Tutoring, social movements and curricularization of university extension: na experience report from the “Society, Classes and Social Movement” Class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v13i.18410

Keywords:

Social movements, Tutoring, Extension curriculum

Abstract

This experience report is the result of tutoring activities developed in the class: Society, Classes and Social Movements (SES 221) of the Social Service undergraduate course at the Federal University of Viçosa (UFV). Its main goal is to analyze the performance of the tutor in this class, considering the changes brought about by resolution 06/2022 of the Research, Teaching and Extension Council (CEPE) of UFV, which elaborates about the curricularization of university extension in the undergraduate courses. Furthermore, it focuses on the limits and potential of tutoring activities when combined with social and popular movements. Qualitative and exploratory in nature, Content Analysis was used, in addition to a field diary and bibliographic review. It's conclusive that the tutor's performance in the specific situation, enhances the monitoring goals and enables interaction between new people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Aurélio Silva JUSCELINO, UFV - Universidade Federal de Viçosa

Estudante de Graduação em Serviço Social pela Universidade Federal de Viçosa. Bolsista PIBIC/CNPq 2023-2024

Junia Marise Matos de SOUSA, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe. Mestra e graduada em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa. Professora do curso de Serviço Social da Universidade Federal de Viçosa

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Curricularização da extensão e Serviço Social. Brasília, DF, 2022.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Diretrizes Gerais para o curso de Serviço Social. Rio de Janeiro, RJ, 1996.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo (Edição revista e actualizada). Lisboa: Edições, v. 70, 2009.

BRASIL. Lei N° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOHN, Maria da Glória. Teoria dos Movimentos Sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. 4 ed. São Paulo: Loyola, 2004.

GONÇALVES, Mariana Fiuza; GONÇALVES, Alberto Magno; FIALHO, Beatriz Fiuza; GONÇALVES, Ilda Machado Fiuza. A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. e313757-e313757, 2021.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. O Manifesto Comunista. 3ª edição, São Paulo, Global, 1988.

MELO NETO, José Francisco de. Extensão popular. 2.ed. - João Pessoa: Editora da UFPB, 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

MONTANO, Carlos; DURIGUETTO, Maria Lúcia. Estado, classe e movimento social. São Paulo: Cortez, 2010

PALHETA, Daniele Cristina da Silva; OLIVEIRA, Rodrigo Rafael Souza de. A monitoria como possibilidade de formação em ensino, pesquisa e extensão: um relato de experiência. Revista Comunicação Universitária, v. 1, n. 4, 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA (UFV). Divulgação institucional: Atividades de extensão na UFV agora integram matriz curricular dos cursos de graduação. Texto por Adriana Passos. Viçosa, MG, 2022a.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA (UFV). Resolução CEPE n° 6, de março de 2022. Regulamenta a creditação curricular nos cursos de graduação da Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, MG, 2022b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA (UFV). Programa Analítico da Disciplina SES 221 - Sociedade Classes e Movimentos Sociais. Viçosa-MG, 2024.

Published

2024-11-11

How to Cite

JUSCELINO, M. A. S., & SOUSA, J. M. M. de. (2024). Tutoring, social movements and curricularization of university extension: na experience report from the “Society, Classes and Social Movement” Class. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 13. https://doi.org/10.21284/elo.v13i.18410

Issue

Section

Relatos de Experiência