Microbiology in daily life: experimental practices in public education
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16320Keywords:
Practical learning, Teaching, Community outreach, MicrobiologyAbstract
This article describes an extension experience that aimed to promote experimental practical activities through a workshop entitled "Microorganisms and composting". The aim was to improve the teaching-learning process and awaken students' interest in microbiology. The project was divided into two stages: theoretical and practical. In all, 41 elementary school students from a public school participated in the initiative, allowing them to acquire knowledge on the subject and develop a greater awareness of the influence of microorganisms in people's daily lives. This experience proved to be an enriching opportunity for learning and raising awareness for the students involved, contributing positively to the teaching of microbiology in this educational context.
Downloads
References
AGUIAR, Suelena de Moraes. A imagem na sala de aula. Revista Educativa – Revista de Educação, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 323-335, 2010. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/1421. Acesso em: 28 Jul. 2023.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: Univille, 2015.
BARROS, Carlos; PAULINO, Wilson. Ciências: os seres vivos. 4. ed. São Paulo: Ática, 2010.
BIANCHI, Renata Alexandre. Construção do saber: práticas para o ensino de microbiologia no ensino de ciências. Interagir: pensando a extensão, [S.l.], n. 25, p. 55-64, 2018. ISSN 2236-4447. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/interagir/article/view/31272/26412. Acesso em: 30 Jul. 2023.
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Resolução N° 31/CONSUP/IFRO, de 30 de maio de 2017. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/consup-nav/resolucoes/2017/8918-resolucao-n-31-consup-ifro-de-30-de-maio-de-2017. Acesso em: 28 Jul. 2023.
COSTA, Amanda Rodrigues Santos; XIMENES, Tiana Cibele Fagundes; XIMENES, Amanda Fagundes; BELTRAME, Leocádia Terezinha Cordeiro. O processo da compostagem e seu potencial na reciclagem de resíduos orgânicos. Revista Geama, v. 1, n. 2, p. 246-260, 2015.
FILOMENO, Carlos Eduardo da Silva; SILVA, Kailaine Conceição Severino da; CHAGAS, Victoria Cunha das; CEZAR, Luis Felipe de Souza; CARVALHO, Elisângela Gonçalves de. A Microbiologia experimental na Educação Básica: caminhos possíveis para a alfabetização científica. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 4, 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/4/a-microbiologia-experimental-na-educacao-basica-caminhos-possiveis-para-a-alfabetizacao-cientifica. Acesso em: 19 Jul. 2023.
GONÇALVES, Francisca Helen Cardoso; SILVA, Ana Carolina Araújo da; VILARDI, Luisa Gomes de Almeida. Os desafios na utilização do laboratório de ensino de ciências pelos professores de ciências da natureza. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 2, p. 274-291, 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Pesquisa Nacional de Saneamento Básico: 2008. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Rio de Janeiro, 2010. 219 p.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA - IPEA. Diagnóstico dos resíduos sólidos urbanos. Relatório de Pesquisa. Brasília, 2012. 82 p.
MARCHI, Cristina Maria Dacach Fernandez; GONÇALVES, Isadora de Oliveira. Compostagem: a importância da reutilização dos resíduos orgânicos para a sustentabilidade de uma instituição de ensino superior. Revista Monografias Ambientais, [S. l.], v. 19, p. e1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/41718. Acesso em: 24 Ago. 2023.
MORESCO, Terimar Ruoso; ROCHA, João Batista Teixeira da; BARBOSA, Nilda Vargas. Ensino de Microbiologia e a Experimentação no Ensino Fundamental. Revista Contexto & Educação, v. 32, n. 103, p. 165-190, 2017.
NASCIMENTO, Juciara dos Santos; STIER, Paulo Henrique. Importância de aula experimental no ensino médio em escolas públicas. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) - Centro Universitário Internacional Uninter, 2022.
OLIVEIRA, Pâmela Beatriz Lima de; MORBECK, Lorena Lôbo Brito. Contextualizando o ensino de microbiologia na educação básica e suas contribuições no processo de ensino-aprendizagem. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 45, p. 450-461, 2019.
ROSA, Marllon Moreti de Souza; FESTOZO, Marina Battistetti; VERA, Jose Alberto Casto Nogales. Ensino de Microbiologia: uma alternativa ao Laboratório Tradicional a partir da História e Filosofia da Ciência e Metodologia da Problematização. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2752. Acesso em: 25 Jul. 2023.
SILVA, José Luiz da; SILVA, Débora Antonio da; MARTINI, Cleber; DOMINGOS, Diane Cristina Araújo; LEAL, Priscila Gonçalves; FILHO, Edemar Benedetti; FIORUCCI, Antonio Rogério. A Utilização de Vídeos Didáticos nas Aulas de Química do Ensino Médio para Abordagem Histórica e Contextualizada do Tema Vidros. Revista Química Nova na Escola, v. 34, n. 4, p. 189-200, 2012.
SISTO, Fermino Fernandes et al. Estudo para a construção de uma escala de satisfação acadêmica para universitários. Avaliação psicológica, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 45-55, 2008.
SOUSA, Rosielson Soares de; SILVA, Wagner Rodrigues; BRITO, Cristiane Carvalho de Paula. Preconceptions of science shared by students from a public rural school in Brazil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 49, p. e249915, 2023.
SOUZA, Afonso Santos de; NETO, João dos Santos Cabral; PAES, Lucilene da Silva; LUCENA, Juliana Mesquita Vildal Martinez de. Contextualizando o ensino de Microbiologia na região amazônica. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e127020, 2020. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1270. Acesso em: 25 Jul. 2023.
TIMMIS, Kenneth. A Road to Microbiology Literacy (and More): an Opportunity for a Paradigm Change in Teaching. Journal of Microbiology & Biology Education, v. 24, n. 1, 2023.
VIEIRA, Rhian Vilar da Silva. O ensino de Microbiologia na Educação Básica: um relato de experiência na interface escola-universidade. Revista Educação Pública, v. 23, n. 21, 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/20/o-ensino-de-microbiologia-na-educacao-basica-um-relato-de-experiencia-na-interface-escola-universidade. Acesso em: 23 Jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.