Social space and latin american cinema: educational considerations about political cultures and territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v13i.17868

Keywords:

Cineclube, Filme, Documentário, Aprendizado

Abstract

The project was an academic extension initiative, developed through a film club, which we used as a tool to enrich the complementary training of undergraduate courses in the Humanities. The aim was to encourage interdisciplinary reflections on Latin American societies by holding debates on each film and connecting it to additional thematic texts. The proposal also aimed to provide a space for qualitative entertainment for those involved, with the aim of broadening their critical and relational capacity, by intensifying the process of cultural formation. It lasted a year, from October 2013 to October 2014. The results were the dissemination of access to film and audiovisual productions that are not included in the commercial programming of free-to-air television stations, providing an opportunity for diverse interpretative appreciation. The teachers acted as cultural mediators involved in selecting the films and in the debates, addressing diverse themes covered by the Humanities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR, Gonzalo. As favelas no cinema argentino: um elefante oculto atrás do vidro. Revista do programa de pós-gradução da escola de comunicação da UFRJ, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 8-21, 2012.

ALMEIDA, Ricardo Normanha Ribeiro de. As ditaduras militares no cinema argentino e brasileiro: uma análise de a história oficial e pra frente Brasil. Baleia na Rede Revista online do Grupo Pesquisa em Cinema e Literatura, Marília, v. 1, n. 6, p. 128-145, 2009.

ALVAIDES, Natália Kerche; SCOPINHO, Rosemeire Aparecida. De sem-terra a Sem-Terra: memórias e identidades. Psicologia & Sociedade, São Carlos, v. 25, n. 2, p. 288-297, 2013.

ALVES, Giovanni. O Cinema Como Experiência Crítica-Tarefas políticas do novo cineclubismo no século XXI. In: ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, p. 7-27, 2010.

ANDRADE, Regina; NAVARRO, Andreya. Sociedade sem álibi: Tropa de Elite. Revista Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 20-21, p. 203-213, 2007.

BRANDÃO, Myrna Silveira. Leve seu gerente ao cinema. 2. ed. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2009.

BRASIL. Parecer CNE/CES n. 608/2018. Diretrizes para as Políticas de Extensão da Educação Superior Brasileira. 2018.

BRITO, Flávio de Souza. Cineclubes, Formação de Público e Cidadania. In: ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, p. 71-78, 2010.

CARDOSO, Romi Lefa; CHERUTI, Luciana Josélia Corrêa; PONTE, Marcia Kleemann de. Pro dia nascer feliz. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 17, n. 2, p. 151-162, 2012.

CORREIA, Carlos Alberto. O primo Basílio: as adaptações e suas funções sociais. Linguagem, Catalão, v.14, n.1, p. 79-95, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 39. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009. 146 p.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileira: organização e sistematização; organização: Edison José Corrêa. Coordenação Nacional do FORPROEX. Belo Horizonte: Coopmed, 2007.

GINZBURG, Carlo. A micro-história e outros ensaios. Lisboa: Difel/Bertrand Brasil, 1989. 244 p.

LEIVAS, Regina Zauk. Educação e cineclubismo em trânsito afetivo – “cineclubar” para educar. In: ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, p. 79-95, 2010.

JESUS, Antônio Claudino de; SÁ, Sáskia. O audiovisual e o público na educação – cineclubismo, cinema e comunidade. In: ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, p. 57-71, 2010.

LEME, Caroline Gomes. Cinema e sociedade: sobre a ditadura militar no Brasil. 2011. 389 p. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Departamento de Sociologia do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, 2011.

LEVI, Giovanni. A herança imaterial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. 161 p.

MACEDO, Felipe. Cineclube e autoformação do público. In: ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, p. 27-57, 2010.

MONTEIRO, Iracema Corso Cabral; ARAÚJO, Mauro Luciano Souza de. Documentários e a fragmentação narrativa: entrevista com Sílvio Da-Rin. Revista Científica do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Maranhão, São Luís, n. 8, p. 203-212, 2011.

NASCIMENTO, Flávia Brito do; SCIFONI, Simone. Paisagem cultural: trabalho e cotidiano da imigração japonesa no Vale do Ribeira/São Paulo. Revista CPC, São Paulo, n. 10, p. 29-48, 2010.

PAIVA NETO, Francisco Fagundes de. A trajetória de Maria Preta no sindicalismo rural no município de Araçagi (PB) na década de 1990. História Oral, Rio de Janeiro, v. 23, n. 2, p. 221-240, 2020.

PEROCHENA, Camila. “Una memoria incómoda. La guerra de Malvinas en los gobiernos kirchneristas (2003-2015)”. Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, Santander, v. 21, n. 2, p. 173-191, 2016.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. Interdisciplinaridade: aproximações e fazeres. Terra Livre, São Paulo, [S. l.], v. 1, n. 14, p. 100-124, 2015. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/376. Acesso em: 6 ago. 2024.

SANTOS, Renata Soares da Costa. O cinema como registro. Cenas de violência e gênero no documentário brasileiro. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, Uberlândia, n. 40, p. 91-101, 2009.

SIRINO, Salete Paulina Machado. Vidas secas: da literatura ao cinema uma reflexão sobre suas possibilidades educativas. Revista científica/FAP, Curitiba, v. 2, p. 99-116, 2007.

STECZ, Solange Straube. Movimentos cinematográficos na América Latina. Revista científica/FAP, Curitiba, v. 4, n. 2, p. 196-207, 2009.

TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. Uma história sem fim – O cineclube abraça a escola. In: ALVES, Giovanni; MACEDO, Felipe (orgs.). Cineclube, cinema & educação. Londrina: Praxis; Bauru: Canal 6, p. 79-95, 2010.

TELLES, Adriana. Central do Brasil como interpretação do país. Kino Digital – Revista Eletrônica de Cinema e Audiovisual, n. 1, p.1-8, 2006.

THOMPSON, Edward Palmer. Costumes em comum. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. 528 p.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 13, n. 39, p. 545-554, 2008.

VELASCO, Breno da Silva; PEREIRA, Edvaldo Santos; COSTA, Regina Barbosa da. Batismo de sangue: resistência da palavra contra a ditadura no Brasil. Revista Eletrônica Literatura e Autoritarismo, Santa Maria, n. 13, p. 39-46, 2013.

Published

2024-11-27

How to Cite

PAIVA NETO, F. F. de. (2024). Social space and latin american cinema: educational considerations about political cultures and territories. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 13. https://doi.org/10.21284/elo.v13i.17868

Issue

Section

Artigos