; SANTOS, Marcelli Evans Telles dos; FOLMER, Vanderlei. A interdisciplinaridade no ensino é possível? Prós e contras na perspectiva de professores de matemática. Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 30, n. 56, p. 1014–1030, 2016.
RAMOS, Rayssa Gaspar; SILVA, Verônika Aryelle Guimarães da; DOURADO, Clara Ramos; CONCEIÇÃO, Jadson de Souza. Com a matemática construímos pontes e não barreiras. Revista Educação Pública, v. 20, nº 34, p. 1–6, 2020.
SILVA, Daniel Baptista da; PONTES, Cintia Miranda; PEREIRA, Cláudio Alves. Do lixo à sala de aula: a transformação de materiais reciclados em jogos didáticos para uso nos processos de ensino e aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 146–159, 2020.
SRINIVASA, Pai P.; CHIPLUNKAR, Niranjan C.; SHRINIVASA RAO, B. R. Project based learning (PBL): issues faced by faculty for its effective implementation. Journal of Engineering Education Transformations, volume 31, nº 3, p. 9-16, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.