Problematization methodology in health education on nutrition and immunity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.15055

Keywords:

Diet, Immunity, Nursing, Health education

Abstract

The teaching methodology based on problematization consists of listing problem-situations so that students can autonomously seek possible resolutions, with the main objective of training more critical professionals with a profile to change reality. Therefore, the present study aimed to report the experience of using the problematization methodology with the Arch of Maguerez, in health education on healthy eating and immunity in the nursing course. In view of the realization of the educational action, there was, at first, the preparation of students based on scientific knowledge so that there was an exchange of knowledge with the community. Carrying out the educational action provided the opportunity for future nurses to work with people in waiting rooms. Therefore, this activity was important to add knowledge and, in addition, to contribute to the planning and execution capacity with regard to the educational action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo VITORINO, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Lais Carvalho dos SantoS IVATA, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Nicole Silva NUNES, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Julia Souza MARTINS, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Maria Carolina Marques PEREIRA, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Pollyana dos Santos MESQUITA, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Maria Giulia Costa de OLIVEIRA, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Larissa Bezerra de ALMEIDA, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Leonam Barbosa de MORAES, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

Patrícia Costa dos Santos da SILVA, Universidade Federal de Uberlândia

Professor of the Nursing course. FAMED/UFU.

Tiago Marciano RODRIGUES, Universidade Federal de Uberlândia

Nursing student. FAMED/UFU.

References

AMORIM, Jussilene A.; OLIVEIRA, Neusa C. C. A.; SANTOS, Juliane M. dos; BARBOSA, Suelen R.; OLIVEIRA, Mireli S.; BRITO, Viviane P.; SILVA, Jamielli D. B.; GENTIL, Laiane M. F.; SANTOS, Mirella R. F. S.; SOARES, Francisco E. C.; SOUSA, Edenilson de; MELO, Juliana S. Melo; ALENCAR, Wendesson G. de; FONTENELLE, Larissa Cristina. Ação anti-inflamatória da própolis. Dados Internacionais de Catalogação na Publicação (CIP) (Editora Pasteur, PR, Brasil), p. 208, 2020.

BORDENAVE, Juan Díaz.; PEREIRA, Adair Martins. A estratégia de ensino-aprendizagem. 26ª ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

CRUZ, Fernanda. Pesquisa mostra que 80% dos brasileiros buscam alimentação saudável. 23 maio 2018. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2018-05/pesquisa-mostra-que-80-dos-brasileiros-buscam-alimentacao-saudavel. Acesso em: 27 Jul. 2022.

CYRINO, Eliana Goldfarb; TORALLES-PEREIRA, Maria Lúcia. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cadernos de saúde pública, v. 20, p. 780-788, 2004.

DE OLIVEIRA, Franklin Learcton Bezerra; DE ALMEIDA JÚNIOR, José Jailson. Extensão universitária: contribuições na formação de discentes de Enfermagem. Revista Brasileira De Pesquisa Em Saúde/Brazilian Journal of Health Research, v. 17, n. 1, p. 19-24, 2015.

FUJITA, Júnia Aparecida Laia da Maia; CARMONA, Elenice Valentim; SHIMO, Antonieta Keiko Kakuda; MECENA, Elizane Henrique de. Uso da metodologia da problematização como Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico. Revista Portuguesa de Educação, v. 29, n. 1, p. 229-258, 2016.

MANAKATT, Bushra M.; CARSON, Zachary W.; PENTON, Rebekah L.;DEMELLO, Annalyn S. Virtual learning experiences in population health nursing course during the COVID?19 pandemic. International Nursing Review, v. 68, n. 4, p. 557-562, 2021.

MARTINS, Luiza Helena da Silva. O impacto das fake news envolvendo alimentos industrializados no Brasil - uma abordagem teórica. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 17, n. 48, p. 185, 1 jul. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3895/rts.v17n48.11910. Acesso em: 24 Jul. 2022.

MELO, Manuela Costa; BOECKMANN, Lara Mabelle Milfont; COSTA, Arlete Rodrigues Chagas da; MOURA, Ana Socorro de; GUILHEM, Dirce. Aprendizagem baseada na problematização: utilizando o arco de Maguerez na graduação de enfermagem. Revista Eletrônica Gestão e Saúde, n. 1, p. 247-259, 2016.

NEGRÃO, Maria de Lourdes Barbosa; SILVA, Patrícia Costa dos Santos da; PARAIZO, Camila Maria Silva; GOMES, Roberta Garcia; DÁZIO, Eliza Maria Rezende; REZENDE, Eliane Garcia; RESCK, Zélia Marilda Rodrigues; FAVA, Silvana Maria Coelho Leite. The waiting room: potential for people with arterial hypertension to learn. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, p. 2930-2937, 2018.

SILVEIRA, Marcelo Augusto Duarte; TELES, Flávio; BERRETTA, Andressa A.; SANCHES, Talita R.; RODRIGUES, Camila Eleutério; SEGURO, Antonio Carlos; ANDRADE, Lúcia. Effects of Brazilian green propolis on proteinuria and renal function in patients with chronic kidney disease: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. BMC nephrology, v. 20, n. 1, p. 1-12, 2019.

WESTERDAHL, Frida; CARLSON, Elisabeth; WENNICK, Anne; BORGLIN, Gunilla. Bachelor nursing students acute accent and their educators acute accent experiences of teaching strategies targeting critical thinking: A scoping review. Nurse Education in Practice, v. 63, 2022.

WHIFFIN, Charlotte Jane; HASSELDER, Alison. Making the link between critical appraisal, thinking and analysis. British Journal of Nursing, v. 22, n. 14, p. 831-835, 2013.

Published

2022-12-22

How to Cite

VITORINO, E., IVATA, L. C. dos S., NUNES, N. S., MARTINS, J. S., PEREIRA, M. C. M., MESQUITA, P. dos S., OLIVEIRA, M. G. C. de, ALMEIDA, L. B. de, MORAES, L. B. de, SILVA, P. C. dos S. da, & RODRIGUES, T. M. (2022). Problematization methodology in health education on nutrition and immunity. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.15055

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)