Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14195Keywords:
Forest engineering , Amazon biome, Pandemic, Jaru biological reserve (REBIO)Abstract
This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity.
Downloads
References
BRASIL. Decreto nº 83.716, de 11 de julho de 1979. Cria, no território Federal de Rondônia, a Reserva Biológica do Jaru, com os limites que especifica, e dá outras providências. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1970-1979/D83716.htm>. Acesso em: 03 abril 2022.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 191, 5 out. 1988. Seção I, p. 1
BRASIL. Plano Nacional de Extensão Universitária (Edição Atualizada). 2000/2001. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu / MEC. Disponível em:< http://www.prae.ufrpe.br/sites/prae.ufrpe.br/files/pnextensao_1.pdf >. Acesso em: 03 abril 2022.
BRASIL. Lei n° 9.985, de 18 de julho de 2000. Institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm>. Acesso em: 03 abril 2022.
ICMBio- INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE. Aos 38 anos, reserva do Jaru guarda flora e fauna raras. Ministério do Meio Ambiente. 2017. Disponível em:<https://www.icmbio.gov.br/portal/ultimas-noticias/20-geral/9014-aos-38-anos-reserva-biologica-do-jaru-guarda-fauna-e-flora-raras>. Acesso em: 23 abril 2022.
ICMBio- INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE. Comboios Oficializa Zona de Amortecimento. 2015. Disponível em:. Acesso: 23 abril 2022.
ISA- INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Reserva Biológica do Jaru. 2010. Disponível em:<https://uc.socioambiental.org/pt-br/arp/620 >. Acesso em: 23 abril 2022.
ISA- INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Rondônia, um pedaço da Amazônia. 2014. Disponível em:<https://uc.socioambiental.org/pt-br/noticia/142957>. Acesso em: 23 abril 2022.
RODRIGUES, Jânio Cavalcanti Rodrigues; REBOUÇAS, Cristiana Brasil de Almeida; CASTRO, Régia Christina Moura Barbosa; OLIVEIRA, Paula Marciana Pinheiro de; ALMEIDA, Paulo César de; PAGLIUCA, Lorita Marlena Freitag. Desenvolvimento de um vídeo educativo para a promoção da saúde ocular em escolares. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 26, n. 2, 2017. Disponível em:<https://www.scielo.br/j/tce/a/ZzNCSYS5HXbLPmrFRPYTyRK/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 03 abril 2022.
RUDKE, Anderson Paulo; BRITO, Agni Cristina Carvalho; CARREIRA, Jéssica Cristina; BEZERRA, Rafael Ranconi; SANTOS, Alex Mota dos. Análise multitemporal da cobertura vegetal na Reserva Biológica do Jaru e sua zona de amortecimento, Rondônia. 2013. Foz do Iguaçu-PR. Anais XVI Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto-SBSR. Disponível em:<http://marte2.sid.inpe.br/col/dpi.inpe.br/marte2/2013/05.29.01.05.08/doc/p1625.pdf>. Acesso em: 03 abril 2022.
SANTOS, João Henrique de Sousa; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão Universitária e formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 7, n. 1, p. 23-28, 2016. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3087/pdf>. Acesso em: 03 abril 2022.
TEIXEIRA, Nágila Fernanda Furtado; MOURA, Pedro Edson Face; SILVA, Filipe Adan Santos da. A QUESTÃO DO MEIO AMBIENTE NO CONTEXTO DA GLOBALIZAÇÃO: A Educação Ambiental em debate. Revista Equador (UFPI), v. 5, n. 4, ed.3, p. 221 – 234. Teresina. 2016. Disponível em:<https://revistas.ufpi.br/index.php/equador/article/view/5228/3059>. Acesso em: 22 abril 2022.
VÉRAS, Renata Meira; SOUZA, Gezilda Borges de. Extensão universitária e atividade curricular em comunidade e em sociedade na Universidade Federal da Bahia. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 2, p. 83-90, 2016. Disponível em:<https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article%20/view/3092/pdf >. Acesso em: 03 abril 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.