SOCIAL WORK WITH ADOLESCENTS IN THE BRAZILIAN AMAZON REGION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v35i2.16134

Keywords:

Social work, Human rights, Teenager in conflict with the law, Amazon region

Abstract

The article discusses the challenges of the execution of Socio-Educational Measures in open environment in the Amazonian reality, aiming to highlight aspects of a reality that challenges the defense of their rights. The research problematizes, initially, aspects of human rights and their normative consequences for adolescents who commit infractional acts, presenting issues related to the public management of adolescent care and analyzes data on the sociodemographic profile of the State of Amazonas, as well as, data on the open environment, of the CREAS in Amazonas. The article is based on a quantitative and descriptive research, based on data collection in bibliographic references and through document analysis.

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Author Biographies

Ricardo Peres da Costa, Texas Tech University

É Doutor e Mestre em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL, Londrina, Brasil). Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (UFPR, Curitiba, Brasil). Graduado em Filosofia pela Faculdade Bagozzi (Curitiba, Brasil). Graduando em Serviço Social. Pesquisador do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Políticas, Educação, Violências e Instituições (GEPPEvi) e membro do Grupo Ética e Direitos Humanos da UEL. Reseach in the field of Positive Youth Development, na Texas Tech Univsersity.

Maria Nilvane Fernandes, Universidade Federal do Amazonas

Bolsista do CNPq Edital n.º 026/2021 para cursar pós-doutoramento na Texas Tech University – TTU – período 2022 a 2024. Processo número: 200864/2022-0. Professora Adjunta da área de Fundamentos da Educação no Curso de Pedagogia e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre e Doutora em Educação (UEM), Mestre em adolescente em conflito com a lei (UNIBAN/SP); Doutorado Sanduíche no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa/Portugal (2017). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Políticas Educacionais e Infância (GEPPEIN/CNPq). Líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Políticas, Educação, Violências e Instituições (GEPPEvi).

Letícia Borel, Universidade Federal do Amazonas

Assistente Social, doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE-UFAM), mestre em Educação (PPGE/UFAM) Especialista em Políticas Públicas e Socioeducação. Integrante do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Políticas, Educação, Violências e Instituições (GEPPEvi) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Processo de Trabalho e Serviço Social na Amazônia – (GETRA-UFAM).

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Published

2024-11-04

How to Cite

Ricardo Peres da Costa, Maria Nilvane Fernandes, & Letícia Borel. (2024). SOCIAL WORK WITH ADOLESCENTS IN THE BRAZILIAN AMAZON REGION. Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 35(2). https://doi.org/10.31423/oikos.v35i2.16134