Use of Construct 2® platform in the continuing training of teachers on virtual educational games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16172

Keywords:

Electronic games. Science teaching. Training of teachers.

Abstract

This work describes a university extension course for continuing training of teachers on use of the Construct 2® platform, aiming at the creation of virtual games to support the teaching and learning of Science in Elementary and High School. The course was carried out via Google Meet and the teachers created electronic games on topics such as History of Chemistry, Nuclear Physics and Nutrition, thus experiencing the design and development of an alternative teaching methodology, as well as its application in classroom, on the road to a playful approach and a meaningful learning of Science-related contents. Teachers have been trained to make up their own technological teaching material, expanding their understanding on promising applications of electronic games in Education, as well as resignifying their pedagogical practices. Thus, results from this work reinforce the importance of university extension for the continuing training of teachers working in Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERY, Maria Amalia Pie Abib. Métodos de pesquisa em análise do comportamento. Psicologia USP, v. 21, n. 2, p. 313-342, 2010.

BENEDETTI FILHO, Edemar; BENEDETTI, Luzia Pires Santos. Emprego de atividades lúdicas no ensino de química. Sorocaba: Editora Cidade, 2015.

BENEDETTI FILHO, Edemar; CAVAGIS, Alexandre Donizeti Martins; BENEDETTI, Luzia Pires Santos. Batalha química: um jogo de tabuleiro envolvendo química orgânica. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 6, p. 552-569, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília, MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 2000.

CASTRO, Bruna Jamila; COSTA, Priscila Caroza Frasson. Contribuições de um jogo didático para o processo de ensino e aprendizagem de química no ensino fundamental segundo o contexto da aprendizagem significativa. Revista electrónica de investigación em educación em ciências, n. 6, v. 2, p. 25-37, 2011.

CHATEAU, Jean. O jogo e a criança. Grupo Editorial: Summus, 1987.

FELÍCIO, Cínthia Maria. Do compromisso à responsabilidade lúdica: ludismo em ensino de química na formação básica e profissionalizante. Tese (Doutorado em Química). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2007.

KRASILCHIK, Myrian. Prática de ensino de biologia. 4ª ed. São Paulo: EDUSP, 2004.

LEITE, Luciana Medeiros; ROTTA, Jeane Cristina Gomes. Digerindo a química biologicamente: a ressignificação de conteúdos a partir de um jogo. Química Nova na Escola, v. 38, n. 1, p. 12-19, 2016.

LIMA, José Ossian Gadelha de; SOUSA, Jessica Rodrigues. Aprendendo os conceitos fundamentais de isomeria a partir de uma atividade lúdica. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 6, p. 189-200, 2017.

MESSEDER NETO, Hélio Silva; MORADILLO, Edilson Fortuna. O jogo no ensino de química e a mobilização da atenção e da emoção na apropriação do conteúdo científico: aportes da psicologia históricocultural. Ciência & Educação, v. 23, n. 2, p. 523-540, 2017.

de 13 Revista ELO - Diálogos em Extensão Viçosa, MG - Volume 11, 2022.

OLIVEIRA, Renato José. O ensino das ciências e a ética na escola: interfaces possíveis. Revista Química Nova na Escola, v. 32, n. 4, p. 227-232, 2010.

PEROVANO, Laís Perpetuo; PONTARA, Amanda Bobbio; MENDES, Ana Nery Furlan. Dominó inorgânico: uma forma inclusiva e lúdica para ensino de química. Revista Conhecimento Online, v. 2, p. 37- 50, 2017.

QUEIROZ, Bruno Vieira; DIÓGENES, Francisco José Martins Oliveira; FECHINE, Pierre Basílio Almeida. Jogo das soluções: simulando um experimento no laboratório de química utilizando uma proposta lúdica para o ensino médio. Revista Virtual de Química, v. 8, n. 6, p. 2042-2056, 2016.

RODRIGUES, Andréia Lilian Lima; COSTA, Carmen Lucia Neves do Amaral; PRATA, Michelle Santana; BATALHA, Taila Beatriz Silva; PASSOS NETO, Irazano de Figueiredo. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais – UNIT – SERGIPE, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013.

ROMANO, Caroline Guerreiro; CARVALHO, Ana Letícia; MATTANO, Isabela de; CHAVES, Márcia Rios Martins; ANTONIASSI, Beatriz. Perfil Químico: Um Jogo para o Ensino da Tabela Periódica, Revista Virtual de Química, v. 9, n. 3, p. 1235-1244, 2017.

SANTANA, Erica Machado. Influência de atividades lúdicas na aprendizagem de conceitos químicos. In: Anais do seminário nacional de educação profissional e tecnologia. Belo Horizonte, 2008.

SATURNINO, Joyce Cristina Santana Feliz; LUDUVICO, Inácio; SANTOS, Leandro José. Pôquer dos elementos dos blocos s e p. Revista Química Nova na Escola, v. 35, n. 3, p. 174-181, 2013.

SELBACH, Simone. Ciências e didática: coleção como bem ensinar. 1ª ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

SILVA, Carla Maria Jesus; ALMEIDA, Hiccaro Carlos Rodrigues; SIMÕES NETO, José Euzébio; SILVA, Joseane Conceição Soares. Percepção dos licenciando em química sobre a aplicação do jogo da química II. Revista eletrônica Ludus Scientiae, v. 1, n. 1, p. 126-141, 2017.

SOARES, Elaine Chaveiro; GONZALES, Adriene de Moura Barboza; ABE, Saulo Henrique Mendes; AMARAL, Mateus Ferreira. Disco de vinil como um tema de extensão universitária. Química Nova na Escola, v. 44, n. 4, p. 410-417, 2022.

SOARES, Márlon Hebert Flora Barbosa. Jogos para o ensino de química: teoria, métodos e aplicações. Guarapari:

Editora Libris, 2008.

Published

2023-10-27

How to Cite

CAVAGIS, A., & BENEDETTI FILHO, E. (2023). Use of Construct 2® platform in the continuing training of teachers on virtual educational games. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 12. https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16172

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)