Dissection and the perception of medicine students about the importance of comparative anatomy in the basic-clinical integration and in teaching and extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16447

Keywords:

Cardiac anatomy, Comparative anatomy, Dissection, Active methodology

Abstract

Anatomy is considered one of the most important contents in medical training, to understand the body's physiology and the pathophysiology of diseases. Thus, comparative anatomy, through dissection of animal organs, is essential for the development of clinical reasoning. This paper reports a dissection event, performed by an academic league of the medical course, for the anatomical comparative study. The students were divided into groups that had and did not have topographic anatomy of the thorax and after the dissection they were submitted to a questionnaire and 100% of the students reported that the dissection of the heart contributes to a greater understanding and that the practice of dissection, even through of comparative anatomy, helps in the understanding of cardiac structures and physiology. This form of teaching decreases the learning gaps that occur due to the theoretical-practical dissociation of the discipline and the lack of human pieces in the universities collections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRENNA, Connor T. A. Bygone theatres of events: A history of human anatomy and dissection. The Anatomical Record, v. 305, n. 4, p. 788–802, 2022. Disponível em: http://Rochaetal2021-Mtodosalternativosparaoensinodaanatomiahumana-revisosistematizada.pdf. Acesso em: 2 jun. 2023.

COELHO, Ricardo. Lições de anatomia: do corpo eterno à eternidade do corpo. ARS (São Paulo) [Internet], v. 18, n. 39, p. 75–103, 2020. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.166452

GUSMÃO, Sebastião Silva. História da medicina: evolução e importância. Sociedade Brasileira da História da Medicina, 2004. Disponível em: https://www.sbhmhistoriadamedicina.com/copia-primeira-intervencao-neurocir-8. Acesso em: 5 jun. 2023.

LEMOS, Viviane Wosniak. Anatomia comparada do coração de mamíferos domésticos aplicada ao ensino. Trabalho de Conclusão de Curso. 2017. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11036. Acesso em: 4 jun. 2023.

MASSARI, Catia Helena de Almeida Lima; SILVA, Adriano Ferreira da; SASAHARA, Tais Harumi de Castro; MIGLINO, Maria Angélica. Anatomia comparativa: contribuições da arte para o ensino-aprendizagem na medicina. Diversitates, v. 13, n. 2, p. C01-C18, 2021. DOI https://doi.org/10.53357/ZKJX9427. Acesso em: 06 jun. 2023.

PEREIRA, Fabiana Freitas; SILVA, Lucas Henrique Gomes e; SANTOS, Joicy Souza; SUGAHARA, Carolina; SILVA, Letícia de Souza; LEITÃO, Silvia Graciela Ruginsk; SILVA, Robson Eugênio da; SOARES, Evelise Aline. Aprendendo e ensinando a anatomia renal por meio da dissecação: relato de experiência da LANEF UNIFAL-MG. Research, Society and Development, v. 11, n. 14, p. e32111435977, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/35977. Acesso em: 3 jun. 2023.

PINTO, Gabriel dos Reis; SANTOS, Paula Camelo de Almeida; TOLEDO, Bárbara Bianca Melo; BACCARO, Gabriel Ferro; RIBEIRO, Isadora Furlan; SOARES, Evelise Aline. Desvendando a anatomia cardíaca por meio da dissecação: relato de experiência da LADHAS UNIFAL-MG. Revista Extensão & Cidadania, v. 9, n. 16, p.153–165, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/recuesb/article/view/9110. Acesso em: 3 jun. 2023.

ROCHA, Diego Pires; SILVA, Kleiton Giliarde Almeida da; MONTENEGRO, Iracema Hermes Pires de Mélo; SCHWINGEL, Paulo Adriano. Métodos alternativos para o ensino da anatomia humana: revisão sistematizada. Research, Society and Development, v. 10, n. 16, p. e370101623641, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/23641. Acesso em: 2 jun. 2023.

STÜLP, Camille Bertha; MANSUR, Samira Schultz. O estudo de Claudio Galeno como fonte de conhecimento da anatomia humana. Khronos, Dossiê "Desafios Contemporâneos", n. 7, p. 153–169, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/khronos/article/view/159295. Acesso em: 5 jun. 2023.

TALAMONI, Ana Carolina Biscalquini. Anatomia, ensino e entretenimento. In: Os nervos e os ossos do ofício: uma análise etnológica da aula de anatomia. Editora UNESP: p. 23–37, 2014. Disponível em: https://books.scielo.org/id/2s7y9. Acesso em: 4 jun. 2023.

TUBBS, R. Shane; SHOJA, Mohammadali M.; LOUKAS, Marios; AGUTTER, Paul. History of anatomy: an international perspective. 1ª published, 2019. Publicado por Wiley Blackwell. ISBN 1118524373, 9781118524374.

UFCSPA - Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - História da Anatomia. Disponível em: https://www.ufcspa.edu.br/vida-no-campus/doacao-de-corpos/museu-de-anatomia/historia-da-anatomia. Acesso em: 2 jun. 2023.

UNISC – Universidade de Santa Cruz do Sul. Programa de doação de corpos da UNISC. Disponível em: https://www.unisc.br/site/pdc/#:~:text=Outras%20informa%C3%A7%C3%B5es%20importantes%3A%201%20Na%20universidade%2C%20o%20corpo,qualquer%20momento%20voc%C3%AA%20poder%C3%A1%20desistir%20da%20doa%C3%A7%C3%A3o.%20. Acesso em: 2 jun. 2023.

Published

2023-11-13

How to Cite

ARAÚJO, A. L., TURINI, C. M., NASCENTE, G. J. L., & SOARES, E. A. (2023). Dissection and the perception of medicine students about the importance of comparative anatomy in the basic-clinical integration and in teaching and extension. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16447

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)