IS THE CYBERCULTURE THE PLACE OF (MY) CHILD? ICT USE AND PARENTAL MEDIATION IN CHILDHOOD.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v33i1.10856

Keywords:

ICTs. Children. Control. Parental mediation.

Abstract

 Children's experiences are articulated between their actions and the expectations and discourses formulated around them. These narratives can define children's ways of life, causing insecurity and disorientation, especially in mothers and fathers, when the subject involves their children's interactions with technologies. Based on this theme, this article aims to understand the role of parental mediation in the use of Information and Communication Technologies (ICTs) by children from different social contexts in the construction of Children's Cultures. The observation units consisted of 57 families of preschool children, enrolled in public and private institutions in the municipality of Viçosa, MG. For the purpose of data collection, the children's mothers, fathers and grandparents answered a questionnaire, with questions about practices of ICT use by their children and mediations in the family. The results of the research revealed that the social and cultural dynamics surrounding interactions with ICTs are based on the mediation of control by those responsible, from the integration of children in cyberculture, as well as in the organization of time and spaces for education, leisure and their daily lives.

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Author Biographies

Fernanda Miquelão Ribeiro, Universidade Federal de Viçosa

Mestrado em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa- UFV- MG; Especialização em Inspeção Escolar, Supervisão Pedagógica e Orientação Educacional pela Faculdade de Viçosa- FDV; Graduação em Economia Doméstica e Educação Infantil pela UFV; Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Laboratório de Desenvolvimento Humando- (DED/UFV).

Neide Maria de Almeida Pinto, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002), com período sanduiche na França, no Institute d Études Politiques de Paris. Pós-Doutorado em Sociologia no Centro de Investigação em Ciências Sociais da Universidade do Minho em Portugal (2013). Mestra em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa- UFV (1995); graduada em Economia Doméstica pela UFV (1991); Professora titular vinculada ao Depto. de Economia Doméstica/UFV

Ana Louise de Carvalho Fiúza, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2001); Pós-Doutorado na linha de pesquisa: População, Família e Saúde no Centro de Investigações em Ciências Sociais da Universidade do Minho, em Portugal (2013); Mestrado em Extensão Rural pela Universidade Federal de Viçosa-UFV (1997); Especialização em Ciências da Religião na Universidade Federal de Juiz de Fora-UFJF (1993); Graduada em Ciências Sociais também pela UFJF (1992); Professora Titular do Depto. De Economia Rural/UFV.

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Published

2022-06-10

How to Cite

Miquelão Ribeiro, F., de Almeida Pinto, N. M. ., & de Carvalho Fiúza, A. L. . (2022). IS THE CYBERCULTURE THE PLACE OF (MY) CHILD? ICT USE AND PARENTAL MEDIATION IN CHILDHOOD. Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 33(1), 1–27. https://doi.org/10.31423/oikos.v33i1.10856