Extension actions integrated into university teaching: development of composters for environmental education practices
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16443Keywords:
Extension, University education, Compost bin, Enviromental education, School gardensAbstract
The extension project was intended to help schools in the city of Passos, Minas Gerais, which needed help to produce organic compounds for their gardens. In this way, integrating knowledge from their disciplines, Agronomy graduates developed prototype compost bins that were donated to schools. Workshops and conferences were given to primary and secondary school students, so that they could not only manipulate the donated compost bins, but also build new models. In each school, samples of the material produced were taken and chemical analyzes were carried out. Subsequently, high school students received instructions from agronomy students to carry out the application in school gardens. The schoolchildren realized that with vermicomposting it is possible to reduce the sending of waste to landfills, and favor the development of circular economy systems in cities, safely returning nutrients to the environment.
Downloads
References
ARAUJO, Elisângela; LOVATO, Guilherme Suhadolnik Mandatti; GONÇALVES, Gideão Gabriel; SILVA, Érika Andressa; REIS, Maria José; CARNEIRO, Ester de Sena; REIS, João Vitor Ferreira da Silva; FERREIRA, Ellen Macinelli; DIEGUES, Isabela Carolina Oliveira; OLIVEIRA, Jéssica Batista; NOGUEIRA, Maiara de Moura. Modelo de composteira doméstica: um relato de experiência utilizando resíduos orgânicos com adição de folhas secas e serragem. Open Science ResearchXI, volume 11, Editora Científica, 2023.
BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm>. Acesso em: 12/04/2023.
BECO, L. A.; LEME, P. C.; GONÇALVES, D. Atividades de Educação Ambiental: como Minimizar e Lidar com o Resíduo. Revista de Cultura e Extensão USP, [S. l.], v. 12, p. 83-93, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9060.v12i0p83-93. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rce/article/view/86806. Acesso em: 14 ago. 2023.
BUSS, ALDINEIA; MORETO, CHARLES. A prática da compostagem como instrumento no ensino de conteúdos e na Educação Ambiental Crítica. Revista Monografias Ambientais, v. 18, e6, 2019.
CHÁVEZ, Alisson Yépez; MOYA, Fausto Viteri. Enfoques innovadores de educación ambiental con el aprovechamiento de residuos orgánicos urbanos. Revista Cátedra, v. 2, n. 2, p. 111–132, 2020. DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v2i2.1639.
DIAS, Genebaldo Freire. Atividades interdisciplinares de educação ambiental. Global Editora e Distribuidora Ltda, 2015.
FARIA, Marco Túlio Silva; ROSSONI, Hygor Aristides Victor; ROSSONI, Fernanda Fonseca Pessoa; PASSOS, Malu Oliveira; FARIA, Buno Rogério Nascimento; LEMOS, Carlos Fernando. Análise da percepção ambiental sobre o gerenciamento de resíduos sólidos urbanos de uma cidade universitária pertencente à região metropolitana de Belo Horizonte – Minas Gerais / Brasil, Revista ELO - Diálogos em Extensão, v. 1, n.1, p.1-18, 2012.
FERREIRA, Maurício; ZABOTTO, Alessandro.; PERIOTTO, Fernando. Verde Urbano. Unasp, Editora Universitária Adventista, 1ª Edição, 2021.
GUENTHER, Mariana; SOUZA, Juliana Melo; CARVALHO, Eduardo Enrique Barbosa; ARRUDA, Gabriel Amorim Almeida; SOUZA, Artur Torquato Pereira; PEREIRA, Rafaella Kelynne Medeiros.; ABREU, Thays. Maria Queiroz.; SILVA, Laís Araújo. Implementação de composteiras e hortas orgânicas em escolas: sustentabilidade e alimentação saudável. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 7, p. 391-409, 2020. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10637.
INFOSTAT Software estadístico. Version 2014, Córdoba - AR., InfoStat, 2020. Disponível em: https://www.infostat.com.ar/index.php?mod=page&id=46. Acesso em: 14 ago. 2023.
LIMA, Géssica Adrielle Augusta; DIAS, Carlos Alberto Cunha; LIMA, Anderson Henrique. Compostagem de resíduos sólidos orgânicos como tema incentivador de educação ambiental. Scientia Plena, v. 12, n. 6, 2016.
MEINEN JUNIOR, Eloi; GULART, Edson André; ADAMSK, Leonardo; SILVA, Danni Maisa da; GUERRA, Divanilde; LANZANOVA, Luciane Sippert; LANZANOVA, Mastrângello Enívar. Vermicompostagem de resíduos orgânicos e hortas domésticas em instituições assistencialistas de TRÊS PASSOS – RS. Revista Extensão em Foco, Palotina, n.21, p.240-251, ago./dez.2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/ef.v0i21.71220.
MOTHÉ, Geórgia Peixoto Bechara; SOUZA, Glacielen Ribeiro de; ABREU, Mariana Miranda de; GAMA, Josimara Lima; MOTA, Gabriela Petroceli; ALMEIDA, Thiago de Freitas; DELATORRE, Andreia Boechat; INTORNE, Aline Chaves. Compostagem e a educação ambiental: uma ferramenta importante no tratamento de resíduo sólido. Brazilian Journal of Development, vol. 6, nº.7, p. 49520-49532, 2020. DOI https:// doi.org/10.34117/bjdv6n7-557.
OLIVEIRA, Célio.; FERNANDES, João. Manual de compostagem doméstica com minhocas. Comercial Egitto, São Paulo, 2018.
QUINTAS, Luciene Monteiro Pimentel; CASAGRANDE, Andreia Moura; FREIRE, Hélio Valdemar Damião; MOURA, Lidiane de Melo Souza. Destino do resíduo orgânico do lar escola Santa Verônica: como tornar restos alimentares em adubo orgânico através da técnica de compostagem. Gestão, Educação & Sustentabilidade, v. 10, n. 2, p. 33-46, 2017.
REIS, Ana Carolina Moraes; PONTES, Altem Nascimento. Resíduos sólidos urbanos no Brasil: a reciclagem no contexto da sustentabilidade. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana, n. 11, 11 p., 2019. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/oel/2019/11/residuos-solidos-brasil.html. Acesso em: 14 ago. 2023.
ROCHA, Edvaldo Accioly; LINS, Eduardo Antônio Maia; MELO, Daniele de Castro Pessoa de; SILVA, Ronaldo Faustino da; FAUSTINO, Ana Mirella Cavalcanti. Compostagem dos resíduos sólidos orgânicos de restaurante por leiras estáticas aeradas. Sustentare, v. 4, n. 1, p. 13-23, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5892/st.v4i1.6148.
SANTOS, Karin Luise dos; PANIZZON, Jenifer; RODRIGUES, Thaís Fátima; MATTILA, Harri; JAHNO, Vanusca Dalosto. O ensino da compostagem doméstica como instrumento para promoção da economia circular em sistemas de gestão e gerenciamento de resíduos sólidos urbanos. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v.17, n.6, p.296–319, 2022. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13341
SANTOS, André dos; COSTA, Valéria Sandra de Oliveira; SANTOS, Thais Garcia. Diagnóstico da gestão dos resíduos sólidos em duas unidades escolares. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 14, n. 4, p. 25-39, 2019. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.9658
SANTOS, Luiz Henrique Mascarenhas; SANTOS, Maria do Socorro Mascarenhas; MASCARENHAS, Leonilda; MATOS, Adriana Moraes do Nascimento; BATISTOTE, Margareth. Os resíduos sólidos urbanos no brasil e a Política Nacional de Resíduos Sólidos - LEI Nº 12.305/2010. Revista Eletrônica da Universidade Vale do Rio Verde, v. 16, n. 2, p. 1-8, ago./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v16i2.4402
SANTOS, Vanessa Schweitzer dos; SCHMITT, Jairo Lizandro; ROSA, Melissa Dietrich. A Educação Ambiental com potencial para o gerenciamento dos resíduos sólidos escolares: o caso da EMEF Boa saúde, Novo Hamburgo (RS). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 11, n. 5, p. 53-66, 2016. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2016.v11.2272
SANTOS, Helaine Maria Naves dos; FEHR, Manfred. Educação Ambiental por meio da Compostagem de Resíduos Sólidos Orgânicos em Escolas Públicas de Araguari-MG. Caminhos de Geografia, v. 9, n. 25, p. 65-86, 2008.
SANTOS FILHO, Ronaldo Célio dos; OLIVEIRA, Luis Carlos Ferreira de; SILVA, Valdir Martiniano Ferreira da; HOLANDA, Erika Paiva Tenorio de. O APROVEITAMENTO DE RESIDUOS SOLÍDOS URBANOS, POR MEIO DO PROCESSO DE COMPOSTAGEM AERÓBIA ENRIQUECIDA COM CASCA DE SURURU. Caderno de Graduação - Ciências Exatas e Tecnológicas - UNIT - ALAGOAS, v. 4, n. 3, p. 67, mai. 2018. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/fitsexatas/article/view/5566. Acesso em: 12 abr. 2023.
SENA, Larissa Morais; ARRUDA, Julyanne Fonteles; COSTA, Francisca Raíssa da Silva; ALMEIDA, Fabiana Barbosa Bráz de; BRITO, Paulo Ovídio Batista de; GONDIM, Franklin Aragão. Compostagem e vermicompostagem como alternativa para tratamento e destinação de resíduos orgânicos. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, v. 14, n.2, p.266-272, 2019.
SILVA, Minelly Azevedo; MARTINS, Elisete Soares; AMARAL, William Kennedy; SILVA, Heleno Santos; MARTINESE, Elizabeth Antônia Leonel. Compostagem: experimentação problematizadora e recurso interdisciplinar no ensino de química. Química Nova na Escola, v.37, n.1, p.76-81, 2015.
SOUZA, Lorena Patrícia Maia; SOUZA, Thais Gomes; PANATIERI, Rodrigo Barroso; KIKUTI, Elaine. Compostagem: uma proposta ambiental para diminuição do lixo doméstico, Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 87-100, 2020.
UNITED NATIONS ENVIRONMENT PROGRAMME (2018). Perspectiva de la gestión de residuos en América Latina y el Caribe. Disponible en: https://wedocs.unep.org/20.500.11822/26448. Acceso en: 12 abr. 2023.
ZITZKE, Valdir Aquino. Educação ambiental e ecodesenvolvimento. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 9, p. 175-188, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.