Tutoring, social movements and curricularization of university extension: na experience report from the “Society, Classes and Social Movement” Class
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v13i.18410Keywords:
Social movements, Tutoring, Extension curriculumAbstract
This experience report is the result of tutoring activities developed in the class: Society, Classes and Social Movements (SES 221) of the Social Service undergraduate course at the Federal University of Viçosa (UFV). Its main goal is to analyze the performance of the tutor in this class, considering the changes brought about by resolution 06/2022 of the Research, Teaching and Extension Council (CEPE) of UFV, which elaborates about the curricularization of university extension in the undergraduate courses. Furthermore, it focuses on the limits and potential of tutoring activities when combined with social and popular movements. Qualitative and exploratory in nature, Content Analysis was used, in addition to a field diary and bibliographic review. It's conclusive that the tutor's performance in the specific situation, enhances the monitoring goals and enables interaction between new people.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Curricularização da extensão e Serviço Social. Brasília, DF, 2022.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Diretrizes Gerais para o curso de Serviço Social. Rio de Janeiro, RJ, 1996.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo (Edição revista e actualizada). Lisboa: Edições, v. 70, 2009.
BRASIL. Lei N° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOHN, Maria da Glória. Teoria dos Movimentos Sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. 4 ed. São Paulo: Loyola, 2004.
GONÇALVES, Mariana Fiuza; GONÇALVES, Alberto Magno; FIALHO, Beatriz Fiuza; GONÇALVES, Ilda Machado Fiuza. A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. e313757-e313757, 2021.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. O Manifesto Comunista. 3ª edição, São Paulo, Global, 1988.
MELO NETO, José Francisco de. Extensão popular. 2.ed. - João Pessoa: Editora da UFPB, 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
MONTANO, Carlos; DURIGUETTO, Maria Lúcia. Estado, classe e movimento social. São Paulo: Cortez, 2010
PALHETA, Daniele Cristina da Silva; OLIVEIRA, Rodrigo Rafael Souza de. A monitoria como possibilidade de formação em ensino, pesquisa e extensão: um relato de experiência. Revista Comunicação Universitária, v. 1, n. 4, 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA (UFV). Divulgação institucional: Atividades de extensão na UFV agora integram matriz curricular dos cursos de graduação. Texto por Adriana Passos. Viçosa, MG, 2022a.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA (UFV). Resolução CEPE n° 6, de março de 2022. Regulamenta a creditação curricular nos cursos de graduação da Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, MG, 2022b.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA (UFV). Programa Analítico da Disciplina SES 221 - Sociedade Classes e Movimentos Sociais. Viçosa-MG, 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.