Inspiring Women: Impact of a web series to promote women who contributed to the history of the humanity
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v13i.17487Keywords:
Women who inspire, Scientific divulgation, WebSeries, IntagramAbstract
Publicizing women's participation in society is crucial, given existing barriers limiting their representation. Social networks, especially Instagram, offer a potent strategy for widespread knowledge dissemination. We aimed to create and assess the impact of a Web Series highlighting female figures in history. Produced using Canva (canva.com) and Clipchamp (app.clipchamp.com), the series was shared on the Physiology Research Group's Instagram at the Federal University of Pampa. Results revealed a significant reach, enriching followers with historical, social, and cultural insights, potentially inspiring girls and women to explore diverse professional opportunities and empower themselves in society.
Downloads
References
ALMEIDA, Raphael Bezerra Falcão. Proposição de estratégias de marketing digital para pesquisadores utilizarem as redes sociais como forma de divulgação científica. 2020. 138 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional de Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação) – Instituto de Química e Biotecnologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. Disponível em:http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/riufal/6640. Acesso em: 12 jan. 2023.
BARBOSA, Claudia.; BULHÕES, Jallma; ZHANG, Yuxiong.; MOREIRA, António. Utilização do Instagram no ensino e aprendizagem de português língua estrangeira por alunos chineses na Universidade de Aveiro. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, v. 16, n. 1, p. 21-33, 14 jun. 2017.
BEZERRA, Eudes. Bruxas da Noite na Segunda Guerra Mundial. 2017. Incrível História. https://incrivelhistoria.com.br/. Acesso em: 14 de janeiro de 2023.
BIOGRAPHY. Alice Coachman Biography. The Biography.com website. A&E Television Networks. April 2, 2014. Disponível em: https://www.biography.com/athlete/alice-coachman. Acesso em 14 de janeiro de 2023.
BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação Científica: aproximações e rupturas conceituais. Inf. Inf., Londrina, v. 15, n. esp, p. 1 - 12, 2010.
ROTHBERG, Emma. “Alice Coachman.” Museu Nacional de História da Mulher. 2022. www.womenshistory.org/education-resources/biografias/alice-coachman . Acesso em 14 de janeiro de 2023.
DA CONCEIÇÃO, Josefa Martins.; TEIXEIRA, Maria do Rocio Fontoura. A PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE AS MULHERES NA CIÊNCIA BRASILEIRA. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 112, p. 280–299, 2020. DOI: 10.21527/2179-1309.2020.112.280-299. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8231. Acesso em: 17 jan. 2023.
DA PENHA, Instituto. Quem é Maria da Maria da Penha. Instituto Maria da Penha, 2023. Disponível em: https://www.institutomariadapenha.org.br/. Acesso em: 14 de janeiro de 2023.
DIAS, Cristiane; COUTO, Olivia Ferreira. do. As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de Ideias. Linguagem em (Dis)curso, v. 11, n. 3, p. 631-648, 2011 Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ld/v11n3/a09v11n3. Acesso em 09 de janeiro de 2023.
DOMÍNGUEZ, Juan Manuel. As bruxas da noite, o terror do exército nazista. 2020. Mídia Ninja. Disponível em:https://midianinja.org. Acesso em: 13 de janeiro de 2023.
FUKS, Rebeca. Biografia de Greta Thunberg. Ebiografia, 2019. Disponível em:https://www.ebiografia.com/. Acesso em: 14 de janeiro de 2023.
FUKS, Rebeca. Hipátia. Ebiografia, 2020. Disponível em: https://www.ebiografia.com/. Acesso em: 14 de janeiro de 2023.
FRAZÃO, Dilva. Biografia de Marie Curie. Ebiografia, 2021. Disponível em:https://www.ebiografia.com/. Acesso em: 14 de janeiro de 2023.
GROSSI, Marcia. Gorett. Ribeiro. et al. As mulheres praticando ciência no Brasil. Rev. Estud. Fem. , Florianópolis, v. 24, n. 1, pág. 11-30, abril de 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2016000100011&lng=en&nrm=iso. acesso em 17 de abril de 2021. https://doi.org/10.1590/1805-9584-2016v24n1p11 .
MARINHO, Nelson Gustavo Novais; SOARES, Marisele Dos Santos.; TADIELO, Ana Luiza Trombini; PINTO, Pâmella Andréa Machado da Silva Laranja; MELLO CARPES, Pâmela Billig; DA ROSA, Ana Carolina de SOUZA. Conhecendo Mulheres que Inspiram: Relato do projeto na perspectiva do impacto na formação do estudante. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 1, n. 14, 23 nov. 2022.
HINES, Hunter. “Cell-fies: sharing microbiology with global audiences through Instagram.” FEMS microbiology letters vol. 366,16 (2019): fnz205. doi:10.1093/femsle/fnz20
HUMPHRIES, Misty et al. “Representation of women in vascular surgery science and societies.” Journal of vascular surgery vol. 74,2S (2021): 15S-20S. doi:10.1016/j.jvs.2021.03.056
KHADER, Yousef et al. “Women's career progression to management positions in Jordan's health sector.” Leadership in health services (Bradford, England) vol. ahead-of-print,ahead-of-print (2022): 10.1108/LHS-05-2022-0047. doi:10.1108/LHS-05-2022-0047.
JAMAL, Natasha Obeid El, GUERRA, Andreia. O caso Marie Curie pela lente da história cultural da ciência: Discutindo relações entre mulheres, ciência e patriarcado na educação em ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) [online]. 2022, v. 24 [Acessado 14 Janeiro 2023]. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1983-21172022240107>. Epub 28 Mar 2022. ISSN 1983-2117. https://doi.org/10.1590/1983-21172022240107.
LAZZARINI, Ana Bretriz, et al. Mulheres na Ciência: papel da educação sem desigualdade de gênero Rev. Ciênc. Ext.v.14, n.2, p.188-194, 2018. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1717/2019.Acesso em: 16 de janeiro de 2023.
LESKIN, Paige. Instagram Live usage jumped 70% last month. A psychologist says it's because 'people are not designed to be isolated.' Business Insider, Nova Iorque, 16 abr, 2020. Disponível em:https://www.businessinsider.com/instagram-live-70-percent-increase-socialdistancing-psychologist-explains-2020-4 . Acesso em: 12 janeiro de 2023.
LEWIS, Neil A., et al. A social media survival guide for scientists. Science. 2018. Disponível em: . Acesso em: 17 de janeiro de. 2023.
MACKEY, April; PETRUCKA, Pammla. “Technology as the key to women's empowerment: a scoping review.” BMC women's health vol. 21,1 78. 23 Feb. 2021, doi:10.1186/s12905-021-01225-4
MOTTER,, Sarah Bueno et al. “Women representation in academic and leadership positions in surgery in Brazil.” American journal of surgery vol. 223,1 (2022): 71-75. doi:10.1016/j.amjsurg.2021.07.02
NA CIÊNCIA, Mulheres. Hipátia, uma mulher que ousou trilhar o “caminho dos homens". Mulheres na Ciência, 2018. Disponível em: https://mulheresnaciencia.com.br/.
OLINTO, Gilda. A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, [S. l.], v. 5, n. 1, 2012. Disponível em: https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1667. Acesso em: 12 jan. 2023
PORTO, Cristiane de Magalhães; MORAES, Danilo De Almeida. Divulgação científica independente na internet como fomentadora de uma cultura científica no Brasil: estudo em alguns blogs que tratam de ciência. In: PORTO, C.M. (org). Difusão e cultura científica: alguns recortes. Salvador: EDUFBA, 2009. pp. 93-112. ISBN 978-85-2320-912-4.
PUIGVERT, Lídia et al. “An Instagram Hashtag Fostering Science Education of Vulnerable Groups during the Pandemic.” International journal of environmental research and public health vol. 19,4 1974. 10 Feb. 2022, doi:10.3390/ijerph19041974
SANTOS, Adriana C. Omena; ALMEIDA, Diélen Dos Reis Borges; CREPALDI, Thiago Augusto Arlindo Tomaz da Silva. Comunicação pública e divulgação científica em tempos de COVID-19: ações desenvolvidas na Universidade Federal de Uberlândia – Brasil. Revista Española de Comunicación en Salud, Suplemento 1, S279- S292, 2020. Disponível em: https://e-revistas.uc3m.es/index.php/RECS/article/view/5436/3943. Acesso em: 08 jan.. 2023.
SOUSA, Samuel et al.. O uso do instagram como ferramenta de divulgação científica. VII CONEDU - Conedu em Casa... Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/79855>. Acesso em: 12/01/2023 15:10
SHAFER, Serena. et al. Instagram as a Vehicle for Education: What Radiology Educators Need to Know. Academic Radiology, v. 25, n.6, p. 819–822, 2018
VALEIRO, Palmira Moriconi; PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Da comunicação científica à divulgação. Transinformação, Campinas , v. 20, n. 2, p. 159-169, Agosto de 2008. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862008000200004&lng=en&nrm=iso. Acesso em 16 janeiro de 2023. https://doi.org/10.1590/S0103-37862008000200004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.