Teacher professional development
theoretical courses, perspectives and (dis)continuities
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9326Keywords:
Professional development, Teaching, TeacherAbstract
This article aims to contribute to studies on Teacher Professional Development and its relationship with the elements/factors involving and influencing it as well as the contexts where it occurs. It aims to reflect on the teacher professional development of Basic Education (elementary and lower secondary education) teachers, reflecting mainly on their courses, perspectives and (dis)continuities. We know that the teaching career is not set and fixed, it has many variables that influence its development. From this perspective, the research that gave rise to these reflections is underway and will help us answer many questions about training, professionality, professional identity, teachers' experiences and the influence of all that on their professional development. Thus, the process of teacher professional development, its concepts, models and resources will be discussed in this study.
Downloads
References
ALMEIDA, Paula Cristina Soares Silva de. As condições do trabalho docente: processos de (des)continuidades no desenvolvimento profissional docente. 2019. Relatório de Qualificação (Mestrado em Educação ) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2019.
ANDRÉ, Marli et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 73-89, dez. 1999. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73301999000300015
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BOLÍVAR, Antonio (org.). Profissão professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Bauru: Edusc, 2002.
BRZEZINSKI, Iria (org.). Profissão professor: identidade e profissionalização docente. Brasília: Plano Editora, 2002.
CRUZ, Lílian Moreira. Desenvolvimento profissional docente e os princípios fundantes da pedagogia freireana: itinerários formativos de professores/as da Educação Básica. 2019. Projeto (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
D’ÁVILA, Cristina Maria. Universidade e formação de professores: qual o peso da formação inicial sobre a construção da identidade profissional docente? In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (org.). Memória e formação de professores. 1 ed. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 219-240.
FERREIRA, Lúcia Gracia; BEZERRA, Paloma Oliveira. O professor do ensino superior e sua formação: uma discussão necessária. Revista de Ciências da Educação, Americana, ano XVII, n. 32, p. 193-208, jan./jun. 2015. https://doi.org/10.19091/reced.v1i32.396
FERREIRA, Lúcia Gracia. Professoras da zona rural: formação, identidade, saberes e práticas. 2010. 260 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2010.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional. 2014. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
GONÇALVES, José Alberto M. A carreira das professoras do ensino primário. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 141-169.
HOBOLD, Márcia de Souza. Desenvolvimento profissional dos professores: aspectos conceituais e práticos. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 425-442, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i2.0010
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 31-61.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Desenvolvimento profissional: passado e futuro. Sísifo -Revista das Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.
MOURA, Juliana da Silva. Transtornos mentais e comportamentais em professores e as implicações para a carreira docente. 2019. Relatório de Qualificação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2019.
OLIVEIRA, Thays Marinho. Docência no início da carreira: aprendizagens e dificuldades de professores da educação infantil. 2014. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Itapetinga, 2014.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia. Desenvolvimento profissional dos professores. In: FORMOSINHO, João (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Portugal: Porto Editora, 2009. p. 221-284.
SANTOS, Jurema Rosendo dos. História de vida de professores atingidos pelo mal-estar docente e desenvolvimento da carreira. 2014. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Itapetinga, 2014a.
SANTOS, Jurema Rosendo dos. Desenvolvimento profissional docente: um estudo sobre professores iniciantes da Educação Básica em situação de ausência de bem-estar. 2019. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
SANTOS, Caroline Ferreira. As dificuldades enfrentadas pelos professores da educação infantil em início de carreira. 2014. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Itapetinga, 2014b.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro; AMARAL, Ana Lúcia (org.). Formação de professores: políticas e debates. São Paulo: Papirus, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.