Blood tissue and health education in schools: a report of an extension experience
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v13i.19208Keywords:
Health education, Teenagers, BloodAbstract
Health education is characterized as a process of building health through educational actions promoting, among the population, the appropriation of a certain topic. This report describes the experience of an extension project promoted by students from the second period of the Cesmac Medicine course, together with students from a state public school in Maceió/AL. In which the topic of blood tissue was addressed, focusing on the development of activities aimed at promoting health education, using planned activities that had pedagogical intent as resources. Teaching about the characteristics of blood is fundamental, given its importance in the body and its relationship with diseases resulting from blood disorders. That said, the extension action expanded participation beyond the classroom, being fundamental in the learning and development of students.
Downloads
References
BORGES-OSÓRIO, Maria Regina; ROBINSON, Wanyce Miriam. Imunogenética. In: BORGES-OSÓRIO, Maria Regina; ROBINSON, Wanyce Miriam. Genética Humana. Porto Alegre: Artmed Edtora, edição 3, cap. 11, p. 331-381, 2013.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE (MS). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde. Câmara de Regulação do Trabalho em Saúde. Brasília: MS; 2012.
CÂMARA, Ana Maria Chagas Sette; MELO, Vinícius Lins Costa; GOMES, Maria Gabriela Pimentel; PENA, Bruna Calado; SILVA, Ana Paula da; OLIVEIRA, Kênia Marice de; MORAES, Ana Paula de Sousa; COELHO, Gabriella Rodrigues; VICTORINO, Luciana Ribeiro. Percepção do processo saúde-doença: significados e valores da educação em saúde. Revista Brasileira de Educação Médica, v.36, n.1, p.40-50, 2012.
FERNANDES, Josicelia Dumêt; SILVA, Rosana Maria de Oliveira; TEIXEIRA, Gisele Alves; FLORENCIO, Raissa Millena; SILVA, Lázaro Souza da; REBOUÇAS, Lyra Cândida Calhau. Aderência de cursos de graduação em enfermagem às diretrizes curriculares nacionais na perspectiva do sistema único de saúde. Esc. Anna Nery, v.17, n.1, p.82-89, 2013.
FERNANDES, Marcelo Costa; SILVA, Lucilane Maria Sale da; MACHADO, Ana Larissa Gomes; MOREIRA, Thereza Maria Magalhães. Universidade a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, v.28, n.4, p. 169-194, 2012.
FOUREZ, Gerard; ENGLEBERT-LECOMPTE, Véronique; GROOTAERS, Dominique; MATHY, Philippe; TILMAN, Francis. Alphabétisation scientifique et technique: essai sur les finalités de l'enseignement des sciences. Pédagogies en développement. De Boeck Université, 1994.
GUETERRES, Évilin Costa; ROSA, Elisa de Oliveira; SILVEIRA, Andressa da; SANTOS, Wendel Mombaque dos. Educação em saúde no contexto escolar: estudo de revisão integrativa. Enfermería Global, v. 16, n. 46, p. 477-488, 2017.
KOGLIN, Terena Sousa da Silva; KOGLIN, João Carlos de Oliveira. A importância da extensão nas universidades brasileiras e a transição do reconhecimento ao descaso. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 10, n. 2, p. 71-78, 2019.
LORENZI, Therezinha F. Manual de hematologia - propedêutica e clínica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006. 717 p. v. 4.
MOHR, Adriana. A. natureza da educação em saúde no ensino fundamental e os professores de ciências. Tese de Doutorado-Centro de Ciências da Educação, UFSC. Florianópolis: 2002.
O INCRÍVEL PONTINHO AZUL. Hemácias - carregar oxigênio? Chame as hemácias. Youtube, 7 dez. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VXmWt0isIns&t=4s. Acesso em: 23 maio 2024.
O INCRÍVEL PONTINHO AZUL. Leucócitos - os defensores das células. Youtube, 14 dez. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4GvOqiiyQFM&t=22s. Acesso em: 23 maio 2024.
O INCRÍVEL PONTINHO AZUL. Plaquetas - presentes sempre que nos machucamos. Youtube, 28 dez. 2017. Disponível em: https://youtu.be/083yOEfwP8A?si=NEzzgTMMXw_vkpMO. Acesso em: 23 maio 2024.
O INCRÍVEL PONTINHO AZUL. Plasma Sanguíneo - onde nadam as células do sangue. Youtube, 4 jan. 2018. Disponível em: https://youtu.be/UzWy2EdweLw?si=j4IOdXvYPHgszTxl. Acesso em: 23 maio 2024.
O INCRÍVEL PONTINHO AZUL. Sistema ABO - os diferentes tipos de sangue. Youtube, 11 jan. 2018. Disponível em: https://youtu.be/NhDHK7As13c?si=RrD8oKOf7hJT7DbE. Acesso em: 23 maio 2024.
O INCRÍVEL PONTINHO AZUL. Fator Rh - por que o sangue é positivo ou negativo?. Youtube, 18 jan. 2018. Disponível em: https://youtu.be/DhndJ4R5GwA?si=7-uL9sc4UreAi-aS. Acesso em: 23 maio 2024.
PAWLINA, Wojciech. Sangue. In: PAWLINA, Wojciech. Ross Histologia - Texto e Atlas. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2021. cap. 10, p. 290-335.
SANTOS, M. F. Célula do Sangue. In: JUNQUEIRA, L. C. U; CARNEIRO, J. Histologia Básica: Texto e Atlas. 14. ed. Guanabara Koogan: Guanabara Koogan, 2023. cap. 12, p. 237-254.
MENDONÇA, Iasmim Barreto; COSTA, Carmen Lúcia Neves do Amaral; SANTOS, Barbara Aparecida Alves dos; SILVA, Luciana Batista da; DANTAS, Ana Cristina Lima; SANTOS, Adriana Patricia dos; BARROS, Cristiana Carvalho; IZIDORIO, Elenildes de Carvalho. Extensão universitária em parceria com a sociedade. Caderno de Graduação - Ciências Humanas e Sociais - UNIT – Sergipe, v.1, n. 2, p.149-155, 2013.
SANTOS, Renata Felicio; BORDIN, Rafael; ALVES, Sueli Maria; MEDEIROS, Mauro Osvaldo. Prevalência da distribuição do sistema abo/rh entre mulheres doadoras de sangue na unidade de coleta e transfusão "dr. Marcio Curvo de Lima" no município de Rondonópolis - MT. Biodiversidade - v.18, n.1, p. 198-208, 2019.
SILVA, Stéfane Neves Lemes da; PELOZO, Monica Fraccarolli; FREIRE, Josiane Oliveira; ROMAO, Maria Olivia; LAMBERT, Gabriel Carvalho; CRUZ, Yan Victor Carvalho; BARBOSA, Alyn Maria da Costa; SILVERIO, Kerolaine da Silva; VITORINO, Ueverton Batista; MARQUES, Julia Cristina; DIAS, Amanda Magri; MARCACINI, Larissa Vitória; LIMA, Maria Eduarda Tavares de; COSTA, Taina Stenico da; SANTANA, Karolline de Oliveira; PAULA, Fernanda Borges de Araújo; DUARTE, Stella Maris da Silveira. SILVA, Stéfane Neves Lemes da; PELOZO, Monica Fraccarolli; FREIRE, Josiane Oliveira; ROMAO, Maria Olivia; LAMBERT, Gabriel Carvalho; CRUZ, Yan Victor Carvalho; BARBOSA, Alyn Maria da Costa; SILVERIO, Kerolaine da Silva; VITORINO, Ueverton Batista; MARQUES, Julia Cristina; DIAS, Amanda Magri; MARCACINI, Larissa Vitória; LIMA, Maria Eduarda Tavares de; COSTA, Taina Stenico da; SANTANA, Karolline de Oliveira; PAULA, Fernanda Borges de Araújo; DUARTE, Stella Maris da Silveira. Estudo da prevalência dos antígenos dos sistemas sanguíneos abo, rh em jovens residentes em alfenas-mg. Revista Farmácia Generalista; v. 2, n. 1, p. 30-40, 2020.
SKINNER, Burrhus Frederic. The technology of teaching. Nova York: Appleton Century Crofts, 1968, 271 p.
VENTURI, Tiago. Educação em saúde sob uma perspectiva pedagógica e formação de professores: contribuições das ilhotas interdisciplinares de racionalidade para o desenvolvimento profissional docente (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.