Challenges and difficulties of multicampus university extension: an experience at UFVJM
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16602Keywords:
Interdisciplinarity, Multicampus academic activities, Remote teaching, MultidisciplinaryAbstract
In multicampus universities, ensuring students' accessibility to projects in other campuses is a challenge. This work presents an interdisciplinary and multicampus experience within a UFVJM extension project conducted during 2021 and 2022. It involved fourty five students from three campuses and ten courses in remote activities, such as creating
textual content and audiovisual materials, culminating in an online workshop, thesis projects, and scientific paper
publications. Remote activities expanded project accessibility and offered flexibility in scheduling for both teachers and students, as well as enabling interaction among students from various courses. Nevertheless, challenges arose due to inefficient communication during the student selection process, the lack of access to high-quality internet, and computational resources.
Downloads
References
ABREU JÚNIOR, Nelson de. Universidade multicampi e sua gestão acadêmica: o caso da Universidade Estadual de Goiás. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, p. 289. 2017.
ALMEIDA, Leandro S.; SOARES, Ana Paula C.; FERREIRA, Joaquim Armando G. Questionário de vivências acadêmicas (QVA-r): avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Avaliação Psicológica, v. 1, n. 2, p. 81-93, 2002.
BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar. O processo de expansão e interiorização das universidades federais brasileiras e seus desdobramentos. Revista Tempos Espaços em Educação, vol.13, nº 32, e-13456, 2020.
BRASIL. Ministério da educação. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Pesquisa revela que mais de 80% dos alunos da UFVJM vêm de escola pública. UFVJM, 07 jun. 2019. Disponível em: https://portal.ufvjm.edu.br/noticias/2019/pesquisa-revela-que-mais-de-80-dos-alunos-da-ufvjm-vem-deescola-publica. Acesso em: 09 set. 2023.
CABRERA, Alberto F.; CASTAÑEDA, Maria B.; NORA, Amaury; HENGSTLER, Dennis. The convergence between two theories of college persistence. The Journal of Higher Education, volume 63, n. 2, p. 143-164, 1992.
CASQUEIRO, Mayara Lima; IRFFI, Guilherme; SILVA, Cristiano da Costa da. A expansão das universidades federais e os seus efeitos de curto prazo dos indicadores municipais. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 25, n. 01, p. 155-177, 2020.
CONGRESSO BRASILEIRO INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA - IV COBICET. Educação inovadora: ensino, pesquisa e extensão interdisciplinar. Online, 28 ago. 2023 a 01 set. 2023. Disponível em: https://www.even3.com.br/cobicet2023/. Acesso em: 14 set. 2023.
SCHLEICH, Ana Lucia Righi; POLYDORO, Soely; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação Psicológica: Interamerican Journal os Psychological Assessment, vol. 5, nº 1, p. 11-20, 2006.
TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira; CASTRO, Alexandre Kurtz dos Santos Sisson de, ZOLTOWSKI, Ana Paula Couto. Integração acadêmica e integração social nas primeiras semanas na universidade: percepções de estudantes universitários. Gerais, Rev. Interinst. Psicol. v. 5, no. 1, p. 69-85, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.