Microbiology in daily life: experimental practices in public education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16320

Keywords:

Practical learning, Teaching, Community outreach, Microbiology

Abstract

This article describes an extension experience that aimed to promote experimental practical activities through a workshop entitled "Microorganisms and composting". The aim was to improve the teaching-learning process and awaken students' interest in microbiology. The project was divided into two stages: theoretical and practical. In all, 41 elementary school students from a public school participated in the initiative, allowing them to acquire knowledge on the subject and develop a greater awareness of the influence of microorganisms in people's daily lives. This experience proved to be an enriching opportunity for learning and raising awareness for the students involved, contributing positively to the teaching of microbiology in this educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas de Oliveira PEREIRA, Universidade de Cuiabá (UNIC)

Graduando em Biomedicina pela Universidade de Cuiabá (UNIC).

Fabiane Luciana da Cruz Ramos VIEIRA, Universidade de Cuiabá (UNIC)

Cirurgiã-dentista, Especialista em Harmonização Orofacial, Mestre em Ciências Odontológicas Integradas pela Universidade de Cuiabá (UNIC).

Greziele Barranco PASSAMANI, Universidade de Cuiabá (UNIC)

Graduanda do Mestrado em Ciências Odontológicas Integradas pela Universidade de Cuiabá (UNIC).

Luana Gabriela BACKES, Universidade de Cuiabá (UNIC)

Graduanda em Odontologia pela Universidade de Cuiabá (UNIC).

Lurdes de Oliveira PEREIRA, Escola Estadual Professora Maria Hermínia Alves

Pedagoga, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização e Professora da Educação Básica na E.E. Professora Maria Hermínia Alves (SEDUC-MT).

Ronilce Maria Pires de MORAIS, Escola Estadual Professora Maria Hermínia Alves

Graduanda do Mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Professora de Ciências na E.E. Professora Maria Hermínia Alves (SEDUC-MT). 

Diego Romário da SILVA, Universidade de Cuiabá (UNIC)

Doutor em Odontologia na área de Farmacologia, Anestesiologia e Terapêutica pela FOP-UNICAMP. Cirurgião-dentista e Mestre em Odontologia, pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

References

AGUIAR, Suelena de Moraes. A imagem na sala de aula. Revista Educativa – Revista de Educação, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 323-335, 2010. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/1421. Acesso em: 28 Jul. 2023.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: Univille, 2015.

BARROS, Carlos; PAULINO, Wilson. Ciências: os seres vivos. 4. ed. São Paulo: Ática, 2010.

BIANCHI, Renata Alexandre. Construção do saber: práticas para o ensino de microbiologia no ensino de ciências. Interagir: pensando a extensão, [S.l.], n. 25, p. 55-64, 2018. ISSN 2236-4447. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/interagir/article/view/31272/26412. Acesso em: 30 Jul. 2023.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Resolução N° 31/CONSUP/IFRO, de 30 de maio de 2017. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/consup-nav/resolucoes/2017/8918-resolucao-n-31-consup-ifro-de-30-de-maio-de-2017. Acesso em: 28 Jul. 2023.

COSTA, Amanda Rodrigues Santos; XIMENES, Tiana Cibele Fagundes; XIMENES, Amanda Fagundes; BELTRAME, Leocádia Terezinha Cordeiro. O processo da compostagem e seu potencial na reciclagem de resíduos orgânicos. Revista Geama, v. 1, n. 2, p. 246-260, 2015.

FILOMENO, Carlos Eduardo da Silva; SILVA, Kailaine Conceição Severino da; CHAGAS, Victoria Cunha das; CEZAR, Luis Felipe de Souza; CARVALHO, Elisângela Gonçalves de. A Microbiologia experimental na Educação Básica: caminhos possíveis para a alfabetização científica. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 4, 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/4/a-microbiologia-experimental-na-educacao-basica-caminhos-possiveis-para-a-alfabetizacao-cientifica. Acesso em: 19 Jul. 2023.

GONÇALVES, Francisca Helen Cardoso; SILVA, Ana Carolina Araújo da; VILARDI, Luisa Gomes de Almeida. Os desafios na utilização do laboratório de ensino de ciências pelos professores de ciências da natureza. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 2, p. 274-291, 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Pesquisa Nacional de Saneamento Básico: 2008. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Rio de Janeiro, 2010. 219 p.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA - IPEA. Diagnóstico dos resíduos sólidos urbanos. Relatório de Pesquisa. Brasília, 2012. 82 p.

MARCHI, Cristina Maria Dacach Fernandez; GONÇALVES, Isadora de Oliveira. Compostagem: a importância da reutilização dos resíduos orgânicos para a sustentabilidade de uma instituição de ensino superior. Revista Monografias Ambientais, [S. l.], v. 19, p. e1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/41718. Acesso em: 24 Ago. 2023.

MORESCO, Terimar Ruoso; ROCHA, João Batista Teixeira da; BARBOSA, Nilda Vargas. Ensino de Microbiologia e a Experimentação no Ensino Fundamental. Revista Contexto & Educação, v. 32, n. 103, p. 165-190, 2017.

NASCIMENTO, Juciara dos Santos; STIER, Paulo Henrique. Importância de aula experimental no ensino médio em escolas públicas. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) - Centro Universitário Internacional Uninter, 2022.

OLIVEIRA, Pâmela Beatriz Lima de; MORBECK, Lorena Lôbo Brito. Contextualizando o ensino de microbiologia na educação básica e suas contribuições no processo de ensino-aprendizagem. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 45, p. 450-461, 2019.

ROSA, Marllon Moreti de Souza; FESTOZO, Marina Battistetti; VERA, Jose Alberto Casto Nogales. Ensino de Microbiologia: uma alternativa ao Laboratório Tradicional a partir da História e Filosofia da Ciência e Metodologia da Problematização. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2752. Acesso em: 25 Jul. 2023.

SILVA, José Luiz da; SILVA, Débora Antonio da; MARTINI, Cleber; DOMINGOS, Diane Cristina Araújo; LEAL, Priscila Gonçalves; FILHO, Edemar Benedetti; FIORUCCI, Antonio Rogério. A Utilização de Vídeos Didáticos nas Aulas de Química do Ensino Médio para Abordagem Histórica e Contextualizada do Tema Vidros. Revista Química Nova na Escola, v. 34, n. 4, p. 189-200, 2012.

SISTO, Fermino Fernandes et al. Estudo para a construção de uma escala de satisfação acadêmica para universitários. Avaliação psicológica, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 45-55, 2008.

SOUSA, Rosielson Soares de; SILVA, Wagner Rodrigues; BRITO, Cristiane Carvalho de Paula. Preconceptions of science shared by students from a public rural school in Brazil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 49, p. e249915, 2023.

SOUZA, Afonso Santos de; NETO, João dos Santos Cabral; PAES, Lucilene da Silva; LUCENA, Juliana Mesquita Vildal Martinez de. Contextualizando o ensino de Microbiologia na região amazônica. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e127020, 2020. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1270. Acesso em: 25 Jul. 2023.

TIMMIS, Kenneth. A Road to Microbiology Literacy (and More): an Opportunity for a Paradigm Change in Teaching. Journal of Microbiology & Biology Education, v. 24, n. 1, 2023.

VIEIRA, Rhian Vilar da Silva. O ensino de Microbiologia na Educação Básica: um relato de experiência na interface escola-universidade. Revista Educação Pública, v. 23, n. 21, 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/20/o-ensino-de-microbiologia-na-educacao-basica-um-relato-de-experiencia-na-interface-escola-universidade. Acesso em: 23 Jul. 2023.

Published

2023-09-22

How to Cite

PEREIRA, L. de O., VIEIRA, F. L. da C. R., PASSAMANI, G. B., BACKES, L. G., PEREIRA, L. de O., MORAIS, R. M. P. de, & SILVA, D. R. da. (2023). Microbiology in daily life: experimental practices in public education. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16320

Issue

Section

Relatos de Experiência