A leitura literária na escola: ação e formação docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v9i.8478

Keywords:

Literary Reading. Teacher training. Pedagogical practice.

Abstract

This report of experience discusses the actions carried out in the scope of the extension Project "Literary  Reading  in  the  School:  Action  and  Teacher  Training",  developed  at  the  Federal  Institute  of  São Paulo - Campos do Jordão. The project aimed to improve the initial formation of teachers, deepening their

knowledge regarding the didactics involved in the pedagogical practice of reading aloud literary texts in the classroom. In addition, the project intended to stimulate reading pleasure by students in the early years of elementary school. Intervention situations were planned and applied, involving the reading aloud of children's literature books, followed by an activity related to the plot of the story read. The planning of the activities and the  practice  of  a  classroom  lesson  allowed  the  extensionists  a  reflection  on  the  effectiveness  of  the  didactic strategies, making feasible a didactic investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Ferreira GONÇALO, Instituto Federal de São Paulo

Professora de Educação Básica, Técnica e Tecnológica do Instituto Federal de São Paulo, pedagoga, mestre em educação.

Ana Carolina MACHADO, Instituto Federal de São Paulo

Aluna licencianda do Curso de Pedagogia do Instituto Federal de São Paulo, campus Campos do Jordão.

Cícera Jéssica Paes Casarin MONTEIRO, Instituto Federal de São Paulo

Aluna licencianda do Curso de Pedagogia do Instituto Federal de São Paulo, campus Campos do Jordão.

Lizandra Bianchi de JESUS, Instituto Federal de São Paulo

Aluna licencianda do Curso de Pedagogia do Instituto Federal de São Paulo, campus Campos do Jordão.

Manoela dos Santos PEREIRA, Instituto Federal de São Paulo

Aluna licencianda do Curso de Pedagogia do Instituto Federal de São Paulo, campus Campos do Jordão.

Published

2020-09-25

How to Cite

GONÇALO, S. F., MACHADO, A. C., MONTEIRO, C. J. P. C., JESUS, L. B. de, & PEREIRA, M. dos S. (2020). A leitura literária na escola: ação e formação docente. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 9, 1–7. https://doi.org/10.21284/elo.v9i.8478

Issue

Section

Relatos de Experiência