Preservation and conservation of Prata Stream: environmental education as a transforming agent of society
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v13i.17499Keywords:
Riparian forest, Environmental awareness, Environmental workshopsAbstract
In Pratápolis-MG, Brazil, the Stream of Prata, it is born and pass through the Stream of Prata, which is of great importance for the city.Despite this, the stream is degraded with a large part of its riparian forest deforested and sewage discharged. Therefore, this work promoted environmental education in public schools in the municipality, emphasizing the conservation and preservation of the Stream of Prata, through lectures and practical activities (workshops, field visits with observation of environmental problems and planting of native seedlings on the banks of the stream). After carrying out the activities, it was noted that the students felt like contributing agents to the environment, in addition to collecting important data for macroscopic analysis of the stream and for monitoring water resources. Indirectly, the project had a positive impact on the families of the participants, as they became multipliers of ideas. The local community also benefited from the stream revitalization activities.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília-DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
CLAYTON, Susan. Environment and identity. In: CLAYTON, Susan (Ed.). The Oxford handbook of environmental and conservation psychology. Oxford: Oxford University Press, p. 165-178, 2012.
DONATO, Leticia de Paulo; MAGRI, Rômulo Amaral Faustino. Uso e ocupação das áreas de preservação permanente da bacia hidrográfica do Córrego do Limão, Passos-MG./ Enciclopédia Biosfera,/ [s.l.], v. 14, n. 25, p.78-91, 20 jun. 2017. Centro Cientifico Conhecer. http://dx.doi.org/10.18677/encibio_2017a101. Disponível em: http://www.conhecer.org.br/enciclop/2017a/agrar/uso%20e%20ocupacao.pdf. Acesso em: 22 ago. 2023.
DORNFELD, Carolina Buso. Educação ambiental: reflexões e desafios no ensino superior. Resumo Executivo. 2016. Disponível em: http://www.foar.unesp.br/Home/projetoviverbem/educacao-ambientalreflexoes-e-desafiosno-ensino-superior—resumo.pdf. Acesso em: 01 mai. 2023.
EFFTING, Tânia Regina. Educação ambiental nas escolas públicas: realidade e desafios. Marechal Cândido Rondon, Monografia (Pós Graduação em Latu Sensu Planejamento Para o Desenvolvimento Sustentável) Centro de Ciências Agrárias, Universidade Estadual do Oeste do Paraná Campus de Marechal Cândido Rondon, 2007.
ELLEN MACARTHUR FOUNDATION. Circular economy, 2019. Disponível em: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy/overview/concept. Acesso em: 01 mai. 2023
GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental: no consenso um embate? Campinas: Papirus, 2000.
LACERDA, Dinnie Michelle Assunção; FIGUEIREDO, Paulo Sérgio de. Restauração de matas ciliares do rio Mearim no município de Barra do Corda-MA: seleção de espécies e comparação de metodologias de reflorestamento. Acta Amazônica, Manaus, v. 39, n. 2, p. 295–304, 2009.
LOUV, Richard. Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder. Chapel Hill: Algonquin Books, 2005.
MEA – Millennium Ecosystem Assessment. Ecosystems and human well-being: wetlands and water. Synthesis. Washington, DC: World Resources Institute, 2005.
MEDEIROS, Aurélia Barbosa de; MENDONÇA, Maria José da Silva Lemes; SOUSA, Gláucia Lourenço de; OLIVEIRA, Itamar Pereira de. A importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, São Luís de Montes Belos - GO, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2011.
RICARDO, Valdir Paulo. Projeto de recuperação das matas ciliares. Monografia (Curso de Administração) Faculdade Centro Paulista de Ibitinga, Ibitinga, 2008.
SANTOS, Débora Gisele Graúdo dos; GUIMARÃES, Mauro. Pertencimento: um elo conectivo entre o ser humano, a sociedade e a natureza. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 37, n. 3, p. 208-223, 2020.
SAUVÉ, Lucie. Educação ambiental:possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005.
SILVA, Marília Isabelle Oliveira da. Avaliação ecológica de áreas ciliares em processo de restauração florestal na Zona da Mata Norte, Pernambuco. 2017. 97 f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Ciências Florestais) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.
SPIRONELLO, Rosangela Lurdes; TAVARES, Fabiane Silveira; DA SILVA, Eder Pereira. Educação ambiental: da teoria à prática, em busca da sensibilização e conscientização ambiental. Revista Geonorte, v. 3, n. 6, p. 140-152, 2012.
SOGA, Masashi, GASTON, Kevin J. Extinction of experience: The loss of human-nature interactions. Frontiers in Ecology and Environment, v. 14, p. 94–101, 2016.
SOUSA, Cynthia Alves Felix; ALVES, Arilde Franco; ANDRADE, Tânia Maria de; NICODEMO, Sinara Cybelle Turíbio e Silva; VITORINO, Gustavo Oliveira. A percepção ambiental de atores sociais de escolas públicas e privadas, em um bairro de João Pessoa (PB). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 180-191, 2017.
TALAMONI, Ana Carolina Biscalquini; PERES, Williane Cristine; PINHEIRO, Helena Maria Spadotto; PINHEIRO, Marcelo Antonio Amaro. Histórico da educação ambiental e sua relevância à preservação dos manguezais brasileiros. 2018. Cap. 2: p. 57-73. In: PINHEIRO, Marcelo Antonio Amaro; TALAMONI, Ana Carolina Biscalquini. Educação Ambiental sobre Manguezais, São Vicente: UNESP, Instituto de Biociências, Câmpus do Litoral Paulista, 165 p.
ZANINI, Alanza Mara; SANTOS, Amanda Ribeiro dos; MALICK, Chreiva Magalhães; OLIVEIRA, José Anderson de; ROCHA, Marcelo Borges. Estudos de percepção e Educação Ambiental: um enfoque fenomenológico. Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, Belo Horizonte, v. 23, p. e32604, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.