Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14195

Keywords:

Forest engineering , Amazon biome, Pandemic, Jaru biological reserve (REBIO)

Abstract

This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Veloso SILVA, IFRO

http://lattes.cnpq.br/3062993091729978

Andreza Pereira MENDONÇA

http://lattes.cnpq.br/4301157551869236

Lediane Fani FELZKE

http://lattes.cnpq.br/3064363709108828

References

BRASIL. Decreto nº 83.716, de 11 de julho de 1979. Cria, no território Federal de Rondônia, a Reserva Biológica do Jaru, com os limites que especifica, e dá outras providências. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1970-1979/D83716.htm>. Acesso em: 03 abril 2022.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 191, 5 out. 1988. Seção I, p. 1

BRASIL. Plano Nacional de Extensão Universitária (Edição Atualizada). 2000/2001. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu / MEC. Disponível em:< http://www.prae.ufrpe.br/sites/prae.ufrpe.br/files/pnextensao_1.pdf >. Acesso em: 03 abril 2022.

BRASIL. Lei n° 9.985, de 18 de julho de 2000. Institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm>. Acesso em: 03 abril 2022.

ICMBio- INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE. Aos 38 anos, reserva do Jaru guarda flora e fauna raras. Ministério do Meio Ambiente. 2017. Disponível em:<https://www.icmbio.gov.br/portal/ultimas-noticias/20-geral/9014-aos-38-anos-reserva-biologica-do-jaru-guarda-fauna-e-flora-raras>. Acesso em: 23 abril 2022.

ICMBio- INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE. Comboios Oficializa Zona de Amortecimento. 2015. Disponível em:. Acesso: 23 abril 2022.

ISA- INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Reserva Biológica do Jaru. 2010. Disponível em:<https://uc.socioambiental.org/pt-br/arp/620 >. Acesso em: 23 abril 2022.

ISA- INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Rondônia, um pedaço da Amazônia. 2014. Disponível em:<https://uc.socioambiental.org/pt-br/noticia/142957>. Acesso em: 23 abril 2022.

RODRIGUES, Jânio Cavalcanti Rodrigues; REBOUÇAS, Cristiana Brasil de Almeida; CASTRO, Régia Christina Moura Barbosa; OLIVEIRA, Paula Marciana Pinheiro de; ALMEIDA, Paulo César de; PAGLIUCA, Lorita Marlena Freitag. Desenvolvimento de um vídeo educativo para a promoção da saúde ocular em escolares. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 26, n. 2, 2017. Disponível em:<https://www.scielo.br/j/tce/a/ZzNCSYS5HXbLPmrFRPYTyRK/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 03 abril 2022.

RUDKE, Anderson Paulo; BRITO, Agni Cristina Carvalho; CARREIRA, Jéssica Cristina; BEZERRA, Rafael Ranconi; SANTOS, Alex Mota dos. Análise multitemporal da cobertura vegetal na Reserva Biológica do Jaru e sua zona de amortecimento, Rondônia. 2013. Foz do Iguaçu-PR. Anais XVI Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto-SBSR. Disponível em:<http://marte2.sid.inpe.br/col/dpi.inpe.br/marte2/2013/05.29.01.05.08/doc/p1625.pdf>. Acesso em: 03 abril 2022.

SANTOS, João Henrique de Sousa; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão Universitária e formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 7, n. 1, p. 23-28, 2016. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3087/pdf>. Acesso em: 03 abril 2022.

TEIXEIRA, Nágila Fernanda Furtado; MOURA, Pedro Edson Face; SILVA, Filipe Adan Santos da. A QUESTÃO DO MEIO AMBIENTE NO CONTEXTO DA GLOBALIZAÇÃO: A Educação Ambiental em debate. Revista Equador (UFPI), v. 5, n. 4, ed.3, p. 221 – 234. Teresina. 2016. Disponível em:<https://revistas.ufpi.br/index.php/equador/article/view/5228/3059>. Acesso em: 22 abril 2022.

VÉRAS, Renata Meira; SOUZA, Gezilda Borges de. Extensão universitária e atividade curricular em comunidade e em sociedade na Universidade Federal da Bahia. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 2, p. 83-90, 2016. Disponível em:<https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article%20/view/3092/pdf >. Acesso em: 03 abril 2022.

Published

2022-06-01

How to Cite

SILVA, M. V., SILVA, E. da C., JESUS, D. R. A. de, BARROS, L. G. P., MENDONÇA, A. P., & FELZKE, L. F. (2022). Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO). Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14195

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)