FUNDEF: SOCIAL PARTICIPATION AND DEMOCRATIC ADMINISTRATION OR GOVERNAMENTAL ADVISING WITH PATRONIZED PARTICIPATION?
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v2i2.4022Keywords:
Educação, Conselhos, Participação, Controle Social, Políticas PúblicasAbstract
The scope of this paper is to analyze the performance of the Conselho de Acompanhamento e Controle Social (Cacs’s) of the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério (Fundef), in order to verify in which way the participation of the council´members – within the control and accompaniment process of the educational resources – is indeed accomplished. The aim of this research is to understand the various participation aspects that include: who are the members of the council; who they represent within the council; how they participate in the process; what are the main issues concerning to their participation; what are their perceptions concerning to the function and activities of the Cacs’s, and what are their motivations to participate in the whole process. The methodology involved 76 members of the council from every county in the metropolitan area of the Recife city, PE. The central participation aspects were investigated in order to develop a comparative analysis through theories focusing on both participation and social control of the educational public policies. To come to the point, are Cacs working according to their acting nature, which generates social control and simultaneously serving as an arena of the civil society participation, or those spaces have been captured by the local political power as a locus of political practices aiming essentially the interests of either municipal administration and local elite associated to it.
Key-Words: Education; Counsil; Participation; Social Control; Public Policies.
Downloads
References
federativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, vol.14, n. 40, p. 111-141, jun.
1999
BABBIE, E. Métodos de pesquisas de Survey. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988, São
Paulo: Saraiva, 18ª edição, 1998.
_______ Emenda Constitucional nº 14, de 12 de setembro de 1996. Modifica os art. 34,
208,211 e 212 da Constituição Federal, e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições
Constitucionais Transitórias.
_______ Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da
Educação Nacional.
_______ Lei nº 9.424, de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e
Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério.
CORREIA. M. V. C. Que controle social: os conselhos de saúde como instrumento. 2a ed.
Rio de Janeiro (RJ): Fiocruz; 2000.
DAVIES, N. O Fundef e o orçamento da educação: desvendando a caixa preta.
Campinas, São Paulo: Autores Associados, 1999.
DAWBOR,L. O que é poder local, São Paulo: Brasiliense, 1994.
DEMO, P. Participação é conquista: noções de política social participativa. São Paulo:
Cortez, 1996
GOHN, M. G. “Os conselhos municipais e a gestão urbana”. In: SANTOS JUNIOR, O. A.;
RIBEIRO, L. C. Q.; AZEVEDO, S. (orgs). Governança democrática e poder local: a
experiência dos conselhos municipais no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, Fase, 2004.
________. Conselhos gestores e participação sociopolítica. São Paulo: Cortez, 2001
(Coleção questões da nossa época, v. 84).
________. Teoria dos movimentos sociais. São Paulo, Loyola, 1997.
GUIMARÃES, C. A. S. SILVA, L. P. Descentralização da Educação ou Municipalização das
Matrículas? Dinâmica do FUNDEF na Região Metropolitana do Recife. In: 18º Encontro de
Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste, Maceió/AL, 2007.
GUIMARÃES. C A. S. Conselhos municipais de educação: Comunidades em ação.
Possibilidades e limites da participação política na gestão democrática da Educação. Relatório
de pesquisa. Recife, 2006.
IBGE. Perfil dos municípios brasileiros: Gestão pública 2001. Rio de Janeiro: IBGE, 2003.
JACOBI, P. Participação e gerência nos serviços de saúde: desafios e limites no município de
São Paulo. Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro, FGV, 26(2): 32-43, abr/jun.
1992.
MELO, M. A. Empowerment e governança no Brasil: questões conceituais e análise de
preliminar de experiências selecionadas. Relatório. Recife, 2003.
MENDONÇA, E. A gestão democrática nos sistemas de ensino brasileiros: A intenção e o
gesto. Trabalho apresentado na 23ª Reunião Anual da ANPED, 24 a 28 de setembro de 2000.
Caxambu, MG. Disponível em <http://anped.org.br/0521t.htm>.
PATEMAN, C. Participação e teoria democrática. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992.
PUTNAM, R. D. Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna. Rio de
Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1996.
RICHARDSON, R. J et. al. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
SOUZA, C. Intermediação de interesses regionais no Brasil: O impacto do federalismo e da
descentralização. Dados, vol.41, n. 3, 1998.
SOUZA, C. Sistema brasileiro de governança local: inovações institucionais e
sustentabilidade. In: LUBAMBO, C.; COELHO, D. B.; MELO, M. A. Desenho institucional
e participação política: experiências no Brasil contemporâneo. Petrópolis, RJ: Vozes,
2005.
TEIXEIRA, E. O local e o global: limites e desafios da participação. São Paulo: Cortez;
Recife: EQUIP; Salvador: UFBA, 2001.
VERHINE, R. E, et. al. Impactos do Fundef: o caso da Bahia. In: 16º Encontro de Pesquisa
Educacional do Norte e Nordeste, 2003, ARACAJÚ - SE. Universidade Federal de Sergipe,
2003. p. 1-15.
WAMPLER. B. Expandido accountability através de instituições participativas? Ativistas e
reformistas nas municipalidades brasileiras In: LUBAMBO, C. COELHO, D. B. e MELO, M.
A. Desenho institucional e participação política: experiências no Brasil contemporâneo.
Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.