Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15107

Keywords:

Health education, Aromatherapy, Massage, Humanization of assistance

Abstract

The use of active methodologies in higher education in the area of health allows students to achieve greater protagonism in the development of health actions. In this context, this study aimed to report the experience of using the Problematization methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course. The experience took place with 12 students from a public higher education institution. Upon returning to face-to-face classes, the five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the development of an educational action entitled “Untying us”. This educational action focused on comprehensive care and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems to all involved through the use of essential oils and relaxing massage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Carolina Furquim de. CHECHETTO, Fatima. O uso da aromaterapia no alívio da ansiedade – Revista Científica Eletrônica de Ciências Aplicadas da FAIT, n. 2, Itapeva, Brasil, 2020.

ANDRADE, Maria Darc Gonçalves. PEREIRA, Maria Marcilene Vieira de Jesus. SILVA, Patrícia Pegoraro Merêncio da Silva. PEREIRA, Renata Junqueira. Benefícios Físicos e Mentais da Massagem Terapêutica – Centro Científico Conhecer, v.17, n.32, p. 134, Goiânia, Brasil, 2020.

BORGES, Ingred Naurah Almeida Sena. Et al. Efeito da Massagem de Aromaterapia com

Óleo Essencial de Lavanda: Revisão Integrativa – Id On-line Revista Multiprofissional de Psicologia, v. 14, n. 51, p. 121-131, Vitória da Conquista, Brasil, 2020.

BORDENAVE, Juan Díaz. PEREIRA, Adair Martins. A estratégia de ensino-aprendizagem – Vozes, 26ª ed, Petrópolis, Brasil, 2005.

CARDOSO, Hilda Couto Wink. MARIN, Daiana Ribeiro. BARROS, Neuza Buiguinati. LUGTENBURG, Celina A. Bertoni. Lavandula angustifolia: uso da aromaterapia por massagem com óleo essencial de lavanda em várias patologias – Brazilian Journal of Development, v.7, n.5, p. 46320-46340, Porto Velho, Brasil, 2021.

CLAPIS, Maria José. MARQUES, Estefânia Andréia. CORRÊA, Adriana Katia. SOUZA, Maria Conceição Bernardo de Mello e. BORBA, Kátia Pereira de. Metodologia da problematização no ensino de atenção primária à saúde – Revista Brasileira de Enfermagem, ed. 71, p. 1768-1774, Ribeirão Preto, Brasil, 2018.

FUJITA, Júnia Aparecida Laia da Mata. CARMONA, Elenice Valentim. SHIMO, Antonieta Keiko Kakuda. MECENA, Elizane Henrique de. Uso da metodologia da problematização com

o Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico – Revista Portuguesa de Educação, ed. 29, p. 229-258, Campinas, Brasil, 2016.

KUREBAYASHI, Leonice Fumiko Sato. et al. Massagem e Reiki para redução de estresse e ansiedade: Ensaio Clínico Randomizado – Revista Latino-Americana de Enfermagem, ed: 2834, v. 24, São Paulo, Brasil, 2016.

MACHADO, Carolina Oliveira Silva. SILVA, Débora Parreiras da. Aromaterapia no tratamento da ansiedade – Revista Saúde em Foco – ed. 11, p.1234 – 1245, Itajubá, Brasil, 2019.

MANAKATT, Bushra M. et al. Virtual learning experiences in population health nursing course during the COVID-19 pandemic – International Nursing Review, v. 68, n. 4, p. 557-562, Galveston, United States of America, 2021.

MERHY, Emerson Elias. BERTUSSI, Débora Cristina, SANTOS, Mara Lisiane de Moraes dos. ROSA, Nathalia Silva Fontana. Pandemia, Sistema Único de Saúde (SUS) e Saúde Coletiva: com-posições e aberturas para mundos outros – Interface, n. 26, Botucatu, Brasil, 2022.

MONTIBELER, Juliana. et al. Efetividade da massagem com aromaterapia no estresse da

equipe de enfermagem do centro cirúrgico: estudo-piloto – Revista da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, n. 53, ed. 03348, São Paulo, 2018.

SILVA, Ilisdayne Thallita Soares. et al. O uso da aromaterapia no contexto da enfermagem: uma revisão integrativa – Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 22, n. 59677, p. 1-12, Rio Grande do Norte, Brasil, 2020.

SILVA, Patrícia Costa dos Santos da. et al. University Extension Project as a Health Promotion Instrument during the Covid-19 Pandemic – International Journal for Innovation Education and Research, v. 9, n. 7, p. 295–304, Dhaka, Bangladesh, 2021.

Published

2023-03-01

How to Cite

PIRES JUNIOR, I. A., GOMES, A. J. F., SEGATO, D. F., FERNANDES, M. M., CAMPOS, M. A., VITAL, I. A., TIBURCIO, A. G., FERNANDES, C. M., RAMOS, G. S. A., VICTOR, S. A. B., BARBOSA, D. L., LUCIANO, R. C. B., & SILVA, P. C. dos S. da. (2023). Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.15107

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)