Familía, Gênero e Educação

perspectivas e desafios frente aos novos arranjos familiares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v33i1.12267

Keywords:

Family. Gender e education. Diversity. Pedagogical practices.

Abstract

This paper's objective is to analyze how the school deals with differences and how it dialogues with different family compositions through its educative practices, knowledge, and conceptions. This is a qualitative research made in a public school at Crato-CE in 2019. At that time interviews were conducted with teachers and managers. In the study, not rarely, the discourse about “disrupted families”- those that differ from the traditional nuclear model - appears as one of the education process hindrances. In the results, it is noted that although the school acknowledges new family compositions, those are still a challenge, mainly when it regards teacher education, which does not offer the necessary theoretical support. Therefore it creates silencing and omission regarding conflicts derived from the family composition pluralities inside the school. However there is an educator's effort to search for strategies that assure this theme’s debate and consideration in the educational process. 

 

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Author Biographies

Francisca Maria da Silva Barbosa, Universidade Regional do Cariri

Francisca Maria da silva Barbosa é professora da Educação b´sica, Mestra em Educação e integrante do Laboratório de estudos e pesquisas sobre gênero, educação, sexualidades e diferenças. URCA.

Antonia eudivânia de Oliveira Silva , Universidade federal do Rio Grande do Norte

Antônia Eudivânia de Oliveira Silva , realiza  estágio pós doutoral na Universidade Regional do Cariri, é  doutora em Sociologia pela UFRN e vice coordenadora  do Laboratório de estudos e pesquisas sobre gênero, educação, sexualidades e diferenças. URCA.

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Published

2022-06-10

How to Cite

de Araújo, I. M. ., Barbosa, F. M. da S. ., & de Oliveira Silva , A. eudivânia . (2022). Familía, Gênero e Educação : perspectivas e desafios frente aos novos arranjos familiares . Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 33(1), 1–19. https://doi.org/10.31423/oikos.v33i1.12267