THE BRAZILIAN NATIONAL EDUCATION PLAN AND THE RIGHTS OF OLDER PERSON: CONSONANCES AND DISSONANCES
DOI:
https://doi.org/10.31423/oikos.v36i1.15247Keywords:
Education, Ageism, Aging, Public policyAbstract
Population longevity is already a reality in Brazil. Education is a Constitutional right and therefore must be available to all people, regardless of age. Thus, the objective of this study is to compare the propositions of the National Education Plans (PNE), with the National Policy for the Older Person and the Statute for the Older Person, looking for mentions about education for the elderly in each of these documents, in order to evaluate their consensus and dissent. For this, a content analysis was performed using the IRAMUTEQ software. Starting from the PNE as the guiding document of this study, disagreements were obtained in classes 4 (WAYS OF ACCESS) and in class 5 (CULTURE). The consensus between the documents was found in class 3 (SPECIAL EDUCATION). The research presents evidence about the need to align Brazilian education policies to guarantee the right to dignity in aging.
Downloads
References
BEZERRA, Patricia Araújo; NUNES, José Walter; MOURA, Leides Barroso de Azevedo. Envelhecimento e isolamento social: uma revisão integrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 34, 2021.
BONGAARTS, John. Implications of future fertility trends for contraceptive practice. Population and Development Review, p. 341-352, 1984.
BONGAARTS, John. The impact of population policies: Comment. Population and Develop- ment Review 20 (3): 616–20, 1994.
BONGAARTS, John. Fertility decline in the developed world: Where will it end? The American Economic Review. Papers and Proceedings of the One Hundred Eleventh Annual Meeting of the American Economic Association 89 (2): 256–60, 1999.
BARDIN, Laurence. L’Analyse de contenu. Editora: Presses Universitaires de France, 1977.
BLOOM, David E.; FINLAY, Jocelyn E. Demographic change and economic growth in Asia. Asian Economic Policy Review, v. 4, n. 1, p. 45-64, 2009.
BRASIL . Lei nº 8.842, de janeiro de 1994.- Política Nacional do Idoso - MDS - Ministe?rio do Desenvolvimento Social e Combate a? Fome.
BRASIL. Decreto Nº 1.948, de 3 de Julho de 1996.Regulamenta a Lei n° 8.842, de 4 de janeiro de 1994, que dispõe sobre a Política Nacional do Idoso, e dá outras providências.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências.
BRASIL. Lei 10.74 de 1º de outubro de 2003. Estatuto do Idoso.
BRASIL. Lei Nº 5.109, de 17 de junho de 2004. instituiu o Conselho Nacional do Idoso.
BRASIL. LEI N° 13.00, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências.
BRASIL. Lei nº 14.423, de 2022. Estatuto da Pessoa Idosa
BUTLER, Robert N. Psychiatry and the elderly: an overview. The American Journal of Psychiatry, 1975.
BUTLER, Robert N. Dispelling ageism: The cross-cutting intervention. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, v. 503, n. 1, p. 138-147, 1989.
CASCAIS, Maria das Graças Alves; TERÁN, Augusto Fachín. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Ciência em tela, v. 7, n. 2, p. 1-10, 2014.
CUTLER, David; DEATON, Angus; LLERAS-MUNEY, Adriana. The determinants of mortality. Journal of economic perspectives, v. 20, n. 3, p. 97-120, 2006.
CHILANTE, Edinéia Fátima Navarro; NOMA, Amélia Kimiko. Reparação da dívida social da exclusão: uma função da Educação de Jovens e Adultos no Brasil? Revista HISTEDBR On-line, v. 9, n. 33e, p. 225-237, 2009.
DE SOUSA SANTOS, Boaventura. Se Deus fosse um ativista dos direitos humanos. Cortez Editora, 2016.
DO NASCIMENTO, Adriano Roberto Afonso; MENANDRO, Paulo Rogério Meira. Análise lexical e análise de conteúdo: uma proposta de utilização conjugada. Estudos e pesquisas em psicologia, v. 6, n. 2, p. 72-88, 2006.
LEBRÃO, Maria Lúcia. O envelhecimento no Brasil: aspectos da transição demográfica e epidemiológica. Saúde coletiva, v. 4, n. 17, p. 135-140, 2007.
LEVY, Becca R. The role of structural ageism in age beliefs and health of older persons. JAMA Network Open, v. 5, n. 2, p. e2147802-e2147802, 2022.
LIMA, Mariúza Pelloso - Gerontologia Educacional. In: Revista Kairós – Gerontologia – PUCSP, v4-n.1, Educ, 2001.
MCFALLS JR, Joseph A. BULLETINMarch 2007. 2007.
NETO, Antonio da Costa Cardoso; CARDOSO, Ana Maria Moraes; CARDOSO, Giselly Loyvva Moraes; OLIVEIRA, Marcia Silva de. Educac?a?o um fator importante para empoderar o envelhecimento. In: XVII Safety, Health and Environment World Congress, Vila Real, PORTUGAL, DOI 10.14684/SHEWC.17.2017.76-80, 2017
OLIVEIRA, Abílio; AMARAL, Virgílio. A análise factorial de correspondências na investigação em psicologia: Uma aplicação ao estudo das representações sociais do suicídio adolescente. Análise Psicológica, v. 25, n. 2, p. 271-293, 2007.
OLSHANSKY, S. Jay; CARNES, Bruce A.; DÉSESQUELLES, Aline. Prospects for human longevity. Science, v. 291, n. 5508, p. 1491-1492, 2001.
REINERT, Max. Alceste. Version 4.0 – Windows (Manual). Toulouse: Societé IMAGE, 1998.
RODRIGUES, Patrícia Mattos Amato; MAFRA, Simone Caldas Tavares. O Direito da pessoa idosa à educação formal no Brasil: um caminho para o exercício da cidadania. Revista Longeviver, 2022.
ROSSI, Wagner Gonçalves. Capitalismo e Educação. Campinas-SP: Unicamp, 1977 (Dissertação de Mestrado)
SALMAZO-SILVA, Henrique; DE LIMA, Ângela Maria Machado. Gestão da atenção ao idoso: possibilidades e desafios no campo da Gerontologia. Revista Kairós: Gerontologia, v. 15, p. 503-514, 2012.
SANTOS, Maíra Rocha; GOMES, Marília Miranda Forte, MOURA, Leides Barroso Azevedo. Envejecimiento en Brasil: los derechos de los adultos mayores y la educación. UISRAEL Revista Científica. Vol. 10 Núm. 1. Pag 13-25, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Oikos: Família e Sociedade em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Oikos: Família e Sociedade em Debate. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Para a disponibilização e utilização dos artigos em acesso aberto, o periódico adota a licença Creative Commons Attribution 4.0 International Public License: CC BY 4.0. Isso significa que outras pessoas podem compartilhar - copiar ou distribuir o material em qualquer mídia ou formato; adaptar - remixar, transformar e criar a partir do material para qualquer fim, desde que atribuído o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se foram feitas alterações" (CC BY 4.0).
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
Quanto às questões de plágio, a Oikos utiliza o software de verificação de similaridade de conteúdo – política de plágio (CopySpider) nos artigos submetidos ao periódico.
Ao submeter o artigo, o autor se compromete que os dados relatados no artigo não são resultados de má conduta ética, tais como: dados produzidos, uso indevido de imagens, falsificação, plágio, autoplágio ou duplicidade. O autor declara que nada no artigo infringe qualquer direito autoral ou de propriedade intelectual de outrem, pois, caso contrário, ele poderá responder integralmente por qualquer dano causado a terceiros, em todas as esferas administrativas e jurídicas cabíveis, nos estritos termos da Lei nº 9.610/98