“Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.17472Keywords:
Extracurricular Activities, Teaching-Learning, Non-Formal Education, Popularization of ScienceAbstract
Extracurricular activities strengthen the social role of the university and promote the exchange of knowledge with the community. In this report, we discuss the activities of two summer camps held with 7 th and 8th-grade students in January 2015 and July 2016. The activities included visits to museums and science spaces, conducting experiments, nature trails, and scavenger hunts. By promoting integration, the camps facilitated the understanding of science content and the establishment of friendships among participants. Most of the students rated the activities as "excellent" or "great" and expressed interest in participating in future initiatives. The monitors stated that participating in the camps was an enriching experience, highlighting the importance of teamwork. The results suggest that non-conventional activities, outside the school environment are effective, and promote a more engaging education, while also enriching the training of future teachers.
Downloads
References
ARAÚJO, Carmem Simone do Nascimento. A integração dos jogos pedagógicos no processo de ensino-aprendizagem: Recurso à aquisição na linguagem oral dos alunos nas séries iniciais. Diversitas Journal, Santana do Ipanema, v. 4, n. 3, p. 868-876, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF110518versaofinal. Acesso em: 30 set. 2023.
CAMILO, Cíntia Moralles; GRAFFUNDER, Karine Gehrke. Mapeamento das contribuições de atividades experimentais no ensino de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v.14, p. 215-230, 2021.
DORRÍO, Benit. Vazquez; VIEITES, Antonio Rúa Actividades manipulativas para el aprendizaje de la Física. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 42, n. 7, p. 1-15, 2007.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo. Cortez Editora, 2017.
KRAWCZYK, Nora. O ensino médio no Brasil. São Paulo: Ação Educativa. Observatório da Educação, 2009.
OLIVEIRA, Roni Ivan Rocha de; GASTAL, Maria Luiza de Araújo. A. Educação formal fora da sala de aula – olhares sobre o ensino de ciências utilizando espaços não formais. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7., 2009, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis, 2009. 10.13140/2.1.5178.4642.
SEBASTIANY, Ana Paula.; PIZZATO, Michelle Camara; DEL PINO, José Cláudio; SALGADO, Tania Denise Miskinis. Visitando, pesquisando, aprendendo e brincando: uma revisão de atividades para o ensino informal de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 5, n.2, p. 69-98, 2012.
SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências – um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 10, n. 1, p. 133-147. 2004.
SILVA, Débora Alice Machado da. Colônia de férias temática: fundamentando a ação a partir das contribuições de Paulo Freire. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Metodista de Piracicaba, São Paulo, 2008.
SILVA, Silvio Ricardo da; BRETAS, Poliana; CALDAS, Carolina Drumond Porto Carreiro. Colônia de férias: uma experiência de formação. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 2, p. 93-102, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.