The comic book as a first aid learning tool: experience report from the project “Socorristas Juniors: teaching children to save lives”
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v14i.19338Keywords:
First aid, Comic books, Comic, Child, Health promotionAbstract
Training in first aid, especially for children, is of significant importance, highlighting the need for this knowledge in immediate assistance. Teaching these behaviors through the fun of comic books promotes greater interaction among children and young people and retention of the content. The objective of this work is to demonstrate the effectiveness of teaching first aid to the aforementioned public through the use of comic books, reporting the experience of the extension project “Socorristas Juniors: Teaching Children to Save Lives”. The production of comic books as teaching material took place systematically, totaling ten. They cover first aid procedures and were made available in print and online in schools visited by the project and on social media. Therefore, it is inferred that teaching children these behaviors is to promote their health and protect them, as well as their family and friends, through a playful tool such as a comic book.
Downloads
References
ARANHA, Ana Lucia Batista; BARSOTTI, Gabrielle de Macedo; SILVA, Mirelly Pedroso da; OLIVEIRA, Natalia Maia de; PEREIRA, Thais Queiroz. Revisão integrativa: importância da orientação de técnicas de primeiros socorros para leigos. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, ano 4, 5 ed., v. 6, p. 218-242, maio 2019. ISSN: 2448-0959. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/saude/primeiros-socorros. Acesso em: 20 fev. 2024.
American Heart Association. Destaques das diretrizes de RCP e ACE de 2020. 2020, 32 p. Disponível em: https://cpr.heart.org/-/media/cpr-files/cpr-guidelines-files/highlights/hghlghts_2020eccguidelines_portuguese.pdf. Acesso em: 29 fev. 2024.
BONÉ, Maria; LOUREIRO, Maria João; BONITO, Jorge. Suporte básico de vida na escola: o relato da evidência. Holos, Rio Grande do Norte, ano 36, v. 6, p. e8959, 2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/8959/pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.
BRASIL. Lei nº 13.722, de 4 de outubro de 2018. Torna obrigatória a capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários de estabelecimentos de ensino públicos e privados de educação básica e de estabelecimentos de recreação infantil. Diário Oficial da União. 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13722.htm. Acesso em: 29 fev. 2024.
BRAVO, Lia Guedes; PAIXÃO, Germana Costa. Quadrinhos como ferramenta pedagógica lúdica de educação em saúde das ectoparasitoses. Revista Diálogos Acadêmicos, Fortaleza, n. 1, v. 2, jul./dez. 2012. Disponível em: http://revista.fametro.com.br/index.php/RDA/article/view/20/22. Acesso em: 20 fev. 2024.
BRITO, Jackeline Gonçalves et al. Effect of first aid training on teams from special education schools. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 2, p. e20180288, 2020. Disponível em:https://www.scielo.br/j/reben/a/SHw8PBVZkNzSWGyKdfszV4J/?lang=pt#Modal. Acesso em 28 fev. 2024.
PEDIATRIA, Sociedade Brasileira de. Os acidentes são evitáveis e na maioria das vezes, o perigo está dentro de casa! Departamento Científico de Segurança (2019-2021). Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22337c-ManOrient_-_Os_Acidentes_Sao_Evitaveis__1_.pdf. Acesso em: 01 mar. 2024.
RANYERE, Jean; MATIAS, Neyfsom Carlos Fernandes. A Relação com o Saber nas Atividades Lúdicas Escolares. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 43, p. e252545, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/bFV4Q6cZKzTJLhhmyBP3n. Acesso em: 28 fev. 2024.
REBOLHO, Marilia Christina Tenorio; CASAROTTO, Raquel Aparecida; JOÃO, Silvia Maria Amado. Estratégias para o ensino de hábitos posturais em crianças: história em quadrinhos versus experiência prática. Fisioterapia e Pesquisa, v. 16, n. 1, p. 46-51, jan./mar. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fp/a/3wVpshypmpK3Y5Jcnh8hy5x/?lang=pt#ModalTutors. Acesso em: 28 fev. 2024.
SILVA, Léa Stahlschmidt Pinto; GUIMARÃES, Adriana Batista; VIEIRA, Cristiane Elise; FRANCH, Luciana Nazaré de Souza; HIPPERT, Maria Isabel Steinherz. O brincar como portador de significados e práticas sociais. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, v. 17 - n.2, p. 77-87, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdpsi/a/TMsZspwJ6MzCs9sHCP8r6QP/#ModalTutors. Acesso em: 28 fev. 2024.
SOUSA, Luciano Dias; ALMEIDA, Flávio Aparecido de; GOMES, Marcos Vinicius de Andrade; SILVA, Raynara de Carvalho; JONES, Lucas Martins Guimarães. Histórias em quadrinhos nas aulas de produção textual. Revista Transformar, v. 13, p. 54-66, 2019. Disponível em: http://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/view/224/0. Acesso em: 20 mar. 2024.
VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro Castro Santos (orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista ELO – Diálogos em Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.